پروژه جدید گوگل از چین آغاز شد

ترجمه: ندا لهردی

با گسترش و توسعه استفاده از ابزارهای مختلف تکنولوژی شرکت‌های بزرگ و فعال در این عرصه هر روز به دنبال راه جدیدی برای جلب رضایت کاربران و البته افزایش سهم خود از بازار هستند. درست به همین دلیل هم هست که در حقیقت تقاضا و سلیقه کاربران مسیر حرکت این شرکت‌ها را به سمت این تغییرات مشخص می‌کند.

غول جست‌وجوی اینترنتی دنیا یعنی شرکت Google هم یکی از این شرکت‌های فعال است که معمولا ثابت کرده است که با سلیقه کاربرانش پیش می‌رود.

خدمات و امکانات متفاوتی که این شرکت در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و از طرف دیگر تعداد چشمگیر کاربران و بازدیدکنندگان وب‌سایت آن گواه این مدعاست.

در سال‌های اخیر، اما در کنار گرایشات مختلف، کاربران بسیاری به استفاده از سرگرمی‌های دیجیتال علاقمند شده‌اند و این موضوع هم طبیعتا از نگاه مسوولان Google دور نمانده است.

درست به همین علت هم این شرکت در حدود پنج ماه پیش سرویس جدیدی را با نام GoogleMusic Box به طور رسمی‌برای کاربران چینی خود معرفی کرد.

به این ترتیب کاربران چینی موتور جست‌وجوی Google تنها کاربرانی در سطح دنیا هستند که می‌توانند به امکان جست‌وجوی موسیقی این شرکت دسترسی داشته و قابلیت جست‌وجو و دانلود رایگان و بدون محدودیت از هر شرکت بزرگ را در اختیار داشته باشند.

این در حالی است که شاخه پکن Google مدت‌ها است که به خاطر اعمال سانسور نتایج جست‌وجوها به دستور دولت چین با انتقاد شدید کاربرانش در این کشور رو‌به‌رو است. در مقابل اما گویا این شرکت سعی دارد با عرضه این خدمات کاربران خود را در این شرکت راضی نگه دارد.

در حقیقت چین به خاطر داشتن کاربران اینترنت زیاد، معمولا مکان مناسبی برای اجرای آزمایشی خدمات و ابزارهای جدید Google است تا به کمک آن سرویس کاملا رایگان و با پشتیبانی تبلیغات آنلاین خود را آزمایش کند.

در همین راستا مجله فوربس به تازگی مصاحبه‌ای با مدیر چینی پروژه Google Music Box درباره امکان عرضه این سرویس جدید برای کاربران غیر چینی یا حتی عرضه این سرویس روی موبایل‌های مبتنی بر سیستم عامل Android کاربران چینی انجام داده است که آن را در زیر می‌خوانیم:

‌این اتفاق که Google سرویسی را تنها در یک کشور خاص عرضه کند خیلی دور از انتظار است؛ به خصوص سرویسی ویژه و منحصر به فرد که امکان دانلود بدون محدودیت و رایگان را به کاربرانش می‌دهد. آیا تا حالا شما هیچ واکنشی از کاربران آمریکایی یا کاربران دیگر کشورها درباره عرضه انحصاری این سرویس در چین دریافت نکرده‌اید؟

البته؛ من بارها از کاربرانمان نه تنها در آمریکا بلکه در کشورهای دیگر درباره این موضوع شنیده‌ام، اما دلیل انجام این کارها در چین طبیعت متفاوت بازار آن کشور است. مهم‌ترین دلیل آن وجود میزان قابل توجه کپی غیر مجاز موسیقی به صورت آنلاین در این کشور است.

اگر سرویس‌های موسیقی این کشور را بررسی کنید خواهید دید که ۹/۹۹‌درصد آن‌ها به صورت غیرقانونی انجام می‌شوند. کپی غیرمجاز موسیقی در کشورهایی مانند هند و روسیه هم وجود دارد، اما سهم چشمگیر ارائه‌دهندگان سرویس‌های موسیقی از بازار این کشورها نشان می‌دهد که کاربران این کشورها چندان هم علاقه‌ای به این کار ندارند.

این اتفاق اما در چین آسیب جدی به بازار موسیقی این کشور وارد کرده است و به این دلیل اغلب شرکت‌ها ارائه‌دهنده این خدمات به دنبال مدل جدیدی برای کاهش این آسیب‌ها هستند.

اگر این تجربه موفقی شود قطعا از راه‌اندازی آن در کشورهای دیگر هم استقبال می‌کنیم، اما در حال حاضر این سرویس تنها برای کاربران چینی در دسترس است.

