مریم عسگری - بازار لوازم صوتی و تصویری، طی ماه‌های اخیر علاوه بر اینکه دستخوش یک رکود طولانی مدت شد، با کاهش شدید قیمت‌ها مواجه شد.

ضمن اینکه عرضه کالاهای قاچاق و بدون گارانتی طی مدت اخیر با وجود کاهش قیمت‌ها در حد قابل توجهی افزایش یافت.

به طوری که در بازار شاهد هستیم همین تعداد اندک تقاضا برای لوازم صوتی و تصویری مربوط به تلویزیون‌های قاچاقی است.

این در حالی است که ابراهیم درستی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و لوازم یدکی تهران اعلام کرده بود، کاهش قیمت‌ها منجر به کاهش ورود کالاهای قاچاق به کشور می‌شود، اما این اتفاق نیفتاد و در بازار شاهد افزایش عرضه نمونه‌ای قاچاق هستیم.

در این رابطه و برای اطلاع از شرایط بازار لوازم صوتی و تصویری و برنامه‌های این اتحادیه، برای بهبود شرایط بازار، گفت‌و‌گویی با ابراهیم درستی، رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و لوازم یدکی انجام داده‌‌ایم که می‌خوانید.

با توجه به اینکه بازار لوازم صوتی و تصویری، طی ماه‌های گذشته با کاهش شدید قیمت‌ها مواجه بوده است و بسیاری از فعالان بازار نسبت به این قضیه و رکود حاکم بر بازار گله‌مندند، شما وضعیت بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این گفته فعالان بازار در رابطه با رکود طولانی مدت بازار لوازم صوتی و تصویری صحت دارد و ما در بازار لوازم صوتی و تصویری به ویژه تلویزیون‌های LCD از خرداد ماه سال گذشته تاکنون شاهد یک رکود طولانی مدت هستیم. البته این اتفاق در بازار جهانی نیز رخ داده است و کاهش شدید قیمت‌ها و رکود حاکم بر بازار داخلی، پیرو این اتفاق در بازارهای جهانی افتاده است. به هر حال در شرایط فعلی، قیمت‌ها در بازار متعادل شده است و می‌توان گفت قیمت‌ها به کف بازار رسیده است و بهترین زمان است که مصرف‌کنندگان برای خرید کالاهای صوتی و تصویری اقدام کنند.

در مورد بازار گوشی تلفن همراه چطور؟ به نظر شما قیمت گوشی تلفن همراه هم مانند لوازم صوتی و تصویری به حد مطلوب رسیده است یا اینکه قیمت‌ها پایین‌تر از عرف بازار است؟

در بازار گوشی تلفن همراه نیز مانند لوازم صوتی و تصویری، قیمت‌ها متعادل شده است و از خرداد ماه سال گذشته تا کنون این کالا با کاهش ۸ تا ۲۵‌درصدی قیمت مواجه شده است.

در بازار این کالا هم قیمت‌ها به کف رسیده است.

این وضعیت البته مصرف‌کننده را راضی می‌کند، اما فعالان بازار و واردکنندگان، کاهش قیمت‌ها تا این حد را منطقی نمی‌دانند و معتقدند این موضوع باعث متضرر شدن آنها شده است، ‌این طور نیست؟

اگر چه قیمت‌ها در حد زیادی کاهش یافته است و بسیاری از واردکنندگان و تولیدکنندگان تلویزیون و گوشی تلفن همراه تنها برای اینکه از صحنه بازار محو نشوند به فعالیت خود ادامه می‌دهند و فعالیت آن‌ها سودی برایشان ندارد، اما ما معتقدیم که سابق بر این، قیمت‌ها بالاتر از عرف بازار بود و اکنون قیمت‌ها متعادل شده و بهترین زمان برای خرید است.

شما قبلا اعلام کرده بودید که کاهش قیمت‌ها نه تنها باعث می‌شود، اکثر مصرف‌کنندگان توان خرید داشته باشند بلکه منجر به کاهش ورود کالاهای قاچاق به بازار داخلی می‌شود. آیا این اتفاق اکنون در بازار افتاده است و اینکه به نظر شما تغییرات نرخ تعرفه و نظارت بیشتر بر مبادی ورودی کالا نتیجه بهتری برای کاهش ورود کالاهای قاچاق به بازار داخلی ندارد؟

خیر. متاسفانه در بازار هنوز شاهد عرضه گسترده کالاهای قاچاق هستیم و کاهش قیمت‌ها به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه کارساز باشد. به نظر من ایجاد تعرفه‌های منطقی تاثیر بهتری در کاهش عرضه کالاهای قاچاق به بازار دارد.

به عنوان مثال در حال حاضر تعرفه ۲۵‌درصدی، برای واردات گوشی تلفن همراه منطقی نیست و اگر این تعرفه به چهار‌درصد برسد، علاوه بر اینکه برای قاچاقچی سود نمی‌کند که کالای قاچاق وارد کشور کند، بلکه شاهد عرضه کالای بدون نقص در بازار خواهیم بود، ضمن اینکه مردم دیگر خرید بدون گارانتی با قیمت پایین تر را به کالای با گارانتی ترجیح نمی‌دهند.

در حال حاضر حدود ۹۰‌درصد از بازار گوشی تلفن همراه را کالاهای قاچاق تشکیل داده‌اند و این موضوع در مورد نمونه‌هایی که قیمتی بیش از ۲۰۰‌هزار تومان دارند محسوس‌تر است.

اگر تعرفه گوشی منطقی شود، بر مبادی ورودی، کنترل دقیق‌تری می‌شود و ... از حجم این گوشی‌های قاچاقی در بازار کاسته می‌شود.

