مریم عسگری
از زمانی که وعده ارائه سرویس DVBH برای پخش برنامه‌های تلویزیونی روی گوشی تلفن همراه، به کاربران ایرانی داده شد زمان زیادی می‌گذرد و هنوز هم که هنوز است خبری از ارائه این سرویس به کاربران ایرانی نیست.

قرار بر این بود این سرویس تابستان سال گذشته ارائه شود، اما زمان ارائه آن به پاییز و پس از آن به اواخر سال گذشته موکول شد و پس از عدم ارائه این سرویس در مدت وعده داده شده دیگر در مورد زمان دقیق ارائه آن به کاربران ایرانی صحبتی نشد.
البته مسوولان شرکت مخابرات و سازمان صدا و سیما به عنوان متولیان راه‌اندازی و ارائه این سیستم هر از چند گاهی نویدی تازه برای ارائه این سرویس به کاربران ایرانی می‌دهند و دل آنها را به آینده خوش می‌کنند. اما هیچ کدام از این وعده و وعیدها، چه در مورد زمان ارائه این سرویس و چه در مورد مسائل دیگر تا کنون محقق نشده است و مسوولان دو ارگان از پاسخگویی در مورد دلایل عدم ارائه این سرویس طفره می‌روند و هر کدام دیگری را مسوول به تعویق افتادن مداوم ارائه این سرویس می‌دانند.
شاید به همین دلیل باشد که در این رابطه اظهار نظرهای مختلفی می‌شود و هر از چند گاه خبری که مسوولان شرکت مخابرات و صدا و سیما آن را شایعه می‌خوانند در این رابطه منتشر می‌شود.
به عنوان مثال شنیده می‌شود بین شرکت مخابرات و سازمان صدا و سیما به عنوان متولیان راه‌اندازی و ارائه این سرویس اختلاف وجود دارد و صدا و سیما که خود را مجری راه‌اندازی این سرویس می‌داند خود را در مورد تعیین هزینه این سرویس محق می‌داند و شرکت مخابرات نیز که خود را فراهم‌کننده بسترهای لازم برای ارائه این سرویس می‌داند، تعیین هزینه استفاده از این سرویس را حق خود می‌داند.
البته نه مسوولان شرکت مخابرات و نه سازمان صدا و سیما در این باره اظهار‌نظری نکردند و هر کدام ارائه پاسخ را مانند ارائه سرویس DVBH به دیگری واگذار کردند، اما به نظر می‌رسد با توجه به اکراه مسوولان این دو نهاد از پاسخگویی و به تعویق افتادن‌های مداوم زمان ارائه این سرویس به کاربران مشتاق ایرانی این اخبار یا به قول مخابراتی‌ها حرف و حدیث‌ها پر بیراه نباشد.
تنها پاسخی که سازمان صدا و سیما درباره زمان راه‌اندازی این سرویس داد این بود که مشخص نیست این سرویس چه زمانی ارائه شود و این سازمان تا زمان راه‌اندازی این سرویس اطلاعاتی ارائه نمی‌کند.
این DVBH‌ نیست
به نظر می‌رسد عدم ارائه به موقع سرویس DVBH به کاربران ایرانی نه تنها باعث گلایه و اعتراض آنها شده، بلکه تا حدود زیادی باعث گمراه شدن برخی از کاربران تلفن همراه که از گوشی‌های TV TUNER دار استفاده می‌کنند و با این تکنولوژی تصاویر آنالوگ تلویزیونی را می‌گیرند، شده است.
چرا که تولیدکنندگان چینی که از عدم ارائه این سرویس به کاربران برخی از کشورها از جمله ایران مطلع شدند، فرصت را غنیمت شمرده و اقدام به تولید و عرضه گوشی‌هایی به بازار کردند که برنامه‌های تلویزیونی را بدون نیاز به سیستم DVBH روی گوشی تلفن همراه پخش می‌کند.
