حضور تامین تله‌کام و ابهام در ضمانت‌نامه!

درحالی که مدیریت ضعیف طرف ایرانی برنده مزایده اپراتور سوم باعث ایجاد خسارات جبران‌ناپذیری همچون لغو ضمانت‌نامه اجرایی این اپراتور شده است، اما اخیرا مسوولان این شرکت با ایراد اظهارنظرهایی که بیشتر شبیه به یک برنامه شانتاژ خبری است در نظر دارند به هر شکلی که شده این مزایده را از آن خود کنند.

در همین رابطه یک مقام مسوول در تامین تله‌کام به موبنا گفته که حضور تامین تله‌کام در اپراتور سوم به شرایط فعالیت این پروژه بستگی خواهد داشت.

این فرد اظهار داشته است که در حال حاضر تامین تله‌کام هیچ پیشنهاد رسمی مبنی‌بر حضور در پروژه اپراتور سوم دریافت نکرده است. وی با بیان اینکه تامین تله‌کام پیش از این قصد فعالیت در پروژه اپراتور سوم را داشته، گفت: حضور در پروژه اپراتور سوم یک حرکت استراتژیک محسوب شده و موضوعی ارزشمند است. این مقام مسوول گفت: برای حضور تامین تله‌کام در پروژه اپراتور سوم، باید وضعیت اپراتور بررسی شود که آیا برای تعیین برنده نهایی تجدید مزایده صورت می‌گیرد یا اینکه از روش دیگری مشخص خواهد شد.

رییس کمیته مخابرات مجلس پیش از این اعلام کرده بود که دولت درنظر دارد با تامین اجتماعی به عنوان شریک داخلی اتصالات بدون شریک خارجی قرارداد اپراتور سوم را منعقد کند.

با این حال وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مجلس از برگزاری مجدد یا راه‌حل دیگری برای این مزایده خبر داده است.

مشکلات داخلی دو شریک برنده این مزایده یعنی تامین تله‌کام و اتصالات باعث شد تا این کنسرسیوم برنده از مزایده کنار گذاشته شود و ضمانت‌نامه چند ده میلیون دلاری این مزایده به راحتی از دست ایران خارج شود.

سوالی که در حال حاضر به وجود آمده آن است که به شرط به کارگیری روشی دیگر به جز برگزاری مجدد مزایده و اعلام نام تامین تله‌کام به عنوان برنده خسارت های وارد شده در روند این پروژه از چه منبعی جبران می‌شود؟

تاخیر اپراتور دوم در پرداخت حق‌السهم دولت

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات گفت: اپراتور ایرانی خارجی ام‌تی‌ان - ایرانسل برای پرداخت حق‌السهم سالانه دولت تاخیر دارد.

حسن رضوانی در گفت‌وگو با موبنا، با تاکید بر اینکه اپراتور ایرانی خارجی ام‌تی‌ان - ایرانسل به تعهدات خود در حوزه پوشش جاده‌ای و شهری مطابق با پروانه عمل کرده است، اظهار داشت: این اپراتور تعهدات مالی خود را اجرایی نکرده که در این باره با اخطار سازمان تنظیم مقررات مواجه شده است.

وی گفت: طبق مفاد پروانه، اپراتور ام‌تی‌ان - ایرانسل باید تا تاریخ ۱۹ تیرماه حق‌السهم سالانه دولت را از میزان درآمد خود به خزانه واریز می‌کرد که تاکنون حدود دو ماه تاخیر داشته است.

به گفته رضوانی، اپراتور دوم تلفن همراه دلیل عدم پرداخت به موقع حق‌السهم دولت را مشخص نشدن تعرفه اینترکانکشن (اتصال متقابل ) با شرکت مخابرات ایران اعلام کرده است. معاون سازمان تنظیم مقررات خاطرنشان کرد: با اپراتور دوم مذاکراتی صورت گرفته است و این اپراتور قرار است به‌زودی مبلغ مورد نظر را به خزانه دولت واریز کند.