کاهش سرقت‌های سایبر افزایش ضررهای مالی
ندا لهردی
جرم و زندگی اجتماعی اجزای جدانشدنی دنیای مدرن و روند رو به رشد ارتباطات هستند.

در حقیقت به همین دلیل توسعه ارتباطات و رسانه‌های مختلف و افزایش جرایم وابسته به آنها رابطه‌ای موازی دارند.
در فضای سایبر اما این رابطه در سال‌های اخیر تا حد چشمگیری رشد پیدا کرده تا جایی که به نگرانی جدی کاربران اینترنت در سرتاسر دنیا تبدیل شده است.
درست به این علت «مرکز شکایات جرایم اینترنتی» (IC3) هر سال گزارشی درباره شکایات وارده، افزایش آنها و رشد انواع مختلف جرایم اینترنتی منتشر می‌کند.
مرکز شکایات جرایم اینترنتی یا IC۳
(Internet Crime Complaint Center) در واقع در روز هشتم ماه مه سال 2000 با عنوان «مرکز شکایات کلاهبرداری‌های اینترنتی» کار خود را آغاز کرد.
این مرکز در حال حاضر با همکاری اداره آگاهی فدرال آمریکا (FBI)، مرکز بین‌المللی شکایات اداری (NW۳C) و اداره همکاری‌های دادگستری (BJA) به رسیدگی پرونده‌های مربوط به جرایم اینترنتی در سرتاسر جهان می‌پردازد.
جدیدترین گزارش مرکز شکایات جرایم اینترنتی که هفتمین گزارش سالانه آن به شمار می‌آید، نشان از کاهش نه چندان زیاد این جرایم در دنیا در سال 2007 دارد.
دعاوی سایبر در آمار
آخرین گزارش IC3 نشان داد که تلاش‌های این مرکز در بررسی و پیگیری شکایات مربوط به جرایم اینترنتی در سال‌های اخیر آنقدرها هم بی‌تاثیر نبوده است.
این گزارش نشان داد که میزان شکایات ثبت شده در وب‌سایت IC۳ در طول سال ۲۰۰۷ نسبت به سال ۲۰۰۶ با کاهش ۳/۰درصدی همراه بوده است.
به این ترتیب تعداد کل شکایات ثبت شده در این وب‌سایت تا پایان سال 2007 برابر 206884 بوده است، در حالی که این رقم در سال 2006 به 207492 شکایت رسید.
به طور کلی اما جمع شکایات رسیده به مرکز شکایات جرائم اینترنتی از سرتاسر دنیا در سال ۲۰۰۷ به بیش از ۲۱۹۵۵۳ رسیده که از این تعداد، ۹۰۰۰۸ شکایت مربوط به ایالات‌متحده آمریکا است.
جرائم فضای مجازی اما غرامت‌های کاملا حقیقی دارند.
براساس گزارش IC۳ رقم نهایی میزان ضررهای مالی ناشی از جرائم اینترنتی در دنیا برابر ۰۹/۲۳۹میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ است که از این رقم هر شکایت به طور متوسط ۶۸۰دلار ضرر را به دنبال داشته است.
در مقابل اما میزان ضررهای مالی جرائم سایبر در سال 2006 رقمی برابر 44/198میلیون دلار گزارش شده است.
با این اوصاف تحلیل‌گران معتقدند که با وجود کاهش ۳/۰درصدی تعداد شکایات، میزان ضررهای مالی ناشی از این جرائم نه تنها کاهش نیافته، بلکه تا حد قابل توجهی هم افزایش پیدا کرده است.
در میان شاکیان جرائم اینترنتی گویا کاربران مرد بیشتر از زنان متضرر شده‌اند.
این گزارش نشان می‌دهد که میزان ضرر مالی هر کاربر مرد به طور متوسط ۶۷/۱دلار است، در حالی که این رقم برای هر کاربر زن تنها یک دلار است.
البته آمار ضررهای مالی کاربران مرد با تعداد مجرمان اینترنتی آنها هماهنگ است.
براساس گزارش IC۳ تعداد مجرمان اینترنتی مرد در دنیا ۲/۷۵درصد بوده در حالی که مجرمان اینترنتی زن تنها ۸/۲۴درصد هستند.
به صورت کلی متداول‌ترین روش به کار رفته در کلاهبرداری‌های اینترنتی انجام شده در سال 2007 ایمیل‌ها و وب‌سایت‌ها بوده‌اند که به ترتیب 6/73درصد و 7/32درصد این کلاهبرداری‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند.
بیشترین جرایم و ضررها
در طول سال گذشته میلادی جرایم اینترنتی مربوط به حراجی‌های آنلاین بیشترین شکایات را در اختیار داشته‌اند.
این جرایم که ۷/۳۵درصد از کل جرایم اینترنتی انجام شده در سال ۲۰۰۷ را به خودشان اختصاص داده‌اند در مقایسه با سال ۲۰۰۶ تا ۵/۲۰درصد کاهش پیدا کرده‌اند.
کلاهبرداری‌های مربوط به حراجی‌های آنلاین به طور متوسط یک ضرر 95/483 دلاری را در هر شکایت به همراه داشته‌اند.
با این حال بیشترین ضررهای مالی مربوط به شکایات کلاهبرداری در سرمایه‌گذاری‌های آنلاین است.
این ضررها به حدود 3هزار و 547 دلار در هر شکایت می‌رسد.
در برابر کمترین جرایم اینترنتی انجام شده در سال ۲۰۰۷ کلاهبرداری‌های مربوط به کارت‌های اعتباری است که با ۲۹۸ دلار ضرر در هر شکایت کمترین ضررهای مالی را هم به دنبال خود داشته است.