سرویس‌دهنده‌های اینترنت در جهان نرم‌افزاری را که قابلیت اندازه‌گیری میزان مصرف اینترنت را توسط کاربر امکان‌پذیر می‌کند، تنها در اختیار مشتریان عمده می‌گذارند، اما این سرویس در کشور ما از سوی شرکت زیرساخت به شرکت‌های اینترنتی ارائه نمی‌شود در حالی که شرکت‌های داخلی در صورت تمایل مشتریان عمده آن را ارائه خواهند داد.

محمودرضا خادمی - رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای - در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان، با بیان این مطلب درباره‌ ارائه سرویس نرم‌افزاری که قادر باشد میزان استفاده کاربر از اینترنت خریداری شده و احیانا کم فروشی شرکت‌های اینترنتی را مشخص کند، گفت: هر شرکتی بین چندین هزار کاربر دارد و ارائه این نرم‌افزار به کاربران سرویس اشتراکی و ADSL باب نیست.

او با بیان این که این نرم‌افزار در اینترنت موجود بوده و برای همگان قابل دسترس است از کمبود پهنای باند و گرانی آن به عنوان عوامل اصلی نارضایتی کاربران نام برد و افزود: با رفع این مشکلات رضایتمندی کاربر افزایش یافته و به این ترتیب شرکت‌های اینترنتی به هدف خود که جذب مشتری با افزایش کیفیت است خواهند رسید.

وی با تاکید بر این که شرکت‌ها در ارائه اینترنت کم فروشی نمی‌کنند، گفت: به دلیل به روز نبودن، شرکت‌های اینترنتی نمی‌توانند افزایش نیاز موجود را پاسخگو باشند. برای رفع نیاز روزانه باید پهنای باند و تعداد پورت‌ها افزایش یابند و تاخیر در برآورده شدن این نیاز مشتری را به این فکر می‌اندازد که شرکت‌ها کم‌فروشی می‌کنند.

رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همچنین اظهار کرد:‌ کم فروشی به دلیل سوءاستفاده در ابعاد بزرگ را نفی می‌کنم. نظارت بر این امر بر عهده‌ سازمان تنظیم مقررات است؛ منصفانه‌ترین نظارت نیز بررسی مشکلات شرکت‌ها و کاربران در کنار یکدیگر از سوی این سازمان است تا در نهایت هیچ سوء‌تفاهمی پیش نیاید. سازمان تنظیم مقررات به عنوان نهاد نظارتی باید بخش خصوصی و دولتی را زیر نظر داشته باشد.

او با ابراز این که در حوزه اینترنت نمی‌توان تخلفات موجود از سوی شرکت‌ها را نادیده گرفت، تصریح کرد: ارائه نرم‌افزار به این منظور که مشترک میزان مصرف خود را بداند، باید توجیه اقتصادی داشته باشد. این سرویس در جهان به طور عمومی ارائه نمی‌شود. وقتی قرار است چیزی افزون بر آنچه در سراسر جهان ارائه می‌شود در اختیار کاربر بگذاریم هزینه‌ مشتری بالا خواهد رفت.