سال نو، زمانی برای رونق بازار محصولات حافظه

مترجم: ندا لهردی

تنها حدود یک هفته دیگر به تغییر تقویم مانده است. در حالی که همه مردم در انتظار سال جدید میلادی و تعطیلات آن هستند و خودشان را برای تغییرات در راه آماده می‌کنند، کارشناسان و تحلیل‌گران به دنبال پیش‌بینی اتفاقات مختلف در سال ۲۰۰۹ هستند. در این میان که رکود اقتصادی فراگیر همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده، کارشناسان و مدیران صنعت IT وضعیت بازار و بخش‌های مختلف وابسته به این صنعت را در سال ۲۰۰۹ بررسی و پیش‌بینی می‌کنند.

بازار حافظه یکی از پررونق‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های صنعت IT است که می‌تواند بخش‌های دیگر این صنعت را هم تحت تاثیر خودش قرار دهد. این موضوع در واقع بهانه خوبی برای «دیوید مارشال» نویسنده و خبرنگار وب‌سایت خبری General news بود تا برای صحبت درباره آن به سراغ مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات حافظه دنیا برود.

در همیـن راسـتا مارشـال بـا «جان‌تو» رییس و موسس شرکت «Kingston Technology» که یکی از شرکت‌های مستقل و برتر صنعت IT دنیا است، به گفت‌وگو نشسته است. این مصاحبه را که درباره پیش‌بینی‌هایی برای توسعه بازار محصولات حافظه در سال ۲۰۰۹ و روند رشد آن انجام شده است در زیر می‌خوانیم:

نظر شما درباره تاثیر رکود اقتصادی بر بازار و تثبیت بازار در چنین شرایطی چیست؟

رکود اقتصادی این روزها به همه جا نفوذ کرده و حتی شرکت‌ها و تولیدکنندگان کوچک را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. تولیدکنندگان کوچک بازار محصولات حافظه هم مستثنی نبوده و با مشکلات بزرگی مواجه شده‌اند تا آنجا که به نظر می‌رسد حتی بعضی از آنها نتوانند راهی برای نجات از این وضعیت پیدا کنند. به این ترتیب بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده قطعات حافظه در طول چند ماه اخیر باعث کاهش قیمت‌ها شده‌اند. در این میان ثبات در بازار می‌تواند به بهبود وضعیت این صنعت کمک کند. در چنین شرایطی، اما Kingstone توانسته با کمک منابع مالی مطمئن و ذخیره مالی مناسب، خودش را در موقعیت خوبی قرار دهد.

DRAMها (حافظه‌های فعال و انتخابی در دسترس) در این بازار چه وضعیتی خواهند داشت؟

DRAMها (DRAM نوعی حافظه انتخابی در دسترس است که هر بیت از اطلاعات را در یک قسمت مجزا ذخیره می‌کند) احتمالا با اقبال خوبی مواجه می‌شوند.

در این میان حافظه DDR۳ در سال جدید بازار پررونقی خواهد داشت. این اتفاق در واقع با معرفی و به کارگیری تکنولوژی‌های حافظه سه و چهار کاناله می‌افتد.

از طرفی انتظار می‌رود که استفاده از حافظه‌های VLP (حافظه‌های کم‌مصرف) هم افزایش پیدا کند. این حافظه‌ها همچنین امکان کاهش استفاده از مواد خام را به تولیدکنندگان می‌دهند.

علاوه بر این‌ها، فکر می‌کنم تقاضا برای محصولات حافظه پرسرعت هم با افزایش روبه‌رو شود. چنین محصولاتی بیشتر توجه کاربرهای حرفه‌ای نیازمند به تولید محتوای چند رسانه‌ای را به خودشان جلب خواهند کرد.

آیا در این میان تقاضا برای حافظه‌های فلش هم افزایش می‌یابد؟

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۰۹ تقاضا برای کارت‌های حافظه SD با ظرفیت و کاربردهای بیشتر، افزایش پیدا کند.

این افزایش تقاضا در حقیقت به دنبال گسترش استفاده کاربران از ابزار و دستگاه‌های عکاسی و ویدئویی مبتنی بر تکنولوژی HD، اتفاق می‌افتد.

کارت‌‌های حافظه SDHC در‌حال‌حاضر سقف ظرفیتی برابر ۳۲ گیگا بایت دارند، اما این فرمت احتمالا در سال ۲۰۰۹ تغییر می‌کند تا امکان تولید حافظه‌های فلش با ظرفیت‌های بالاتر را برای تولیدکنندگان فراهم کند.

