بازار دیجیتال- در حالی که اکثر کسبه بازار کامپیوتر و برخی از واردکنندگان مانیتور از افزایش قیمت مانیتور در بازار طی دو هفته اخیر خبر می‌دهند، اما .... برخی از فروشندگان و همچنین تولیدکنندگان معتقدند هیچ تغییری در نرخ مانیتور صورت نگرفته و این کالا با قیمت سابق و حتی پایین تر از آنچه باید در بازار به فروش می‌رسد. این در حالی است که فروشندگان معتقدند قیمت مانیتورهای تولیدی و وارداتی پس از افزایش تعرفه واردات این کالا در حدود ۵‌درصد افزایش یافته است، ولی به دلیل رکود حاکم بر بازار، فروشندگان ناچارند این کالا را با قیمت پایین‌تر از آنچه حتی نمایندگی‌های فروش اعلام کرده‌اند به فروش برسانند. این موضوع نیز باعث بروز پدیده‌ای به نام چنددستگی قیمت در بازار و سردرگمی خریداران شده است. در این رابطه گفت‌و‌گوی کوتاهی با احمد خانی یکی از فروشندگان مانیتور در پاساژ پایتخت داشتیم که می‌خوانید:

برخی از کسبه از رشد قیمت مانیتور در بازار خبر می‌دهند و این در حالی است که برخی از نمایندگی‌های فروش‌، به ویژه تولیدکنندگان داخلی از ثبات یا حتی کاهش قیمت‌ها در بازار خبر می‌دهند. ارزیابی شما به عنوان یک فروشنده از بازار مانیتور با توجه به رشد تعرفه واردات این کالا چیست؟

اگرچه تعرفه واردات مانیتورهای ۱۹ تا ۲۴اینچ افزایش یافته است، اما برخی از فروشندگان نرخ مانیتورهایی با سایز بالا یا پایین تر از ۱۹ تا ۲۴ اینچ را نیز افزایش داده‌اند که این موضوع باعث اعتراض سایر فروشندگان شده است. چرا که رشد قیمت‌ها به هر دلیل منطقی یا غیر منطقی در این شرایط به ضرر بازار است و باعث می‌شود خریداران از خرید کالا منصرف شوند. این موضوع حتی در بازار سایر کالا تاثیر گذاشته و باعث شده است مصرف‌کنندگان خرید کالاهای مورد نیاز را به زمانی بعد موکول کنند‌.

بحث مانیتور چه ربطی به سایر کالاها دارد؟

وقتی بازار با پدیده چند دستگی قیمت مواجه شود و از گوشه و کنار اخباری در زمینه تغییرات قیمت و‌...منتشر شود مصرف کننده ترجیح می‌دهد خرید خود را زمانی انجام دهد که در بازار قیمت‌ها متعادل و یکدست باشند. به همین دلیل اتفاقات اخیر که در بازار مانیتور افتاده است، باعث شده مصرف‌کنندگان برای خرید کالاهای دیگر مانند مادربورد، لپ‌تاپ و...کمی دست به عصاتر اقدام کنند.

پس شما معتقدید اگر فروشندگان قیمت‌ها را افزایش ندهند بازار رونق گذشته را به دست می‌آورد؟

خیر. من معتقدم اگر قیمت‌ها در بازار یکدست و متعادل باشد و با بازارهای جهانی همسو باشد بازار اندک اندک از این رکود خلاصی می‌یابد.