تعهدات دولت نهم در بخش دایری تلفن همراه بخش دولتی، بیش از ۲۱۴‌درصد تحقق پیدا کرده است. بدخضر کامرانی، معاون ارتباطات و برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات با بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس برنامه چهارم توسعه، باید تا اول تیرماه سال ۸۸، ۱۱‌میلیون و ۵۵۰‌هزار سیم‌کارت از سوی تلفن همراه بخش دولتی به متقاضیان واگذار می‌شد.

وی افزود: این در حالی است که با تلاش‌های صورت گرفته و با تحقق ۲۱۴‌درصد این بخش، بیش از ۲۴‌میلیون و ۷۹۲‌هزار سیم‌کارت به مشترکان ارائه شد. او خاطر نشان کرد: همچنین در برنامه چهارم توسعه نیز پیش‌بینی شده بود تا بخش غیردولتی نیز حدود هفت‌میلیون و ۲۵۰‌هزار سیم‌کارت واگذار کند.

کامرانی ادامه داد: این در حالی است که در این بخش نیز واگذاری سیم‌کارت تلفن همراه شاهد تحقق ۱۷۳‌درصدی بوده و بیش از ۱۲‌میلیون و ۷۵۷‌هزار سیم‌کارت به متقاضیان ارائه شد.

وی درباره ضریب نفوذ این نوع از تلفن نیز گفت: در برنامه چهارم توسعه کشور مقرر شده بود تا این شاخص به ۲۶‌درصد برسند اما با تلاش‌های صورت گرفته، این بخش نیز شاهد رشدی ۲۰۲‌درصدی بوده است. بر همین اساس در حال حاضر، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به بیش از ۵۳‌درصد رسیده است.

معاون ارتباطات و برنامه‌ریزی با اشاره به تاکید برنامه چهارم توسعه مبنی بر کاهش ۱۱ ماهه متوسط زمان انتظار تلفن همراه تصریح کرد: تعهدات در نظر گرفته شده برای این بخش نیز شاهد تحقق حدود ۱۰۶‌درصدی بوده است.

او خاطر نشان کرد: بر همین اساس در حال حاضر واگذاری سیم‌کارت در بخش دولتی و غیردولتی به روز شده که همین امر موجب حذف بازار سیاه در این حوزه شده است.

کامرانی با اشاره به مقایسه عملکرد و دولت نهم نسبت به عملکرد مشابه دولت هشتم نیز گفت: بر اساس آمارها و اطلاعات موجود، دایری تلفن همراه و همچنین ضریب نفوذ این نوع از تلفن به ترتیب شاهد رشد ۳۷۱ و ۷۰۲‌درصدی بوده است. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی به ارائه آمارهایی از‌این دست می‌پردازد که کارشناسان حوزه تلفن همراه معتقدند واگذاری‌های

غیرقانونی در‌این بخش که عمدتا از سوی بزرگترین اپراتور دولتی‌ایران صورت گرفته است، باعث‌ ایجاد انحصار در بازار شده است. آن‌ها معتقدند که با‌این واگذاری‌ها علاوه بر آنکه فعالیت بخش خصوصی در‌این بخش با چالش روبه‌رو شده است، از سوی دیگر بازار لازم برای فعالیت اپراتور سوم نیز به نوعی از بین رفته که همین امر باعث تدوام خدمات بی‌کیفیت انحصاری اپراتور دولتی می‌شود.

خرید گوشی تلفن همراه کاهش یافت

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تعداد مراجعه‌کنندگان به بازار تلفن همراه نسبت به گذشته کاهش یافته است.

کاهش نقدینگی مردم یکی از مهمترین دلایل‌این کاهش حضور مشتریان است. از چند ماه گذشته بازار تلفن همراه تهران به دلیل رکود نسبی روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کرد که با ماه رمضان نیز به‌این بی رونقی دامن زد.

کاهش تقاضا برای گوشی‌های تلفن همراه موجود در بازار که در این روزها شدت بیشتری از گذشته گرفته است‌، باعث شده برخی از مغازه‌ها به حالت نیمه تعطیل درآیند.

منابع بازاری معتقدند بعد از سپری شدن فصل تابستان و پایان ماه مبارک رمضان شاهد افزایش تقاضا برای‌این کالای ارتباطی هستیم. گوشی‌هایی که میانگین قیمت آنها از ۵۰ تا ۱۵۰‌هزار تومان است میزان بیشترین تقاضا را در بازار به خود اختصاص داده‌اند.