معاون آموزش و پژوهش وزارت ارتباطات گفت: موبایل نسل سوم (۳G۳) برای یکصد مشترک تلفن همراه تست خواهد شد.

کمال محامدپور در گفت‌وگو با موبنا با اشاره به طرح تحقیقاتی اجرای پایلوت تلفن همراه نسل سوم توسط مرکز تحقیقات مخابرات ایران، اظهار داشت: برای این پروژه شبکه مجزا تعریف شده و آزمایش‌های موفقی نیز در این خصوص صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در این پروژه تحقیقاتی چهار سایت BTS تلفن همراه نسل سوم راه‌اندازی شده است، یادآور شد: برای اتمام این پروژه، کارآیی شبکه برای یکصد مشترک خاص (مجموعه وزارت ارتباطات) تست خواهد شد تا سرویس‌های این شبکه نیز آزمایش شود.

محامدپور هدف از اجرای این طرح را آشنایی کارشناسان و مدیران با شبکه نسل سوم تلفن‌همراه عنوان و خاطرنشان کرد: اپراتور سوم تلفن همراه شبکه موبایل نسل سوم را راه‌اندازی خواهد کرد و تنها جنبه تحقیقاتی این طرح در مرکز تحقیقات مخابرات ایران مدنظر است.

اولویت میزان نقاط پوشش ‌برای اپراتورها

به گفته‌ مدیر عامل شرکت مخابرات ایران یکی از بحث‌هایی که می‌تواند برای اپراتورها دارای اولویت و امتیاز باشد، میزان نقاط پوشش است.

صابر فیضی در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: در اردیبهشت‌ماه سال ۸۷ تعداد آنتن‌های BTS تلفن‌همراه کل کشور به ۱۵هزار و ۳۱۰ ایستگاه رسیده که این آمار در شهریورماه سال ۸۴ تعداد ۵هزار و ۳۹۸ آنتن بود.

فیضی درباره دلایل نصب آنتن‌های BTS اظهار کرد: تامین پوشش رادیویی در جاده‌ها یا مناطقی که سیگنال ضعیف است، یکی از دلایل نصب آنتن‌های BTS است و یکی دیگر از اهداف نصب این آنتن‌ها از بین بردن ترافیک شبکه است.

تعرفه ۲۵درصدی برای حمایت از تولید و مصرف‌کننده است

وزیر بازرگانی گفت: تعرفه ۲۵درصدی واردات گوشی تلفن همراه برای حمایت از تولید داخل و مصرف‌کنندگان در کشور تعیین شده است.

سید مسعود میرکاظمی‌در کنفراس خبری که به مناسبت آغاز هفته دولت برگزار شد، به موبنا گفت: شرکت‌هایی که برای تولید گوشی تلفن‌همراه در کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند باید جهت رقابت خود با دیگر شرکت‌های تولیدکننده جهانی تلفن‌همراه از تکنولوژی روز دنیا بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: عمر تولیدات گوشی‌های تلفن همراه در دنیا بسیار کوتاه است و باید تولیدکنندگان در این زمینه اقدامات لازم را جهت بقا و ادامه فعالیت خود در این صنعت صورت دهند.

وی با اشاره به این که میزان تعرفه‌ها در کمیسیون ماده یک مورد بررسی قرار می‌گیرد خاطر نشان کرد: چنانچه برخی کارشناسان و مسوولان در کشور تعرفه تلفن همراه را غیرواقعی و غیرکارشناسانه بدانند، می‌توانند پیشنهادات خود را مطرح و نظرات خود را در این کمیسیون مطرح کنند.

میر کاظمی‌ در خصوص تعرفه ۱۰درصدی گوشی تلفن همراه نیز گفت: در حال حاضر تعرفه ۱۰درصدی مورد بررسی قرار گرفته و وزیران مربوطه باید این نرخ تعرفه را تایید کنند که هنوز این کار انجام نشده است.

این در حالی است که تصمیم وزارت بازرگانی برای افزایش تعرفه نه تنها منجر به تولید گوشی در داخل کشور نشده است، بلکه طی دو سال گذشته با افزایش حجم قاچاق و گوشی‌های بدون گارانتی خسارات بی شماری را نیز به بدنه بازار این کالا و مصرف‌کنندگان نهایی وارد آورده است.