افزایش فروش تلویزیون‌های LED در سال 2009

عکس: نگار متین‌نیا

بازار دیجیتال- تکنولوژی‌های جدید به سرعت رواج پیدا می‌کنند و همگانی می‌شوند. تلویزیون‌ها و نمایشگرهای LCD یکی از این تکنولوژی‌ها بودند که به محض ورود با استقبال کاربران و خریداران مواجه شدند تا جایی که به تدریج به یکی از پرفروش‌ترین محصولات مصرفی دیجیتال تبدیل شدند. حالا چندسال از حضور پررنگ تلویزیون‌های LCD در بازار جهانی می‌گذرد و ما باید منتظر ورود تکنولوژی جدیدتری باشیم. تلویزیون‌های LED نسل بعدی تکنولوژی‌های تلویزیون هستند که گویا طرفداران زیادی هم دارند.

به این ترتیب موسسه تحقیقاتی isuppli پیش‌بینی کرده است که درآمد حاصل از فروش تلویزیون‌های LED در سال ۲۰۰۹ با رشد ۹/۲درصدی نسبت به سال ۲۰۰۸ همراه خواهد بود.

این در حالی است که فروش تلویزیون‌های LED در سال ۲۰۰۸ هم رشد ۸/۱۰درصدی نسبت به سال ۲۰۰۷ را تجربه کرده است.

«دیل فورد» یکی از تحلیل‌گران موسسه isuppli در این مورد می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود، امسال سال خوبی برای بازار تلویزیون‌های LED باشد».

در مقابل اما بازار پردازنده‌های نیمه رسانا که اجزای LED هم در دسته آنها قرار می‌گیرد، به طور کلی با کاهش درآمد ۴/۹درصد در سال ۲۰۰۹ مواجه خواهد بود.

اما از میان این محصولات تنها تلویزیون‌های LED انگار با اقبال عمومی مناسبی مواجه هستند.

فورد معتقد است که اگرچه افزایش رشد ۹/۲درصدی درآمد حاصل از فروش تلویزیون‌های LED در واقع میزان متوسطی از رشد محسوب می‌شود، اما در سال ۲۰۰۹ و با چنین وضعیت بحران اقتصادی جهان هر میزان رشدی در صنعت چشمگیر و قابل توجه به نظر می‌رسد.

لامپ‌های LED در تلویزیون‌های LCD

در سال‌های اخیر استفاده از لامپ‌های LED در تلویزیون‌های LCD هم متداول شده است تا آنجا که پیش‌بینی می‌شود استفاده از این لامپ‌ها در تلویزیون‌های LCD در سال ۲۰۰۹ تا ارزش ۱۶۳میلیون دلار افزایش پیدا می‌کند.

این میزان افزایش در واقع رشد ۹/۲۲۱درصدی نسبت به مبلغ ۵۱میلیون دلاری سال ۲۰۰۸ را تجربه خواهد کرد.

این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی‌های isuppli درآمد حاصل از استفاده از لامپ‌های LED در تلویزیون‌های LCD تا سال ۲۰۱۲ تا ۴/۱میلیارد دلار رشد می‌کند که این مقدار نسبت به سال ۲۰۰۹ تا ۹ برابر افزایش خواهد داشت.

در نمایشگاه لوازم مصرفی دیجیتال CES امسال هم شرکت‌های Sony و Samsung خط تولید جدید تلویزیون‌های LED خودشان را که قرار است تا ماه ژوئن به بازار عرضه شوند، معرفی کردند.

LED یا LCD

با این همه اما هنوز بسیاری از کارشناسان و کاربران برای استفاده از تلویزیون‌های LED ، آنها را با تلویزیون‌های LCD مقایسه می‌کنند. در جریان این مقایسه‌ها گویا همه این افراد بر سر دو مورد به توافق رسیده‌اند.

آنها معتقدند که تلویزیون‌های LED در مقایسه با تلویزیون‌های LCD برق و انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند و از این نظر با محیط زیست هم سازگارند.

در مقابل این افراد معتقدند که تلویزیون‌های LCD تصاویر به مراتب با کیفیت‌تری را نسبت به تلویزیون‌های LED ، برای کاربرانشان به نمایش می‌گذارند.