گزارشی از بازار خرید‌وفروش لپ‌تاپ‌های اپل در ایران

مریم عسگری

لپ‌تاپ وسیله‌ای است که به‌رغم قیمت نسبتا بالایی که دارد، نمی‌توان امروزه آن را جزو وسایل لوکس به حساب آورد. امروزه انواع گوناگونی از این کالا با مارک‌های مختلف در بازار موجود هستند که هر کدام فراخور نام، قابلیت و وزنی که دارند، با استقبال یا عدم استقبال مواجه‌اند.

در بین برندهای مختلف لپ‌تاپ، لپ‌تاپ‌های شرکت apple طی سال‌های گذشته بازار راکد و بی‌رونقی داشتند و بسیاری از فعالان بازار معتقدند این رکود همچنان نیز با بازار خرید و فروش این برند همراه است.

تاریخچه اپل

اولین محصول اپل در سال ۱۹۷۶ در گاراژ خانه پدری جابز (طراح این لپ‌تاپ) چشم به جهان گشود.

طولی نکشید که با بهانه‌های آتاری و HP؛ مبنی بر اینکه «حتی شما تحصیلات خود را به پایان نرسانده‌اید» از سرمایه‌گذاری برای این کالا امتناع کردند.

پس جابز به همراه دوست خود زیناک به فکر تاسیس شرکتی افتادند که امروزه گسترش زیادی یافته است و محصولات متنوعی تولید می‌کند.

Apple۲ نتیجه دومین تلاش جابز بود. این رایانه یک حسن نسبت به دیگر رایانه‌های آن زمان داشت و آن این بود که این رایانه دارای جعبه‌ای از جنس پلاستیک بود.

رایانه سوم اپل در سال ۱۹۸۳ وارد بازار شد و تا به امروز این روند ادامه یافت. به طوری که شاهد عرضه لپ‌تاپ‌های جدیدی از این برند در بازار هستیم که با آرم سیب مشخص می‌شوند.

فرزند جدید اپل

صادقی، یک فروشنده، لئوپارد را لپ‌تاپ جدید اپل در بازار معرفی کرد و گفت: تازه‌ترین نمونه سیستم عامل کامپیوترهای اپل مکینتاش موسوم به «OSX» طی ماه گذشته وارد بازار شد.

وی معتقد است لئوپارد سیستم عاملی برتر از ویندوز «ویستا» دارد و برخی قابلیت‌های آن حتی در سیستم عامل مایکروسافت هم یافت نمی‌شود.

به عقیده وی، لئوپارد بهتر و سریع‌‌تر از ویستا است با مجموعه‌ای از قابلیت‌های تازه که استفاده از مک را هم راحت‌تر می‌کند. وی می‌گوید: اپل بیش از ۳۰۰ امکان تازه به سیستم عامل اضافه کرده است که از جمله مهم‌ترین این امکانات «ماشین زمان» نام دارد که به کاربر امکان می‌دهد با بازگشت رایانه به گذشته،‌ فایل‌های پاک شده یا تغییر یافته را بازیافت کند.

امکان بازبینی فایل‌ها بدون نیاز به باز کردن برنامه‌های جداگانه، از سایر ویژگی‌های لپ‌تاپ‌های جدید اپل است.

در حال حاضر نسخه لئوپارد اپل در آمریکا با قیمت ۱۹۹دلار به فروش می‌رسد و قرار است وارد بازار ایران نیز شود.

اگرچه ایران تحت تحریم آمریکا است؛ اما به هر حال شاهد عرضه این لپ‌تاپ‌ها در بازار داخلی خواهیم بود.

به هر حال با وجود تغییراتی که در سیستم عامل اپل ایجاد شده است، برخی کارشناسان از مشکلات جدید در این سیستم سخن می‌گویند: رنجبر، یک کارشناس رایانه در این زمینه می‌گوید: نسخه جدید سیستم عامل اپل موسوم به

mac osx leopard تنها چند روز پس از حضور در بازارهای آمریکا با شکایات کاربران مواجه شد.

به گفته وی، بسیاری از کاربران ادعا کرده‌اند، این سیستم عامل جدید پس از نصب، کامپیوترهای شخصی را با مشکل مواجه کرده است و امکان ادامه فعالیت را برای کاربران غیرممکن می‌کند.

دیگر کاربرانی که به نصب این برنامه و به روزرسانی آن موفق شده‌اند، شکایات دیگری در مورد نصب دیگر برنامه‌‌ها روی این سیستم عامل جدید داشته‌اند.

به گفته این کارشناس، اپل هنوز هیچ توضیحی در مورد این ایراد نداده است، اما گروهی از مهندسان این شرکت اعلام کرده‌اند که به زودی مشکل را برطرف خواهند کرد.

