بسیاری از سرورهای شبکه انفورماتیک گرجستان کمی‌قبل از آغاز عملیات نظامی‌روسیه به مناطق استقلال‌طلب استیای جنوبی مورد حملات کنترل از راه دور قرار گرفتند.

به گزارش مهر، در شرایطی که سایت‌های وزارت امور خارجه و وزارت دفاع قفقاز هنوز زیر حملات هکرها قرار دارند سایت رسمی‌میخائیل ساکاشویلی رییس‌جمهور گرجستان تنها چند ساعت پس از آنکه از روز سه‌شنبه به طور کامل مسدود شده بود فعالیت خود را از سر گرفت.

دولت تفلیس این تهاجمات انفورماتیکی را مربوط به پاسخ مسلحانه به روسیه در درگیری‌های استیای جنوبی دانسته است.

روزنامه واشینگتن تایمز ۳۱ جولای گذشته خبر اولین حملات انفورماتیکی به سایت رییس‌جمهور ساکاشویلی را منتشر کرد و بلافاصله انگشت اتهام را به طرف مسکو نشانه رفت.

در این راستا موسسه تحقیقاتی آمریکایی «یو. اس سرت» که برای وزارت امنیت کشور آمریکا کار می‌کند پس از کنترل و بازبینی، یک Ddos را در سرور سایت رییس‌جمهور گرجستان شناسایی کرد.

از نظر فنی، یک Ddos (حمله رد- سرویس توزیع شده) شامل ازدحام سرویس آسیب دیده با پیام‌های جعلی مربوط به رایانه‌های آلوده شده توسط هر نوع ویروس می‌شود.

در آوریل سال ۲۰۰۷ کشور استونی از سوی هکرهایی که از طرف دولت روسیه پول دریافت کرده بودند مورد این گونه حملات سایبری قرار گرفت. در آن زمان، وب‌سایت‌های احزاب سیاسی، بانک‌ها، روزنامه‌ها و وزارتخانه‌های استونی به مدت حدود سه هفته مورد حمله قرار داشت.

این حملات از زمانی آغاز شد که در استونی تصمیم گرفته شده بود مجسمه برونزی شکست اتحاد جماهیر شوروی سابق در جنگ جهانی دوم در تالین ویران شود.

تحلیل‌گران، شبکه جنایتکاران هکرهای روس را مسوول این حملات و حملات اخیر در گرجستان دانسته‌اند به طوری که «یارت آرمین» کارشناس انفورماتیکی توضیح داده است که سرورهایی که از آنها این حملات انجام می‌شوند تحت کنترل «شبکه کسب و کار روسیه» (شبکه هکرهای جنایتکار روسیه) است. این شبکه به شدت از سوی دولت روسیه حمایت می‌شود. سایت‌های گرجستان که تحت این حملات قرار گرفته‌اند به‌روزسازی‌ها و اخبار جدید را دریافت نمی‌کنند و می‌توانند در خطر باشند.

تلاش برای ورود به وب‌سایت وزارت امور خارجه با دریافت یک پیام خطا پایان می‌یابد. به همین منظور اظهارات سخنگوی این وزارتخانه روی یک وبلاگ منتشر شده است. این سخنگو اظهار داشته است که بسیاری از سایت‌های دولتی از جمعه گذشته که حملات هکرها آغاز شده تاکنون مسدود باقی مانده‌اند.