به گفته معاون نگه‌داری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت، پیش‌بینی می‌شود RFP (درخواست پیشنهاد) مربوط به بحث تلفن اینترنتی، VoIP، تا پایان سال‌جاری توسط این شرکت نهایی ‌شود. محمدطاهر شمس در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان این مطلب اظهار کرد: پیش‌نویس RFP مربوط به این آیین‌نامه تهیه و به کمیته آن در شرکت ارتباطات زیرساخت ارسال شده است که پس از تایید و تصویب نهایی در این کمیته سایر مراحل آن نیز سپری خواهد شد. وی افزود: پس از تهیه و تدوین آیین‌نامه VoIP توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت بحث انجام و واگذاری این فعالیت‌ها نیز از دیگر وظایف شرکت محسوب می‌شود که اقدامات مرتبط به آن در حال انجام است. به گفته او، بعد از تهیه RFP، در مزایده یا مناقصه‌ای که برگزار خواهد شد شرکت‌های دارای شرایط معرفی و شناسایی خواهند شد.

ارائه خدمات تلفن اینترنتی و وجود قاچاق مکالمات یکی از مسائل مهمی است که به گفته کارشناسان تاخیر در قانونمند کردن آن زیان‌های بسیاری به همراه دارد که تاکنون این موضوع و تدوین آیین‌نامه مربوطه چند بار مورد توجه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گرفته است.

تلفن اینترنتی یکی از پرسودترین خدمات اینترنتی طی سال‌های اخیر به شمار می‌رود، به نحوی که گفته می‌شود بخش اصلی درآمد اکثر ISPهای کشور نه از طریق ارائه اینترنت بلکه از طریق VoIP تامین می‌شود، اما به علت بلاتکلیفی چندساله نحوه ارائه خدمات ترمینیشن، مکالمات اینترنتی خارج به داخل، سالانه و براساس آمار بالغ بر یک‌صد میلیون دلار به کشور خسارت وارد می‌کند.