المپیک 2008 پکن دیجیتـالی‌تر می‌شود

ندا لهردی

شاید وقتی «کروبیوس» به عنوان اولین قهرمان المپیک در سال ۷۷۶ قبل از میلاد مسیح انتخاب شد، فکرش را هم نمی‌کرد که پوست نوشته قهرمانی‌اش دست به دست بگردد و به دست مردمان عصر تکنولوژی هم برسد.

ساکنان سیاره زمین اما این روزها سعی دارند با کاربردهای مختلف تکنولوژی رویدادهای بزرگ و فراموش نشدنی را رقم بزنند. تا آنجا که امسال و در بازی های المپیک ۲۰۰۸ پکن، مسابقات قهرمانی دو ۱۰۰ متر به طور همزمان برای میلیاردها نفر در سرتاسر دنیا تنها با یک کلیک ماوس یا به صدا در آمدن گوشی موبایل در جیب یک فرد آغاز شده و به نمایش درمی‌آید.

این همان چیزی است که به آن معجزه تکنولوژی گفته می‌شود و حالا با استفاده از آن بازی‌های المپیک امسال از راه‌های مختلف برای افراد بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته قابل دسترسی و نمایش خواهد بود.

حالا دیگر لازم نیست برای تماشای بازی‌های المپیک و اطلاع‌ از نتایج آن تنها به برنامه‌ها و اخبار ورزشی که در ساعات معینی پخش می‌شوند امیدوار بود؛ چون طرفداران این مسابقات می‌توانند آنها را به طور زنده و از طریق کامپیوترهای شخصی خود دنبال کنند.

این در حالی است که عده‌ای دیگر از علاقه‌مندان به وسیله عضویت در پایگاه‌های خبررسانی آنلاین می‌توانند اطلاعات مربوط به بازی‌ها و نتایج آنها را به صورت پیام‌های متنی یا ویدئویی روی گوشی‌های موبایل خود دریافت کنند. در مقابل اما آنهایی که ترجیح می‌دهند با کمترین فاصله زمانی از وقوع مسابقات به آنها دسترسی داشته باشند، می‌توانند به سرعت و به راحتی این بازی‌ها را از طریق وب‌سایت‌های ویدئویی معتبر دنبال کنند.

با این اوصاف مردمان عصر تکنولوژی می‌توانند از راه‌های سریع و راحت متعددی مسابقات ورزشی مورد علاقه خودشان را تماشا و پیگیری کنند و از طرف دیگر شیوه‌های رایج قدیمی مانند تماشای بازی‌ها از طریق تلویزیون به تدریج از بین می‌روند.

کارشناسان معتقدند این روند در نهایت می‌تواند تحول بزرگی در عادات کاربران برای تماشای رویدادهای بزرگ از طریق تلویزیون به وجود بیاورد.

ورزش با فن‌آوری‌های نوین

تکنولوژی و کاربرد آن همان چیزی است که مسوولان برگزاری مسابقات المپیک پکن، تاکید زیادی برای استفاده از آن دارند.

اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که کمیته برنامه‌ریزی بازی‌های المپیک پکن (BOCOG) در جلسات مختلف خواستار بهبود یافتن و به روز شدن ابزار و امکانات تکنولوژیک برگزاری مسابقات شده است.

«لیو کوی» رییس این کمیته اعلام کرده است: آگاهی از کاربرد تکنولوژی و تاثیر آن در روند برگزاری مسابقات باید در دستور کار مسوولان قرار بگیرد.

کوی در جلسه‌ای مستقل با حضور مسوولان برگزاری مسابقات و مدیران شرکت‌های مختلف طرف قرارداد، درباره دو مفهوم تکنولوژی پایدار و فن‌آوری نوین در المپیک سخنرانی کرده و به توضیح آنها پرداخته است.

در این جلسه که در ماه‌ مه گذشته در پکن برگزار شد، بر وجود سرویس‌های کیفیتی، خدمات عمومی، استراتژی‌ها و امور اداری مبتنی بر تکنولوژی تاکید شده و به انجام ۴۴ تست ورزشی مختلف از بازیکنان و شرکت‌کنندگان در بازی‌های المپیک با استفاده از خدمات تکنولوژی که در اوایل ماه آوریل گذشته انجام شده، اشاره شد.به این ترتیب کارمندان و مسوولان مرتبط از ماه‌ها قبل در کلاس‌های آموزشی ویژه شرکت کرده‌اند.