در زمینه تلویزیون نیز، اگر چه تعرفه منطقی است، اما به دلیل اینکه این کالاها به دلیل گستردگی مرزها به راحتی از طریق مرز مریوان، دهلران، کردستان و... قاچاق می‌شود و در بازار با قیمت پایین و بدون گارانتی به فروش می‌رسد، شاهد عرضه نمونه‌های قاچاقی در بازار هستیم.

اما پیش‌بینی می‌شود با کاهش قیمت‌ها طی مدت اخیر، این معضل در مورد تلویزیون تا حدودی رفع شود.

البته قاچاق بیشتر در تلویزیون‌های LCD صورت می‌گیرد و تلویزیون‌های لامپی کمتر نمونه قاچاقی دارند. دلیل آن هم حجم بزرگ تلویزیون‌های لامپی است که قاچاق این کالا را مشکل می‌کند. البته تلویزیون‌های لامپی مانند سابق تقاضا ندارند و تا سال ۱۳۹۰ از بازار حذف می‌شوند.

اخیرا هم تلویزیون‌های LED وارد بازار شده‌اند که قیمت بالایی دارند، اما کیفیت بهتر و قابلیت‌های بیشتری نسبت به LCD‌ها دارند و امیدواریم با عرضه بیشتر این تلویزیون‌ها و افزایش تقاضا قیمت LED‌ها نیز منطقی شود.

طی سال‌های اخیر، در بازار شغل‌هایی نظیر گارانتی فروشی ایجاد شده است و در بیشتر مواقع از عهده تعهدات خود برنمی‌آیند، شما چه راهکاری را برای جلوگیری از این مساله ارائه داده‌اید؟

ما در بخش خدمات پس از فروش سال‌ها است که با مشکل مواجه هستیم و این اواخر هم با روی کار آمدن افرادی که گارانتی می‌فروشند و همچنین گارانتی‌های یک بار مصرف، این معضل جدی‌تر شده است.

ما به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنیم از مراکز مطمئن، کالای با گارانتی بخرند.

به غیر از توصیه به خریداران در رابطه با خرید کالای با گارانتی، شما یا ارگان‌های مربوطه، برای این موضوع مهم اقدامی‌ نکرده‌اید؟ اصلا یک مصرف‌کننده از کجا باید بداند گارانتی که برای کالا ارائه می‌شود معتبر است و از نوع گارانتی‌های یکبار مصرفی نیست که با سوءاستفاده از نام شرکت‌های وارد‌کننده ارائه می‌شود. آیا به صرف گارانتی شدن یک کالا، آن کالا قاچاق نیست؟

ما به سازمان بازرگانی پیشنهاد داده‌ایم که از طریق اتحادیه یک هولوگرام طراحی شود و روی کالاهایی که از طریق گمرک وارد کشور شده‌اند نصب شود. حال این سازمان بازرگانی است که باید در این زمینه پاسخگو باشد. زیرا اتحادیه قدرت اجرایی چندانی ندارد و سازمان بازرگانی است که باید در این زمینه اقدام کند و به اتحادیه برای رفع این معضل کمک کند.

ما همچنین به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنیم که از واحدهای دارای مجوز خرید کنند تا نسبت به سلامت کالای خود مطمئن شوند.

در مورد کالاهای قاچاقی نیز که با گارانتی‌های مختلف به فروش می‌رسند باید بگویم این کالاها با ضمانت‌نامه‌های یکبار مصرف به فروش می‌رسند و تنها راه، مطمئن شدن از قاچاق نبودن آنها گارانتی معتبر و خرید از فروشگاه‌های دارای مجوز است.

موضوع مالیات بر ارزش افزوده به کجا کشید؟

بر اساس توافق سازمان امور مالیاتی و اصناف، قرار بر این شد تا پس از آموزش‌های لازم و آماده شدن زمینه برای دریافت این مالیات، اقدام شود.

در مورد واگذاری وظیفه تعیین مالیات اصناف به اتحادیه آیا در محاسبه مالیات مشکل یا اعتراضی نشده است؟ و آیا این تصمیم درستی بوده است؟

با وجودی که امسال، اولین سال بود که میزان مالیات اصناف توسط اتحادیه‌ها تعیین شد، اما این امر به بهترین نحو انجام شد و ما با کاهش میزان شکایت در رابطه با تعیین میزان مالیات و همچنین افزایش درصد ارائه اظهارنامه‌ها مواجه شدیم.

البته سازمان امور مالیاتی کمک زیادی به اتحادیه‌ها کرد.

بر این اساس، تمام ۷۶۰۰ اتحادیه این که در کل کشور فعالیت می‌کنند با تعاملی که با سازمان امور مالیاتی داشتند توانستند از عهده این کار برآیند.

مشکل اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و لوازم یدکی همراه با اتحادیه تجهیزات مخابراتی در رابطه ارائه مجوز فروش و ادغام دو اتحادیه به کجا کشید؟

با تعامل رییس سازمان بازرگانی استان تهران مشکل ما حل شد و قرار بر این شد تا اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و گوشی تلفن همراه، مسوولیت فروش تلفن‌های همراه، ثابت، قطعات یدکی و ... را داشته باشد و علاوه بر این، بر اساس توافق انجام شده به ارائه قطعات جانبی و همچنین تعمیر این کالاها نیز مبادرت ورزد.

در مقابل، اتحادیه تجهیزات مخابراتی نیز می‌تواند علاوه بر ارائه تجهیزات مخابراتی و ....، تلفن ثابت و قطعات جانبی را نیز به فروش برساند.

به این ترتیب مشکل ما حل شد.