بازی‌های آنلاین ایرانی در راهند

بازار دیجیتال- همانطور که بازی‌های دنیای فیزیکی می‌تواند خطراتی را برای بازیکنانش فراهم کند، بازی‌های دنیای مجازی نیز فاقد خطر نیستند. حتی گاهی خطرات بازی‌های الکترونیکی به مراتب بیشتر از باز‌ی‌های دیگر است و همین امر مسوولان کشور را به نظارت دقیق روی این بازی‌ها واداشته است.

بنیاد ملی بازی‌های کامپیوتری، از اصلی‌ترین ارگان‌های کشور است که با راه‌اندازی نظام رده‌بندی بازی‌های کامپیوتری سعی دارد تا حدودی از ورود یا ساخت بازی‌هایی که افراد یا جامعه را دچار مشکل می‌کند، جلوگیری کند.

در این بین شاید این سوال پیش آید که با توجه به اینکه بازی‌های آنلاین در بستر وب انجام می‌شود، آیا روی آن‌ها نیز کنترل و نظارتی صورت می‌گیرد؟ در این زمینه گفت‌وگوی کوتاهی با محمد بی‌طرف، قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آیا نظارتی روی بازی‌های آنلاین صورت می‌گیرد؟

بازی‌های آنلاین، جزو بازی‌های الکترونیکی هستند و همان نظارتی که روی بازی‌های کامپیوتری و کنسولی انجام می‌گیرد، روی بازی‌های آنلاین نیز وجود دارد. بعضی از بازی‌های آنلاین که در کشور ما استفاده می‌شود، بازی‌ای است که توسط شرکت‌های خارجی توزیع می‌شود که این شرکت‌ها در کشور نماینده رسمی دارند و کارشان را به صورت قانونی پیگیری می‌کنند. همچنین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از چند ماه گذشته، بررسی کارشناسی روی بازی‌های آنلاین را آغاز کرده و از فعالان این حوزه دعوت کرده تا کارشان را طبق مستندات بنیاد ارائه کنند تا بتوان آنها را نیز در نظام رده‌بندی سنی قرار داد.

یعنی در حال حاضر بازی آنلاینی نداریم که رده‌بندی سنی آن مشخص شده باشد؟

چرا به عنوان مثال مهمترین بازی آنلاینی که کاربران ایرانی استفاده می‌کنند، بازی «تراوین» به آدرس WWW. TRAVIAN.IR است که کارشناسان با

ارتباطی که با طراحان و افراد درگیر با این بازی داشتند، توانستند رده سنی این بازی را مشخص کنند که امیدواریم این اتفاق برای بازی‌های دیگر نیز رخ دهد.

آیا در زمینه بازی‌های آنلاین ایران تولیداتی داشته است؟

خیر، در حال حاضر ایران در زمنیه بازی آنلاین تولیداتی نداشته و اکثر آنچه در حال حاضر به صورت فارسی در اختیار کاربران قرار گرفته ترجمه نسخه‌های خارجی بازی‌های پرمخاطب است که توسط شرکت‌ها داخلی بر بستر وب قرار گرفته است.

آیا امکان تولید یا قصد تولید این نوع بازی‌ها در بین فعالان وجود دارد؟

با تحقیقاتی که در این حوزه صورت گرفته و با تجربیاتی که فعالان این بخش کسب کرده‌اند، به زودی تولید بازی‌های آنلاین با توجه به ذائقه و فرهنگ کاربران ایرانی آغاز خواهد شد.