سیم‌کارت سال آینده رایگان واگذار می‌شود

بازار دیجیتال - هنوز دیرزمانی از بازار سیاه سیم‌کارت و احتکار آن نگذشته است. زمانی حجم عظیمی از سرمایه ناگهان در بازار رو به رشد سیم‌کارت تزریق شد و مخابرات در واگذاری سیم‌کارت آنقدر تاخیر داشت که عملا بازار سیاه بزرگی حول این وسیله ارتباطی به وجود آمده بود. حالا اما آن دوران گذشته و وزیر ارتباطات گفته است که سال آینده به احتمال زیاد شاهد عرضه سیم‌کارت‌های رایگان از سوی اپراتورها خواهیم بود. به صفر رسیدن قیمت محصولی که قیمت آن تا همین چند سال قبل به بیش از یک میلیون تومان هم رسیده بود در کشوری که نرخ تورم در آن رو به رشد است، شاید باور کردنی به نظر نرسد اما دلایل این کاهش فراوان قیمت و مسیر دنبال شده به همراه نگاهی به قیمت جهانی آن نشان می‌دهد که این توفیق از قضا بسیار دیر نصیب کشور ما شده است.

قیمت جهانی سیم‌کارت

امروزه در بسیاری از کشورهای جهان قیمت سیم‌کارت به نسبت هزینه‌هایی که یک مشترک در طول یک سال به اپراتور می‌پردازد تقریبا صفر است. این قیمت پایین سیم‌کارت نیز چیزی در حدود چندین سال است که در بسیاری از کشورهای جهان تجربه شده و درآمد اپراتورها عمدتا از محل هزینه مکالمات و خدمات ارزش افزوده تامین می‌شود. در ایران کمبود سیم‌کارت طی سال‌های اولیه ارائه آن باعث رشد غیر منطقی و افزایش تقاضای بازار موجب سیر صعودی باور نکردنی قیمت شد. ضعف توسعه مخابرات و ایجاد انحصار نیز به ادامه این روند منجر شد اما با حضور ایرانسل و ارائه سیم‌کارت‌های ارزان قیمت و همچنین عرضه سیم‌کارت‌های تالیا این انحصار را شکست و قیمت‌ها در رقابت بین دو اپراتور اول و دوم روز به روز کاهش یافت. در سال آینده در صورت حضور اپراتور سوم قطعا قیمت فعلی این سیم‌کارت‌ها باز هم کاهش خواهد یافت و بنا بر آنچه وزیر ارتباطات پیش‌بینی کرده قیمت سیم‌کارت در کشور به صفر خواهد رسید. البته به گفته محمد سلیمانی عرضه سیم‌کارت رایگان از سوی اپراتور اول به تمایل شرکت مخابرات ایران بستگی دارد و باید منتظر شد که خصوصی سازی این شرکت به صورت کامل انجام شود و مدیریت جدید آن چنین تصمیمی را بگیرد.

سیم‌کارت رایگان بدون کیفیت؟

موضوع ارائه سیم‌کارت رایگان از سوی اپراتورها در حالی مطرح می‌شود که موضوع کیفیت مکالمه هنوز نقطه ضعف اصلی توسعه در این بخش به شمار می‌رود. هر دو اپراتور اول و دوم در این زمینه مشکلات فراوانی را به کاربرانشان تحمیل می‌کنند و در این میان اپراتور اول که اخیرا با عرضه سیم‌کارت‌های ۱۲ هزارتومانی توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند، طی هفته‌های اخیر عملا با افت کیفیت بیشتری نسبت به رقیب برخوردار بوده و مشکلات فراوانی را برای مشترکان ایجاد کرده است. افزایش این مشکلات این پرسش را برای مشترکان ایجاد می‌کند که آیا این کاهش قیمت سیم‌کارت در ازای افت کیفیت عملا به نفع آنان منتهی می‌شود؟

کیفیت مکالمات تلفن همراه مساله‌ای است که از روز اول ورود این تکنولوژی به کشور تا به حال به عنوان مهم‌ترین پاشنه آشیل توسعه این بخش شناخته شده است. معضلی که حل آن باعث شده تا به حال وزرای ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات دولت گذشته و فعلی، بارها و بارها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای آن مواخذه شده و اخیرا نیز کمیته‌ای برای تحقیق و تفحص از این وزارتخانه شکل بگیرد که یکی از موضوعات اصلی این کمیته کیفیت ارائه خدمات تلفن همراه است.