این در حالی است که به طور همزمان تجهیزات دیجیتال مربوط به برگزاری مسابقات مانند تجهیزات فنی زمان سنجی بازی‌ها، دستگاه‌های موقعیت‌یاب و حتی ابزارهای مربوط به شرایط اضطراری مسابقات المپیک امسال به‌روز شده‌اند.علاوه بر تمام این‌ها مساله اطلاع‌رسانی این مسابقات به عنوان مهم‌ترین موضوع مورد توجه مسوولان قرار گرفته و برای انجام بهتر آن گروهی از شرکت‌های بزرگ و معتبر با یکدیگر همکاری می‌کنند.

المپیک آنلاین

تحول دیجیتال در بازی‌های المپیک در واقع به شکل یک شمشیر دولبه عمل می‌کند که از یک طرف نسل‌های جوان‌تر را به سمت ورزش سوق داده و جذب می‌کند و از طرف دیگر می‌تواند لذت تجربه بازی‌های المپیک را به مخاطبان و علاقه‌مندان آن در دورترین جای دنیا هم بدهد.

«شوبا پاروشوتامن»، مدیرعامل طرح نرم‌افزار ویدئویی مبتنی بر وبNews Market که برای این مسابقات طراحی شده‌ است، در این مورد می‌گوید: «رسانه‌های دیجیتال تاثیر قابل توجهی بر روند اطلاع‌رسانی بازی‌های المپیک دارند. این رسانه‌ها می‌توانند روایت بازی‌ها را از حالت عمومی به صورت شخصی تغییر بدهند.»

در حقیقت جوانان قرن بیست و یکم گستره وسیعی از انتخاب‌های متنوع در حوزه‌های مختلف ورزش، موسیقی، هنر و... را در اختیار دارند که در این میان سرگرمی‌های دیجیتال جایگاه ویژه در میان آنها دارند. درست به همین دلیل هم هست که اغلب طرفداران و علاقه‌مندان جوان‌تر بازی‌های المپیک ترجیح می‌دهند لذت تماشای بازی‌ها را به صورت زنده از دست ندهند و به وب‌سایت‌های ویدئویی روی می‌آورند.

این افراد تلویزیون را تنها برای برنامه‌های تحلیلی درباره نتایج مسابقات و عملکرد تیم‌های مختلف انتخاب می‌کنند. با این همه بازی‌های المپیک تنها برای جوانان جذاب نیست؛ تا جایی که حتی آمار نشان می‌دهد متوسط سن تماشاگران بازی‌های المپیک آتن در سال ۲۰۰۴ به ۴۰ سال رسیده است.

به این دلیل هم برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغات آنها همچنان وجود داشته و نفس می‌کشند. هرچه باشد میلیون‌ها دلار از طرف شرکت‌ها و موسسات مختلف به عنوان حمایت‌ مالی مسابقات هزینه می‌شود که نمی‌توان به راحتی از آنها چشم پوشید.

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) هم به این دلایل تصمیم به برگزاری مسابقات مختلف مانند بازی‌های زمستانی، تابستانی و حتی اولین المپیک جوانان که قرار است در تابستان سال ۲۰۱۰ برگزار شود، گرفته است.

به این ترتیب شرکت‌ها و موسسات ارتباطی و رسانه‌ای مانند i-Cable از هنگ‌کنگ، NBC از آمریکا، NHK از ژاپن و CCTV از چین با همکاری یکدیگر قرار است کار اطلاع‌رسانی بازی‌های المپیک امسال را انجام دهند.

به عنوان مثال شرکت i-Cable با راه‌اندازی ۸۰۰ هات‌اسپات (مکان‌هایی برای دسترسی رایگان به اینترنت پرسرعت بی‌سیم) امکان دسترسی تماشاگران به بازی‌ها به صورت آنلاین و زنده را به شکل رایگان فراهم آورده است.

با این اوصاف کاربران می‌تواند در بسیاری از کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و حتی مراکز خرید به راحتی به تماشای بازی‌ها به صورت زنده پرداخته و مسابقات مورد علاقه‌شان را دنبال کنند.