با این اوصاف اگر کپی غیرمجاز در سرتاسر جهان افزایش پیدا کند آیا شما این برنامه را برای کاربران کشورهای دیگر هم اجرا می‌کنید؟

این در واقع سوالی است که باید شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات موسیقی به آن جواب بدهند. رسالت ما مانند همیشه سازماندهی کردن اطلاعات برای در دسترس قرار گرفتن برای عموم است، اما می‌دانیم که ادامه روند کپی غیرمجاز موسیقی و محصولات فرهنگی می‌تواند برای ادامه فعالیت ما هم مشکل‌ساز باشد.

مدل تجاری که در پشت این سرویس جدید قرار دارد چیست؟

ما یک سرمایه‌گذاری در شرکت Top۱۰۰.com انجام دادیم و آن‌ها هم با صدها ارائه‌دهنده خدمات موسیقی قرارداد امضا کردند.

ما از لحاظ فنی تنها امکان جست‌وجو را فراهم آوردیم. ما بنرهای تبلیغاتی را روی صفحات جست‌وجو درباره موسیقی قرار دادیم و همه درآمد آن‌ها به حساب شرکت Top۱۰۰.com می‌رود.

من و همکارانم در Google به خوبی می‌دانیم که اولین مرحله برای رواج استفاده از یک محصول جدید، جلب نظر کاربران بیشتر است و بعد از عبور از این مرحله ما به فکر درآمدزایی هستیم.

درست به همین دلیل هم امروز تعداد آگهی‌های مرتبط با این سرویس کم است، اما اطمینان داریم که تعداد آن‌ها در ماه‌ها و سال‌های آینده افزایش پیدا می‌کند.

می‌دانیم که قرار است Google تا پایان سال میلادی ۲۰۰۹ گوشی موبایل مبتنی بر سیستم عامل Android خود را در کشور چین معرفی کند. آیا این گوشی این سرویس جدید جست‌وجو و دانلود موسیقی را هم در اختیار کاربرانش می‌گذارد تا امکان استفاده از کاربردهای مختلف آن را به آن‌ها بدهد؟

این ایده‌ بسیار جذاب و مناسبی است، اما ارائه‌دهندگان محتوا در کشور چین مدل تجاری منحصر به فردی را برای خودشان دارند.

بیشترین حجم درآمد این شرکت‌ها از فروش زنگ موبایل به دست می‌آید. به عنوان مثال اپراتور ChinaMobile پکیج‌هایی شامل متن‌های آماده SMS، زنگ موبایل و موسیقی‌های محبوب کاربران را از طریق پلت فرم‌هایش می‌فروشد، بنابراین ما به این کار تمایل داریم اما واقعیت این است که اپراتورهای این کشور چقدر به انجام این کار علاقمندند.

ما نمی‌خواهیم کاری را انجام بدهیم که شرکای تجاری‌مان را متضرر کند.

فکر می‌کنید آینده این سرویس چطور است؟

ما تنها کمتر از شش ماه است که این سرویس را ارائه داده‌ایم و درست نمی‌دانیم که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد.

نمی‌دانیم چه تعداد کاربر به استفاده از این سرویس علاقمند خواهند شد، اما می‌دانیم که ۳۰‌درصد از کاربران فعلی این سرویس در گذشته هیچ وقت از Google و یا هیچ کدام از ابزارهای آن استفاده نکرده بودند و درست به همین دلیل هم انتظار داریم کاربران چینی بسیاری به کاربران این سرویس اضافه شوند.

به این ترتیب این سرویس جدید Google بیشتر تمایل به درآمدزایی دارد یا جلب نظر کاربران بیشتر؟ در بعضی موارد این موضوع شبیه به YouTube است؛ سرویس محبوبی که بیشتر از درآمدی که تولید می‌کند ارزش دارد.

این سرویس تفاوت زیادی با YouTube دارد. اولین تفاوت آن‌ها به استفاده از محصولات با کیفیت و لزوما ارائه شده توسط شرکای معتبر و قدرتمند در سرویس Music‌Search مربوط می‌شود.

البته ما می‌خواهیم هر دو این سرویس‌ها در کنار درآمدزایی بتوانند کاربران بسیاری را هم به خودشان جلب کنند.

آیا این سرویس در حال حاضر سود‌آور است؟

هنوز نه، چون ما این روزها آگهی‌های بسیار کمی‌داریم.

در واقع ما هنوز روی مرحله اول که ارائه محصولی با کیفیت و جذب کاربران بیشتر است، تمرکز داریم.

فکر می‌کنید که چقدر زمان لازم است تا این سرویس به مرحله سود‌آوری برسد؟

فکر می‌کنم حداقل دو سال زمان برای این اتفاق لازم است، هر چند طبیعتا ما می‌خواهیم این اتفاق خیلی زودتر هم بیفتد.