عرضه این گوشی‌ها با قیمت پایین که البته اکثرا هم قاچاقی هستند باعث شده است بسیاری از کاربران این گوشی‌ها تصور کنند، هنگام تماشای برنامه‌های تلویزیونی توسط گوشی تلفن همراه در حال استفاده از سرویس DVBH هستند. اما این کاربران در حقیقت از گوشی‌های مجهز به TV TUNER استفاده می‌کنند. گوشی‌هایی از این دست با مجهز بودن به فناوری TV TUNER می‌توانند بدون استفاده از سیستم Mobile TV یا همان DVBH برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی را به صورت آنالوگ پخش کنند. این گوشی‌ها برنامه‌های تلویزیونی را بدون هیچ گونه تغییر در اختیار مشترکان می‌گذارند. به گفته داوود زارعیان، مدیر روابط عمومی‌شرکت مخابرات،DVBH در اصل به سرویسی گفته می‌شود که برنامه‌های تلویزیونی را با کیفیت بالا و بدون پارازیت در اختیار مشترکان تلفن‌همراه قرار می‌دهد و شرایط لازم برای پخش این برنامه‌ها را به صورت دیجیتالی روی گوشی‌ها فراهم می‌کند. این سرویس شامل شبکه‌های مخابراتی، محتوای تلویزیونی، گیرنده سرویس، فرستنده سرویس و تولیدکننده برنامه‌های تلویزیونی می‌شود.
به گفته زارعیان، DVBH علاوه بر اینکه می‌تواند برنامه‌های تلویزیونی را به صورت دیجیتالی و با کیفیت بسیار بالا روی گوشی تلفن همراه پخش کند، می‌تواند برخی از کانال‌های خاص ماهواره‌ای را با نظارت صدا و سیما روی گوشی تلفن همراه ارائه دهد.
به عبارتی صدا و سیما می‌تواند یکسری برنامه پالایش شده را از کانال‌های ماهواره‌ای دریافت و به مشترکان این سرویس ارائه دهد.
گوشی‌های تلویزیون‌دار
امروزه تنها برخی گوشی‌های تلویزیون‌دار در بازار هستند که اکثرا نیز به صورت قاچاق وارد بازار می‌شوند. این گوشی‌ها که مانند یک تلویزیون کوچک عمل می‌کنند تنها می‌توانند برنامه‌های تلویزیونی را به صورت آنالوگ پخش کنند، بنابراین به دلیل ضعف در گیرنده در اغلب اوقات کیفیت پخش برنامه‌ها بسیار بد و دارای برفک فراوان است. قیمت این گوشی‌ها در ابتدای ورود به بازار بسیار بالا بود، اما به تدریج با عرضه انواع مختلف این گوشی‌ها و بالا رفتن تنوع مدل‌ها، قیمت‌ آنها نیز کاهش یافت.
به گفته احدی یک فروشنده گوشی در پاساژ علاءالدین، اکثر گوشی‌های تلویزیون دار موجود در بازار چینی بوده و فاقد گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر هستند. این در حالی است که گروه دیگری از فروشندگان می‌گویند :گوشی‌های MATRIX و NMC دارای دفتر فروش در ایران و خدمات پس از فروش مطمئنی هستند.
مسوول فروش یکی از نمایندگی‌های فروش گوشی‌های ماتریکس نیز در این رابطه می‌گوید: گوشی‌های تلویزیون‌دار ماتریکس حدود دو سال است وارد بازار داخلی شده است و طی این مدت با استقبال بالایی مواجه شده است.
وی افزود: اگر چه اکثر گوشی‌های تلویزیون‌دار موجود در بازار بدون گارانتی و با اسم‌های ناآشنا و اغلب من‌درآوردی به فروش می‌رسند، اما گوشی‌های MATRIX با ضمانت رسمی‌شرکت MATRIX (یک سال تعویض و سه سال خدمات پس از فروش) به فروش می‌رسند. وی در مورد کاهش قیمت گوشی‌های این برند در بازار طی یک سال اخیر گفت: این گوشی‌ها در ماه‌های ابتدایی ورودشان به بازار با قیمتی حدود 300 تا 350هزار تومان به فروش می‌رسیدند، اما عرضه گسترده این تلفن‌ها به بازار باعث شد قیمت‌ها به 150 تا 180هزار تومان برسد.
وی افزود: برخلاف ادعای فروشندگان گوشی‌های تلویزیونی MATRIX چینی نبوده و محصول کشورهای کره و تایوان هستند، ولی گوشی‌های چینی که بدون گارانتی به فروش می‌رسند معمولا طی مدت کوتاهی دچار مشکلاتی از قبیل هنگ کردن‌های مداوم، عدم استفاده از صفحه لمسی و ... می‌شوند.