این در حالی است که نرم‌افزار‌ها و طرح‌های مختلف دیگری برای اطلاع‌رسانی سریع و راحت بازی‌های المپیک امسال در دسترس کاربران قرار دارند.

در این میان وب‌سایت‌های معتبر ارتباطی و اجتماعی مانندFace book، You Tube و Flicker از جمله امکاناتی هستند که در کنفرانس کمیته بین‌المللی المپیک به کاربران سرتاسر دنیا معرفی شدند.

در ایالات‌متحده آمریکا هم شبکه NBC اعلام کرده است که امکان استفاده کاربران از ۳۶۰۰ ساعت برنامه آنلاین و زنده بازی‌های المپیک را فراهم می‌آورد که این میزان در مقایسه با برنامه‌های آنلاین این شبکه برای بازی‌های المپیک آتن در سال ۲۰۰۴ تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند که تکنولوژی نسل سوم تلفن‌همراه (۳G) هم می‌تواند تاثیر چشمگیری در بازی‌های المپیک داشته و به ورزشکاران و تماشاگران اجازه می‌دهد تا تجربه‌های شخصی خود از این مسابقات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

این تجربه‌ها در واقع به صورت عکس‌ها و فیلم‌های مختلف در میان افراد منتقل می‌شوند. این در حالی است که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) اجازه انتشار عکس‌ها و فیلم‌های گرفته شده شخصی از بازی‌ها را روی وب‌سایت‌های ویژه بازی‌های المپیک به کاربران نمی‌دهد.به این ترتیب این محتواهای دیجیتالی تنها در وب‌سایت‌های اجتماعی دیگر امکان انتشار و به اشتراک گذاشته شدن را دارند.علاوه بر این، کمیته بین‌المللی المپیک تلاش می‌کند تا از انتشار محتوای دیجیتالی مربوط به بازی‌ها در رسانه‌های دیگر به صورت غیرقانونی جلوگیری کند. IOC برای این کار از تکنولوژی ویدئوهای مبتنی بر اثر انگشت و تکنیک‌های نظارت بر وب استفاده می‌کند.

در مقابل، این کمیته در ماه فوریه گذشته اعلام کرد که ورزشکاران برای اولین بار می‌توانند در بازی‌های المپیک پکن امسال، وبلاگ‌های شخصی خود را در وب‌سایت‌های رسمی این مسابقات راه‌اندازی کنند.

این کمیته پیش‌بینی کرده است که در بازی‌های المپیک جوانان در سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۳۵۰۰ شرکت‌کننده وبلاگ‌های شخصی خود را در وب‌سایت رسمی این بازی ثبت کنند.

به طور کلی اما هدف بلندمدت کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) از به‌کارگیری تکنولوژی‌های مدرن در این بازی‌ها دور کردن هرچه بیشتر کاربران جوان از کنسول‌های بازی و سوق دادن آنها به سمت ورزش کردن در هوای آزاد و سلامتی بیشتر جسم و روان آنها است.

عرضه بازی‌ موبایلی قهرمان المپیک

بازی‌های «Beijing ۲۰۰۸ and "Sonic at the Olympic Games» دو عنوان جدید بازی‌های موبایلی هستند که توسط شرکت SEGA Mobile در آمریکای شمالی به طور رسمی‌عرضه شده است.

به گزارش موبنا این دو بازی جدید به بازیکن امکان می‌دهند هیجان رخدادهای معروف ورزشی را مستقیما از طریق تلفن همراهش حس کند.

بازی «Beijing ۲۰۰۸» تقلید موبایلی از بازی‌های المپیک است که به بازیکن امکان می‌دهد شانس رقابت به عنوان نماینده یکی از ۳۲ کشور دنیا را داشته باشد. بازیکن باید مدال‌هایی در سه رده مسابقات تیر اندازی، تنیس روی میز و پرتاب چکش کسب کند. در بازی «Sonic at the Olympic Games» بازیکنان باید در ۴ مسابقه پرش از روی مانع، پرتاب نیزه، پرش سه گام (پرش طول) و پرتاب دیسک شرکت کنند. کاربران آمریکای شمالی می‌توانند بازی‌های«Beijing ۲۰۰۸ and Sonic at the Olympic Games» را از وب سایت رسمی ‌Olympic Video Games یا سگا دانلود کنند.