ثبات قیمت در بازار مانیتور - ۱ مهر ۸۸

بازار دیجیتال- در حالی که چندی پیش شرکت‌های تولیدکننده مانیتور از رشد قیمت پنل ال سی دی و احتمال افزایش قیمت‌ها طی ماه‌های آینده خبر داده بودند، این اواخر همین تولیدکنندگان از احتمال کاهش بهای پنل ال سی دی طی ماه آینده خبر داده و می‌گویند این اتفاق در پی کاهش تقاضا برای انواع مانیتور رخ داده است. به گزارش باشگاه فعالان ای سی تی نیز سازندگان بزرگ پنل‌های LCD در تایوان انتظار دارند قیمت‌ این پنل‌ها در سه ماهه آتی کمی کاهش پیدا کند، در حالی که پنل سازان کره‌ای‌این کاهش را ۶ تا ۷درصد تخمین می زنند.

بنا بر این گزارش ‌این سازندگان انتظاردارند قیمت پنل‌های مانیتور‌های LCD در ابتدای ماه آتی ۱ تا ۳‌ دلار کاهش پیدا کند، اما مهم‌ترین دلیل برای ‌این کاهش قیمت‌ها تعطیلی روز ملی چین و کاهش تقاضای بازار آمریکای شمالی و اروپا عنوان شده است.

همچنین بنا بر آخرین اطلاعات منتشر شده از DisplaySearch قیمت پنل مانیتورهای LCD در سایزهای ۱۷ و ۱۹‌اینچ مابین ۸۱ تا ۸۶‌دلار و برای سایزهای ۲۰ و بالاتر مابین ۸۵ تا ۱۰۵‌دلار است.

اگر چه تولید‌کنندگان این کالا در تایوان و کره از احتمال کاهش قیمت‌ها در بازار طی ماه‌های آتی خبر می‌دهند، اما فعالان بازار معتقدند با توجه به اینکه حجم واردات این کالا به بازار داخلی در حد قابل توجهی کاهش یافته است و همچنین با توجه به اینکه قیمت‌ها تا حد ممکن کاهش یافته است‌، امکان کاهش مجدد قیمت‌ها وجود ندارد.

محمد امامیان یکی از فعالان بازار می‌گوید، در صورتی که قیمت‌ها در بازار جهانی کاهش یابد‌، تولیدکنندگان داخلی که تا کنون برای رقابت با یکدیگر به طور مرتب قیمت‌ها را کاهش داده بودند‌، نمی‌توانند بیش از این قیمت‌ها را کاهش دهند؛ زیرا متضرر می‌شوند.

سالار ایوبی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گوید، در حال حاضر بازار مانیتور تحت تاثیر بازار جهانی از لحاظ قیمت نیست و علت هم این است که بازار در انحصار دو برند تولید‌کننده داخلی است‌.

پس نوسانات ارزی و نوسانات قیمت این کالا در بازار‌های جهانی چندان بر قیمت این کالا در بازار داخلی تاثیر نمی‌گذارد.