اپل و لپ‌تاپ‌های کم فروش

بسیاری از فعالان بازار معتقدند لپ‌تاپ‌های اپل به این علت که از سیستم عامل مکینتاش استفاده می‌کنند و فاقد سیستم عامل ویندوز هستند، کاربرد چندانی در کشور ما ندارند و از فروش بسیار کمی برخوردارند.

کاظمی، یک فروشنده در این زمینه می‌گوید: گاما نوت بوک از شرکت‌هایی بود که تا حدود چند ماه پیش به فروش لپ‌تاپ‌های این برند می پرداخت؛ اما با توجه به فروش پایین لپ‌تاپ‌های این برند، لپ‌تاپ‌های اپل را از لیست فروش لپ‌تاپ‌های خود حذف کرد.

ساروخانی یک فروشنده دیگر می‌گوید: لپ‌تاپ‌های اپل مشتریان خاص خود را دارند؛ چرا که با عرضه لپ‌تاپ‌های VIO سونی به بازار و همچنین لپ‌تاپ‌های برندهای پرفروشی چون IBM، توشیبا و ... افراد کمی کار با سیستم پیچیده اپل را ترجیح می‌دهند.

در مقابل، شرکت «نقش» یکی از نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ‌های اپل در این زمینه می‌گوید: لپ‌تاپ‌های اپل تا پیش از این با سیستم مکینتاش کار می‌کردند و امکان نصب ویندوز XP و ویستا روی آنها نبود؛ اما این اواخر اپل با تغییر CPUهای خود از موتورولا به INTEL این مشکل را برطرف کرده است. وی معتقد است لپ‌تاب‌های اپل از ظاهر زیبایی نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها برخوردارند و این عامل نیز باعث جلب توجه قشر جوان به سوی این لپ‌تاپ‌ها شده است.

از طرفی لپ‌تاپ‌های این برند برای انجام امور گرافیکی مناسب هستند و کارایی‌های بالایی در این زمینه دارد.

صفوی، یک فروشنده دیگر از کمیاب شدن لپ‌تاپ‌های اپل در بازار، طی دو هفته اخیر خبر داد و گفت: به علت عدم ترخیص لپ‌تاپ از گمرک این لپ‌تاپ‌ها هم در بازار کمیاب شده‌اند. این در حالی است که شرکت «نقش» این گفته را تکذیب کرده و می‌گوید: مدل‌های جدید لپ‌تاپ‌های اپل در بازار موجود است.

دروازه‌های ورودی اپل به ایران

همان‌طور که می‌دانید ایران سال‌ها است در تحریم اقتصادی به سر می‌برد.

ورود لپ‌تاپ‌های آمریکایی با توجه به این تحریم، امری عجیب به نظر می‌رسد؛ اما از آنجا که تنها مبدا ورودی این لپ‌تاپ‌ها به کشور از مبادی رسمی نیستند، بسیاری از این لپ‌تاپ‌ها از راه قاچاق یا به همراه بار مسافران وارد کشور می‌شوند.

لطفی، یک فروشنده لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت می‌گوید: در حال حاضر اکثر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار از کشور دبی وارد ایران می‌شوند که لپ‌تاپ‌های آمریکایی اپل نیز جزو این گروه هستند و در صورتی که این لپ‌تاپ‌ها دچار مشکل شوند، توسط شرکت فروشنده برای تعمیر به دبی فرستاده می‌شوند.

این فروشنده قیمت لپ‌تاپ‌های اپل را بین یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تا ۳میلیون تومان اعلام کرد که لپ‌تاپ‌هایی با نمایشگرهای بالای ۱۵ و ۱۷اینچ، قیمتی بالای ۲میلیون تومان دارند.

تازه‌واردهای اپل در ایران

طبق اعلام شرکت «نقش» مدل‌های MB۰۷۶LL/Aا، MA۸۹۷LL/Aا و MA۸۹۵LL/A از لپ‌تاپ‌های جدید اپل در بازار ایران هستند که به ترتیب قیمتی حدود ۲میلیون و ۹۵۰هزار، ۲میلیون و ۹۵۰هزار و ۲میلیون و ۲۵۰هزار تومان دارند.

این لپ‌تاپ‌ها به سیستم عامل OSXV۱۰۴ و به حافظه ۱۶۰گیگابایتی مجهز هستند.

شرکت‌های گارانتی‌کننده

شرکت «همراه پردازان جهان» از جمله شرکت‌هایی است که به طور عمده به پخش لپ‌تاپ‌های اپل می‌پردازد. شرکت «نقش» نیز در حال حاضر از جمله شرکت‌های واردکننده لپ‌تاپ‌های این برند است. به غیر از این شرکت‌ها سایر فروشندگان به طور محدود به عرضه این لپ‌تاپ‌ها می‌پردازند.