با توجه به افزایش هر روزه تمایل به حفظ امنیت اطلاعات، فکر می‌کنید این موضوع چه تاثیری بر بازار محصولات حافظه در سال ۲۰۰۹ بگذارد؟

در سال ۲۰۰۸ نیاز به تضمین اینکه اطلاعات در بخش‌های عمومی و خصوصی ایمن بماند، بیشتر احساس شد. افزایش شایعاتی درباره دزدیده و گم‌شدن اطلاعات مهم نشان می‌دهد که اطلاعات در واقع زمانی در خطر هستند که کار روی آنها در مکان‌‌های نامطمئن انجام شده و تکنولوژی‌های درست برای استفاده از اطلاعات به کار برده نشوند. به این ترتیب است که اطلاعات آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

با تمام این اوصاف، انتظار می‌رود در سال آینده میلادی تقاضا برای حافظه‌های فلش مقابل حمل با ظرفیت‌های بیشتر و بالاتر، افزایش پیدا کند.

می‌دانید که مجازی‌سازی یکی از موضوعات و دغدغه‌های مهم صنعت IT دنیا است که بحث و گفت‌وگو درباره آن در سال ۲۰۰۹ هم ادامه خواهد داشت. با توجه به این موضوع، آیا مجازی‌سازی بر بازار محصولات حافظه هم اثر می‌گذارد؟

مجازی‌سازی همچنان بحث داغ مدیران IT دنیا است. تا آنجاکه براساس پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی گارتنر بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک در سال ۲۰۰۹ با مزایای مجازی‌سازی بیشتر آشنا خواهند شد و از آن به عنوان یک زیرساخت با اهمیت استفاده خواهند کرد.

در این میان استفاده از حافظه‌هایی با ظرفیت بالا برای سرورهای مجازی، افزایش پیدا می‌کند. حافظه‌هایی با ظرفیت بیشتر همچنین عملکرد ماشین‌‌ها و سیستم‌های مجازی را هم بهبود می‌دهند.

درایوهای یکپارچه (SSD) محصولاتی پرطرفدار هستند اما هنوز به تکنولوژی رایج تبدیل نشده‌اند. نظر شما در این مورد چیست؟

SSDها همچنان پرطرفدار بوده و نظر تولیدکنندگان را برای سرمایه‌گذاری و انجام تحقیقات به خودشان جلب می‌کنند، اما فکر نمی‌کنم که این درایوها در سال ۲۰۰۹ هم به تکنولوژی رایج و متداول روز تبدیل بشوند.

دلیل این موضوع هم قیمت بسیار گران این درایوها به خصوص از نوع فلش آنها در مقایسه با هارد درایوها است.

به عنوان آخرین سوال می‌خواهیم نظر شما را درباره «فناوری اطلاعات سبز» (Green IT) در سال ۲۰۰۹ بدانیم. آیا شما فکر می‌کنید این موضوع هنوز هم دغدغه مردم است؟

به نظر من «فن‌آوری اطلاعات سبز» در سال ۲۰۰۹ هم همچنان بحث داغی در میان کاربران خواهد بود.

اما این موضوع تنها به دلیل حفظ محیط زیست مورد توجه نیست، بلکه IT سبز به خاطر کمک به کاهش هزینه‌ها و صرفه اقتصادی هم مورد توجه مردم و کاربران قرار گرفته است.از آنجایی که بهای انرژی هر روز در حال افزایش است و این موضوع همه افراد جامعه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، اگر شرکت‌ها بتوانند از تجهیزات IT کم‌مصرف استفاده کنند می‌توانند علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست قیمت نهایی محصولات تولیدی خود را هم تا حد قابل توجهی کاهش بدهند.

منبع: www.kingston.com

معرفی شرکت

Kingston Technology یک تولیدکننده آمریکایی محصولات حافظه است که به عنوان یک شرکت خصوصی در سال ۱۹۸۷ در کالیفرنیا تاسیس و راه‌اندازی شده است.

این شرکت در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل حافظه‌های DRAM در دنیا است که بر اساس آمار موسسه isuppli ، در حال حاضر ۵/۲۷درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد.

Kingston همچنین دومین تولیدکننده بزرگ حافظه‌های فلش در جهان است.

این شرکت در سال ۲۰۰۷ به درآمد ۵/۴میلیارد دلاری دست پیدا کرد که در مقایسه با سال ۲۰۰۶ رشد ۶/۲۱درصدی داشت.

این شرکت در واقع رشد سالانه بیش از ۲۰ درصدی را در طول ۹ سال گذشته تجربه کرده است.

درست به همین دلیل هم مجله اقتصادی Forbes این شرکت را به عنوان هشتاد و سومین شرکت در فهرست ۵۰۰ شرکت خصوصی بزرگ آمریکا انتخاب کرد و INC. هم آن را به عنوان اولین و برترین شرکت خصوصی با رشد سریع بر اساس درآمد معرفی کرد.