کاهش قیمت و صادرات تلویزیون در سال جدید

بازار دیجیتال- رکود اقتصادی جهان گویا هیچ نقطه‌ امیدی برای بازارهای مختلف باقی نگذاشته است.

شرایط اقتصادی نامناسب در سرتاسر دنیا باعث شده است که کارشناسان پیش‌بینی بازار کم رونقی را برای انواع تلویزیون‌های LCD و پلاسما بکنند.

به عقیده کارشناسان این رکود اقتصادی روی روند سرمایه‌گذاری در بازار تلویزیون‌های LCD و پلاسما هم تاثیر خواهد گذاشت. در واقع افزایش نرخ تورم در اغلب بازارها و ادامه رکود اقتصادی و منابع اعتباری در آمریکا و اروپا، رشد فروش انواع تلویزیون را در سال ۲۰۰۹ تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

موسسه تحقیقاتی ISUPPLI به تازگی اعلام کرده است که وضعیت بازار جهانی تلویزیون در فصل چهارم سال ۲۰۰۸ نسبت به پیش‌بینی‌های گذشته بدتر هم شده است. انتظار می‌رفت که در فصل چهارم میزان صادرات تلویزیون‌های LCD و پلاسما با رشد ۷۱/۲درصدی در مقایسه با صادرات ۹۴/۹میلیون دستگاهی فصل سوم، به ۲۱/۱۰میلیون دستگاه برسد.

این در حالی است که «ریدلی پاتال» یکی از تحلیل گران موسسه isuppli در این مورد می‌گوید: «قبل از آنکه نفوذ رکود گسترش یابد، انتظار می‌رفت که در سال ۲۰۰۹ بازار انواع تلویزیون به طور ثابتی رشد کند. دلیل چنین پیش‌بینی، حجم زیاد خریدهای جایگزین در بازار کشورهای در حال توسعه است.»

براساس گزارش جدید isuppli صادرات جهانی انواع تلویزیون‌های LCD و پلاسما در فصل سوم و در کشورهای اروپا، خاورمیانه و آفریقا با رشد ۰۷/۵درصدی نسبت به فصل دوم به ۹۴/۹میلیون دستگاه رسید.

در این میان سهم تلویزیون‌های LCD از حجم صادرات در فصل سوم سال ۲۰۰۸ برابر ۲۴/۸میلیون دستگاه بوده و سهم تلویزیون‌های پلاسما هم۷۰ /۱میلیون دستگاه بوده است.

در بازار تلویزیون‌های LCD، شرکت‌ Samsung هنوز هم با صادرات ۶۵/۲میلیون دستگاه در فصل سوم و سهم بازار ۱۹/۳۲ درصد، تولید کننده برتر بازار است. بعد از Samsung هم Philips با صادرات ۲۶/۱میلیون دستگاه و سهم بازار ۳۱ /۱۵درصد در جایگاه دوم و در نهایت sony با صادرات ۱/۱میلیون دستگاه و ۶۹/۱۳درصد سهم بازار سومین تولیدکننده برتر بازار تلویزیون‌های LCD است.

در بازار تلویزیون‌های پلاسما اما Panasonic با صادرات ۳۹۲۰۰۰ دستگاه و سهم بازار ۰۱/۲۳درصدی در جایگاه اول قرار دارد. Samsung هم با صادرات ۳۹۱۰۰۰ دستگاهی و سهم بازار ۹۴/۲۲درصد، دومین تولید کننده برتر بازار تلویزیون‌های پلاسما است و در نهایت LG با صادرات ۲۳۰۰۰۰ دستگاه و سهم بازار ۵/۱۳درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

این در حالی است که طبق آمار سهم بازار همه تولیدکنندگان برتر در فصل سوم سال ۲۰۰۸ در مقایسه با فصل دوم کاهش پیدا کرده است.

در این فصل بازار جهانی تلویزیون با کاهش ۶۵/۱درصدی به درآمدی برابر ۷۶/۷میلیارد دلار رسید در حالی که این رقم در فصل دوم برابر ۸۹/۷میلیارد دلار بوده است.

جدیدترین گزارش موسسه تحقیقاتی isuppli نشان می‌دهد که صادرات جهانی تلویزیون‌های LCD تا پایان سال ۲۰۰۸ با رشد ۱۵/۸درصدی در مقایسه با سال ۲۰۰۷ به ۵۶/۳۲میلیون دستگاه خواهد رسید.

در مقابل صادرات تلویزیون‌های پلاسما در سال ۲۰۰۸ با افزایش ۴۷درصدی نسبت به سال ۲۰۰۷ برابر ۸۲/۵میلیون دستگاه خواهد بود.