سکوت صدا و سیما
در حالی که گفته می‌شود یکی از متولیان سیستم DVBH در ایران سازمان صدا و سیماست، اما مسوولان این سازمان حاضر به پاسخگویی در مورد ارائه این سیستم و جزئیات مربوط به آن نیستند. خبرنگار ما تلاش کرد طی هفته گذشته با علی عسگری معاون فنی سازمان صدا و سیما گفت‌وگو کند، اما ایشان به هیچ وجه حاضر به دادن اطلاعات در این مورد نشد.
از طرفی گویا شرکت مخابرات و سازمان صدا و سیما به عنوان متولیان راه‌اندازی و ارائه این سرویس می‌توانند تعیین‌کننده باشند که این سرویس روی چه گوشی‌هایی قابل ارائه باشد و برخی خبرها حاکی از این است که گوشی‌های یک برند چینی که از قضا در حال حاضر برنده اکثر مزایده‌های مخابراتی نیز هستند از سال گذشته در اختیار برخی از مدیران دو طرف برای آزمایش قرار گرفته است.
هر چند که برخی دیگر از نمایندگان برندهای معتبر در بازار با دیدی منفی نسبت به این موضوع نگاه کرده و معتقدند که این کار زمینه‌ای برای ایجاد انحصار در ارائه خدمات دی‌وی‌بی‌اچ تنها روی گوشی‌های یک برند خاص است. در حقیقت آنها می‌گویند اینکه سیگنال‌های تلویزیونی از طریق این تکنولوژی توسط چه گوشی‌هایی دریافت شود یا نشود در اختیار مسوولان امر است و آنها به راحتی می‌توانند برندی خاص یا مدلی از برند خاص را روی شبکه خود بلاک کنند.
سازمان صدا و سیما همانطور که اشاره شده حاضر به پاسخ و شفاف سازی در این بخش نیست، از سوی دیگر نماینده شرکت چینی نیز تنها از ورود گوشی‌های ساده این برند که از سرویس DVBH پشتیبانی نمی‌کنند، خبر داد و گفت: ابتدای ورود به بازار با ایرانسل قراردادی بستند تا گوشی‌های این برند با سیم کارت‌های ایرانسل به بازار عرضه شود، ولی به دلیل عدم استقبال از این گوشی‌ها در تهران و شهرهای بزرگ در حال حاضر این گوشی‌ها تنها در شهرستان‌های کوچک به فروش می‌رسند.
اگرچه نماینده این شرکت عرضه وسیع آن دسته از مدل‌های برندش که دارای تکنولوژی دی‌وی‌بی‌اچ است را تکذیب کرده، اما این موضوع نمی‌تواند به منظور تکذیب توزیع اندک این نوع از گوشی‌ها به دلیل تست شبکه باشد. سازمان صداوسیما اما پیش از این و در گفت‌و‌گوهای اندک خود با برخی از خبرگزاری‌ها از راه‌اندازی آزمایشی این طرح در اطراف جام‌جم خبر داده بود.
این در حالی است که به جز این گوشی چینی هم‌اکنون چند مدل از دو برند مطرح بازار که دارای این تکنولوژی هستند در بازار موجود بوده، اما آزمایش این دو مدل در منطقه مذکور برای دریافت تصاویر تلویزیونی نتیجه ای در بر ندارد. شاید همین امر است که شایعه توزیع یک برند خاص برای استفاده از این امکانات را در بین فعالان بازار قوی کرده است.
به هر حال مدیرعامل شرکت توزیع‌کننده این گوشی چینی در مورد قرارداد شرکت چینی متبوعش با سازمان صدا و سیما گفت، فعلا گوشی‌هایی که قابلیت اجرای سیستم DVBH را داشته باشند وارد بازار نشده‌اند، اما گویا شرکت چینی مادر با سازمان صدا و سیما چنین قراردادی را بسته است که ما یعنی شرکت نماینده در این زمینه اطلاعات چندانی از آن نداریم. اگر چه تمام اینها در حد احتمال است، اما عدم پاسخگویی سازمان صدا و سیما به عنوان متولی اصلی ارائه این سرویس می‌تواند بر صحت این شنیده‌ها تاثیرگذار باشد.