MP۳ Player‌ها اغلب انواع مختلفی از فرمت‌های صوتی و حتی فرمت‌های تصویری و ویدئویی را پخش کرده و نمایش می‌دهند. قطعا آنها چیزی بیش از ام پی تری پلیر هستند، شاید بهتر باشد آنها را پخش کننده‌های رسانه‌ای قابل حمل (Portable Media Player) یا PMP بنامیم. در‌اینجا بعضی از خصوصیات و ویژگی‌های PMP‌ها را معرفی کنیم تا بتوان بر اساس نیاز و میزان بودجه راحت تر بتوانید برای خرید تصمیم بگیرید.

حافظه فلش یا‌ هارد دیسک؟

همه MP۳ Player‌های بازار از یکی از دو نوع حافظه هستند: فلش یا ‌هارد درایو (دیسک سخت). پخش کننده‌های نوع فلش معمولا ظرفیت ذخیره کمتری نسبت به نوع سخت دیسکی دارند، اما در عوض کوچکتر و سبکتر هستند و در مقابل ضربه و شوک هم مقاوم‌ترند. خیلی از پخش‌کننده‌های سخت دیسکی در صورت وارد آمدن ضربه، سقوط از ارتفاع یا حتی با تکان‌های در حین دویدن خراب شده و از کار می‌افتند. اما هواداران فیلم که می‌خواهند فیلم را با کیفیت خوب و بر روی صفحات نمایش با‌اندازه مناسب تماشا کنند یا کسانی که کلکسیون بزرگی از موسیقی دارند، ترجیح می‌دهند که از PMP‌های دارای دیسک سخت استفاده کنند. فایل‌های ویدئوئی باکیفیت و حجیم خیلی زود و راحت، حافظه فلش پلیرها را پر می‌کنند و فلش پلیرها صفحات نمایش بزرگ و شفافی مانند رقیبان‌هارد درایوی شان ندارند. اگر کلکسیون موسیقی‌تان زیاد بزرگ نیست و پخش ویدئو هم زیاد برایتان حیاتی نیست، بهتر است از فلش پلیرها استفاده کنید. چرا که فلش پلیرها به مراتب ارزان‌ترند و به راحتی هم در جیب جا می‌گیرند.

Wi-Fi

سرویس Wi-Fi کم کم دارد در بازار MP۳ پلیرها جا باز می‌کند، اما تولید‌کنندگان هنوز چندان به آن اهمیت نداده‌اند. Zune مایکروسافت تاکنون برترین پلیر در‌این زمینه بوده است. Zune از Wi-Fi استفاده می‌کند، اما فقط برای ارتباط با دیگر دارندگان این دستگاه با جست‌وجو و یافتن آنهایی که احتمالا نزدیک شما هستند. اما Wi-Fi در Archos ۷۰۴ کارآیی بسیار خوبی در حد Wireless در لپ تاپ دارد. به طوری که با جست‌وجو و متصل شدن به شبکه بی‌سیم (حتی رمز دار)، می‌توانید از فهرست‌های موسیقی که در شبکه به اشتراک گذاشته شده‌اند، فایل‌های موسیقی را به Archos ۷۰۴ دانلود کنید.حتی با Wi-Fi آن می‌توانید به‌اینترنت وصل شده و با استفاده از مرورگر Opera که با آن عرضه می‌شود به گشت و گذار در‌اینترنت بپردازید. محصول جدید SanDisk با نام Sansa Connect، از شبکه Wi-Fi برای اتصال به شبکه موسیقی یاهو (Yahoo! Music Service) استفاده می‌کند. شما فقط به نام کاربری و رمز عبور Flickr خودتان بر روی یاهو نیاز دارید تا به عکس‌هایتان و رادیوی‌اینترنتی یاهو دسترسی داشته باشید. نکته جالب توجه‌این است که با ماهی ۱۲‌دلار، دسترسی بی‌نهایت به موسیقی‌های یاهو خواهید داشت و به کمک Connect می‌توانید هر موسیقی را که دوست دارید، دانلود کنید و گوش دهید.

Noise Cancellation

علاوه بر نکات بالا، یکی از ویژگی‌های جالب در برخی پخش کننده‌های موسیقی امروزی، قابلیت از بین بردن خودکار خش و اختلال در موسیقی و صوت است. هدفون‌های مجهز به این تکنولوژی ، مدار‌های فعال از بین برنده پارازیت دارند و این هدفون‌ها نیروی مورد نیاز را از باتری خود دستگاه تامین می‌کند (بر خلاف سایر هدفون‌های مشابه که منبع تغذیه شان در داخل خودشان است و طبعا بزرگترند).

منبع: www. khour. ir/digital