پایان دوران طلایی مانیتور؟

دنیای‌اقتصاد- با وجودی که در بازار مانیتور سال‌ها به پشتوانه تولیدات داخلی مشکلی در زمینه موجودی و... نداشتیم، اما اینک خبرها حاکی از بروز مشکلاتی در فضای بازار مانیتور به گوش می‌رسد. این مشکلات که به بیان فعالان بازار ناشی از کمبود موجودی قطعات تولیدی در کارخانه‌ها و همچنین اختصاص نیافتن ارز مرجع برای واردات قطعات و مواد اولیه است، موجب شده تا بازار مانیتور که سال‌ها در آرامش به سر می‌برد اینک حال و روزی شبیه سایر کالاها در بازار کامپیوتر داشته باشد. به بیان دیگر مشکلاتی نظیر رشد قیمت و کمبود موجودی دامنگیر بازار مانیتور نیز شده است.

فعالان بازار کامپیوتر اعلام کردند که قیمت انواع مانیتور در بازار کامپیوتر، طی یک ماه گذشته در حدود ۱۵ تا ۳۳ افزایش یافته است.

فعالان بازار با اعلام این خبر گفتند: رشد قیمت به دلیل نوسانات نرخ ارز و همچنین عدم تخصیص ارز مرجع برای واردات قطعات و مواد اولیه است. آنها همچنین افزودند، چنین اتفاقی در بازاری که سال‌ها با تکیه بر تولیدات داخلی و همچنین ایجاد فضای رقابتی بین دو برند تولیدکننده داخلی قیمت‌ها را ثابت نگه داشته بود یک شکست بزرگ است. زیرا در حال حاضر مشکل بزرگ بازار مانیتور کاهش موجودی است و این مشکل بیش از رشد قیمت‌ها موجب نگرانی کسبه و خریداران بازار شده است.

روزبه کمالیان یکی از کسبه بازار با بیان این مطلب که رشد قیمت‌ها منجر به کاهش نسبی تقاضا در بازار شده است، گفت: کاهش قطعات اولیه تولیدی در کارخانه‌ها منجر به کاهش تولیدات داخلی شده است و به همین دلیل در بازار با مشکلاتی چون رشد قیمت‌ها و... مواجه شده‌ایم.

یکی از نمایندگی‌های فروش در بازار مانیتور هم گفت: حدود یک ماه است که ما به‌عنوان نمایندگی‌ اصلی با مشکل مواجه هستیم. وی افزود: با وجودی که قیمت‌ها گران شده است اما شرکت‌های دولتی و... همچنان سفارش‌هایی به نمایندگی‌های فروش و کارخانه‌ها می‌دهند، اما آنها تعداد کمتری مانیتور تحویل می‌دهند؛ به طوری که احساس می‌شود این دو شرکت مانیتورهای خود را به صورت جیره‌بندی شده تحویل نماینده‌های خود می‌دهند.

صالح ایوبی، یکی دیگر از کسبه بازار هم با بیان این مطلب که رشد قیمت‌ها در بازار مانیتور غیرقابل پیش‌بینی بود، گفت: رشد قیمت‌ها طی یک ماه اخیر در حدود ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بوده است که در مورد برخی از مانیتورهای گران قیمت با رشد بیشتر قیمت مواجه بوده‌ایم. به گفته وی، با اینکه اکثر کارشناسان بازار تصور می‌کنند به علت افزایش عرضه لپ‌تاپ‌ها به بازار میزان تقاضا برای مانیتور کاهش یافته است،اما اتفاقات اخیر نشان داد که مانیتورها همچنان بازار گرمی دارند و مورد نیاز کاربران رایانه‌ای خانگی و... هستند.

یکی دیگر از فعالان بازار گفت، در حال حاضر مانیتورهای ۱۹ اینچ جزو پرفروش ترین سایزهای بازار هستند که قیمتی حدود ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دارند. به گفته وی این درحالی است که در ماه گذشته قیمت مانیتورهای این سایز حدود ۱۸۰ تا نهایتا ۲۰۰ هزار تومان بوده است. این فعال بازار افزود: در حال حاضر مانیتورهای ۱۹ ۲۰و ۲۲ اینچ در بازار به تعداد محدود موجود است که این امر موجب شده تا کاربران حق انتخاب کمتری داشته باشند.فعالان بازار و همچنین کارشناسان اعلام کردند: طی سال‌های اخیر ما در مورد مانیتور کمتر شاهد عرضه وارداتی به بازار بوده ایم که کارشناسان درمورد معایب این اتفاق هشدارهایی داده بودند و حالا زمان آن رسیده است که نتایج این محدودیت برندها را در بازار مشاهده کنیم!