رشد صادرات جهانی دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای
بازار دیجیتال- ثبت لحظات و خاطره‌شان همیشه حجم بزرگی از ظرفیت ذهنمان را به خودش اختصاص داده و اشغال می‌کند.
شاید همین مساله بود که انگیزه ظهور دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری در دنیای ما شد.

اگرچه دوربین‌ها قابلیت گنجایش تمام لحظات را ندارند؛ اما توانسته‌اند بخش قابل‌توجهی از آنها را ثبت کنند.
در حقیقت به تمام این دلایل است که هر روز به تمایل افراد برای خرید دوربین‌های عکاسی افزوده شده و به دنبال آن بازار این محصولات داغ‌تر و پررونق‌تر می‌شود.
در واقع دوربین‌های عکاسی دیجیتال این روزها دیگر از یک کالای خاص و لوکس به یک کالای مصرفی و عمومی تبدیل شده‌اند.
به این ترتیب، عرصه رقابت میان تولیدکنندگان مختلف این محصول نزدیک‌تر و سخت‌تر شده که در نهایت انتخاب دقیق و مناسب‌تری را برای خریداران و کاربران مختلف به همراه خواهد داشت. آمار صادرات و میزان فروش دوربین‌های عکاسی دیجیتال می‌تواند گواه خوبی بر رونق و گرمی بازار این محصولات باشد.
به همین دلیل هم با پایان هر سال، گزارشی از وضعیت صادرات و فروش شرکت‌های تولیدکننده مختلف منتشر می‌شود. موسسه تحقیقاتی IDC هم اخیرا جدیدترین گزارش خود از بازار جهانی دوربین‌های عکاسی دیجیتال در سال 2007 را منتشر کرده است.
براساس این گزارش، حجم صادرات جهانی دوربین‌های عکاسی دیجیتال و حرفه‌ای (DSLR) تا پایان سال ۲۰۰۷ به ۱۳۱میلیون دستگاه رسیده است.
این رقم در واقع نشان از رشد سالانه 24‌درصدی صادرات این محصولات دارد. این در حالی است که درصد رشد صادرات دوربین‌های عکاسی دیجیتال و حرفه‌ای در سال 2006 تنها برابر 15‌درصد بوده است.
به عقیده کارشناسان چنین رشدی به دنبال افزایش چشمگیر صادرات دوربین‌های عکاسی DSLR در آمریکا، اروپای شرقی، آمریکای لاتین و بخش‌هایی از آسیا اتفاق افتاده است. آمار به‌دست آمده از گزارش جدید IDC نشان می‌دهد که بیشترین میزان رشد در بازار کشورهای در حال توسعه اتفاق افتاده است.
براساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات دوربین‌های عکاسی دیجیتال تا پایان سال 2010‌ در کشورهای آسیای پاسیفیک و دیگر مناطق جهان تا 40‌‌درصد افزایش پیدا خواهد کرد که نتیجه افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان خانگی است. این درحالی است که کارشناسان IDC اعلام کرده‌اند پیش‌بینی‌های آنها نشان می‌دهد که حجم صادرات دوربین‌های عکاسی دیجیتال تا پایان سال 2008 به 11‌1‌میلیون دستگاه خواهد رسید. دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای هم اما به طور کلی 41‌درصد سهم صادرات جهانی دوبین‌های عکاسی در سال 2007 را به خودشان اختصاص داده‌اند.
سهم برندها و جایگاه آنها
در میان شرکت‌های تولید‌کننده دوربین‌های عکاسی دیجیتال اما‌ یک‌بار دیگر و برای دومین سال متوالی شرکت Canon با سهم 43‌درصدی از بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال و حرفه‌ای، جایگاه اول را در میان تولید‌کنندگان سرتاسر دنیا در اختیار گرفته است.
بعد از Canon‌ در بازار دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای شرکت Nikon با سهم ۴۰‌‌درصدی بازار در جایگاه دوم تولید‌کنندگان برتر دنیا قرار گرفته است. SONY هم یک‌بار دیگر جایگاه سوم را با سهم ۶‌درصدی از بازار دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای به خودش اختصاص داده است.
Olympus اما با وجود تولید محصولات متنوع حرفه‌ای با سهم 6‌درصدی بازار هنوز در جایگاه چهارم قرار دارد.
در بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال اما Sony با سهم ۱۶‌درصدی در جایگاه دوم و بعد از Conon قرار دارد.
بعد از sony، Kodak و Somsung به ترتیب رتبه‌های سوم و چهارم تولید‌کنندگان برتر دوربین‌های عکاسی دیجیتال را در اختیار خودشان گرفته‌اند.


میزان صادرات جهانی دوربین‌های عکاسی براساس وضوح تصویر آنها