ضمانت‌نامه اتصالات هم پرید

با کنار گذاشته شدن کنسرسیوم تامین اتصالات از مزایده اپراتور سوم به علت انجام ندادن تعهدات در زمان مقرر، ضمانت‌نامه ۳۰‌میلیون یورویی این کنسرسیوم از درجه اعتبار ساقط شده است.

براساس اسناد مزایده تمامی ‌شرکت‌کنندگان در مزایده اپراتور سوم، باید مبلغ ۳۰‌میلیون یورو به عنوان ضمانت‌نامه در اختیار سازمان تنظیم مقررات قرار می‌دادند که این ضمانت‌نامه دارای اعتبار سه ماهه از زمان صدور بود.

در حالی که با عدم اجرای تعهدات، شرکت اتصالات از پروژه اپراتور تلفن همراه کنار گذاشته شد، گویا تامین تلکام حاضر است در صورت ابقا در مزایده کل ضمانت‌ها را تعهد کند.

به گفته یک مقام آگاه در «شستا»، از آن‌جا که ضمانت‌نامه کنسرسیوم تامین اتصالات باید تمدید می‌شد و نشده، ضمانتنامه ۳۰‌میلیون یورویی این کنسرسیوم از درجه اعتبار ساقط شده است.

این مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت: بر اساس اسناد مزایده، تمامی‌شرکت‌کنندگان در مزایده اپراتور سوم باید مبلغ ۳۰‌میلیون یورو به عنوان ضمانت‌نامه در اختیار سازمان تنظیم مقررات قرار می‌دادند که این ضمانت‌نامه دارای اعتبار سه ماهه از زمان صدور بود.

وی خاطرنشان کرد: این ضمانت‌نامه به نحوی طراحی شده بود که قابل تمدید از نظر زمانی نباشد و پس از دوره اعتبار باید ضمانت‌نامه‌ای دیگر جایگزین این ضمانت‌نامه می‌شد.

این مقام مسوول عنوان کرد: شواهد نشان می‌دهد سازمان رگولاتوری در موعد مقرر اقدام به تغییر ضمانت‌نامه نکرده و این موضوع موجب شده است که این ضمانت‌نامه از درجه اعتبار ساقط شود.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات ضمانت‌نامه ۳۰‌میلیون یورویی مزایده اپراتور سوم، ریالی بودن ضمانت‌نامه بود. یعنی امکان دریافت ضمانت‌نامه از سوی طرف خارجی شرکای ایرانی، کار را سخت می‌کرد. به همین علت تامین تلکام نیز به صورت جداگانه اقدام به دریافت سهم ضمانت‌نامه از اتصالات به صورت فردی کرد و نهایتا کل مبلغ مزایده را به اجبار طرف ایرانی گردن گرفت.

وی گفت: در صورت کنار گذاشته شدن تامین تلکام از مزایده، با توجه به توافقات قبلی با طرف خارجی، ضمانت‌نامه‌ای که از اتصالات دریافت شده، در صورتی اعتبار داشت که ضمانت‌نامه قبلی هم دارای اعتبار باشد و با وضعیت فعلی، تامین تلکام نیز برای پرداخت مبلغ کل ضمانت‌نامه دچار مشکل است و گرفتن سهم اتصالات در خصوص ضمانت‌نامه، کار ساده‌ای نخواهد بود.

این مقام مسوول در شستا گفت: شرکت اتصالات خواهان تاسیس یک شرکت «خاص منظوره» فقط برای اپراتور سوم بود، به نحوی که تامین تلکام به جای طرف شدن با شرکت اتصالات، با این شرکت طرف می‌شد که این موضوع از دید ما قابل قبول نبود.

وی افزود: مشکل اصلی عقب ماندن از برنامه زمانی کنسرسیوم، تنها همین بود و هنوز هم آماده‌ایم که در مزایده حضور داشته باشیم.

محمدرضا فرنقی‌زاد، مدیر ر‌وابط‌عمومی‌ سازمان تنظیم مقررات نیز در گفت‌وگویی تاکید کرد که رگولاتوری با استفاده از قوانین، حتما ضمانت‌نامه کنسرسیوم تامین اتصالات را به نفع دولت ضبط خواهد کرد.

چندی پیش نمایندگان مجلس در نظر داشتند سازمان تنظیم مقررات را به علت عدم انجام وظایف قانونی نظارتی‌اش منحل کنند، اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این موضوع در حال حاضر، از دستور کار نمایندگان خارج شده است.

سازمان تنظیم مقررات که این روزها به گفته کارشناسان امر، نتوانسته آن‌گونه که باید به وظایف خود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جامه عمل بپوشاند، این بار با عدم توجه به تاریخ ضمانت‌نامه اتصالات، به نظر می‌رسد با بحران جدی‌تری روبه‌رو شده است. جا دارد نمایندگان مردم در خانه ملت، این بار با جدیت هر چه تمام‌تر پرونده اپراتور سوم را دنبال کرده و مسببان اصلی این کارشکنی را شناسایی کنند.

وعده افزایش سرعت اینترنت همراه اول!

تا پایان شهریور ماه، ارائه سرویس GPRS همراه ‌اول در تهران به ۱۰۰ کیلوبیت بر ثانیه افزایش می‌یابد.

وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، ضمن بیان این مطلب، گفت: هم‌اکنون در حال ارتقای شبکه تلفن همراه از ۵/۲به ۷۵/۲هستیم.

وی افزود: با اتمام ارتقای شبکه، امکان ارائه خدمات ارزش افزوده از جمله ارائه سرویس GPRS با سرعت۱۰۰ کیلوبیت بر ثانیه فراهم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، تلاش می‌کنیم این امکان تا پایان شهریور ماه در تهران و تا پایان سال جاری در مراکز استان‌ها، عملیاتی شود.

وی ادامه داد: به واسطه تکمیل این پروژه، امکان فعال شدن سرویس GPRS در تمامی‌شهرهای کشور فراهم می‌شود. صدوقی در خصوص آخرین وضعیت شبکه ارتباطات سیار نیز تصریح کرد: در حال حاضر تعداد مشترکان ارتباطات سیار به ۳۱‌میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر رسیده که از این تعداد، ۱۶‌میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر از سیم‌کارت دائمی‌و مابقی از سیم‌کارت اعتباری استفاده می‌کنند.

وی با بیان این مطلب که تعداد سایت‌های تلفن همراه (BTS) در سطح کشور به ۱۷‌هزار و ۳۰۰ عدد رسیده است، تاکید کرد: بیش از ۳۷‌هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی و فرعی تحت پوشش شبکه تلفن همراه قرار دارند.

وعده افزایش سرعت سرویس جی‌پی آر‌اس همراه اول در حالی داده می‌شود که این اپراتور قرار بود در سال ۸۶ این سرویس را برای کاربرانش فراهم آورد، اما در نهایت با ارائه یک سرویس بی‌کیفیت در سال گذشته توانست تا حدودی از بار انتقادات افکار عمومی ‌شانه خالی کند.