فصل سرد و انتظار رونق

مریم عسگری

بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی که ماه‌ها است با رکود دست به گریبان است، همچنان روزهای سرد و بی‌رونقی را سپری می‌کند و فعالان بازار این کالاها که چشم امیدشان به فصل تابستان و اوقات فراغت از تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان بود با به پایان رسیدن این فصل اندک امید خود را نیز برای رونق گرفتن بازار از دست دادند. البته گروهی از فعالان بازار همچنان امیدوارند بازار رونق گیرد و برخی نیز به خریدهای دولتی دل بسته‌اند.

برخی نیز معتقدند با آغاز فصل درس و مدرسه، دانش‌آموزان و دانشجویان برای خرید رایانه و تجهیزات آن اقدام می‌کنند و با ورود کالاهای جدید، بازار جانی تازه می‌گیرد.

به هر حال با وجود تمام این فرضیات و البته امیدواری‌ها بازار همچنان راکد است و فعالان بازار به امید روزهای پررونق روزشماری می‌کنند.

پاییز سرد و بازار بی‌رونق رایانه

با وجود پیش‌بینی فعالان بازار، تابستان گرم و پرحرارت امسال با سرما یا بهتر بگوییم یخبندان در بازار رایانه همراه بود. بسیاری از فعالان بازار که از بی‌رونقی بازار جانشان به لب رسیده و اجناس خود را با قیمت پایین به فروش رسانده‌اند از کاهش حجم برخی از کالاها در بازار خبر می‌دهند و می‌گویند این احتمال وجود دارد که با کاهش حجم این کالاها در بازار، شاهد رشد قیمت‌ها طی روزهای آینده در بازار داخلی باشیم. این در حالی است که قیمت‌ها در بازار جهانی روندی نزولی داشته و احتمال رشد قیمت‌ها در بازار داخلی، حتی در صورت کاهش عرضه تقریبا بعید به نظر می‌رسد.

محمد نیکو، مدیر فروش شرکت رئال، یکی از وارد‌کنندگان تجهیزات کامپیوتری در این باره می‌گوید، در حال حاضر بازار در دوران رکود به سر می‌برد و اتفاقی که در بازار افتاده این است که به دلیل کاهش عرضه برخی از کالاها مانند CPU و همچنین کاهش شدید قیمت این کالاها طی ماه‌های گذشته، در حال حاضر این کالاها در بازار کمیاب شده‌اند و قیمت CPU نیز افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از دلایل مهم کاهش عرضه این کالاها در بازار داخلی این است که واردکنندگان به دلیل شرایط بازار دست از واردات این کالاها کشیده‌اند و در حال حاضر موجودی این کالاها در بازار داخلی به شدت کم شده است. برخی از فروشگاه‌ها و واردکنندگان نیز که این کالاها را در لیست موجودی خود دارند به دلیل کمبود این کالاها در بازار، قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، اما نکته جالبی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که کاهش موجودی کالا در بازار مانند سال‌های گذشته با امتناع فروشندگان از فروش این کالاها همراه نبوده است و علت هم این است که محصولات موجود در بازار جزو نمونه‌های قدیمی هستند و فروشندگان با علم به این موضوع که طی ماه‌های آینده حتی در صورت راکد بودن بازار ناچارند محصولات جدید را وارد بازار کنند، نمونه‌های قدیمی را با قیمت بالاتر از عرف بازار به فروش می‌رسانند.

پرفروش‌های پاییزی

چه بازار در دوران رکود به سر برد و چه در دوران رونق، با آغاز فصل درس و مدرسه بازار برخی از کالاها گرم و پررونق می‌شود. به گفته نیکو، معمولا در فصل پاییز، به مدد فرا رسیدن فصل درس و مدرسه دانش‌آموزان و مخصوصا دانشجویان، بازار رایانه جانی تازه می‌گیرد و علاوه‌بر اینکه محصولات جدید وارد بازار می‌شوند بازار نیز گرم و پر رونق می‌شود.وی به افزایش تقاضا برای انواع‌هارد، به ویژه هاردهای اکسترنال و حافظه فلش در این فصل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حافظه‌های فلش با ظرفیت‌های ۴ و ۸ گیگابایت در بازار بسیار پر متقاضی هستند که قیمت حدود ۸ تا ۱۶‌هزار تومان دارند. وی همچنین افزود: در زمینه ‌هاردهای اکسترنال نیز ‌هاردهای ۵۰۰‌گیگابایتی و ۳۲۰ گیگابایتی، ۵/۲ اینچی فروش بالایی دارند که به ترتیب قیمتی حدود ۹۰ و ۶۸‌هزار تومان دارند.

بهنامی یکی دیگر از فعالان نیز در این باره می‌گوید، طی مدت اخیر بازار همچنان در رکود به سر می‌برد و پیش‌بینی می‌شود در برج ۸ بازار تا حدودی از حالت رکود خارج شود. چرا که هر سال ماه اول پاییز بازار با کاهش تقاضا مواجه می‌شود و در ماه آبان بازار تا حدودی پر رونق می‌شود و مجددا آذرماه، فصل رکود بازار است.وی افزود: با توجه به رکود یک‌ساله‌ای که دامن گیر بازار شده است این احتمال وجود دارد که بازار برای خروج از حالت رکود روند کندی داشته باشد و نمی‌توان به طور قطع در مورد شرایط بازار پیش‌بینی کرد.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که در ماه دوم فصل پاییز بازار خرید‌‌وفروش مینی لپ‌تاپ و لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت تا حدودی رونق گیرد و از ماه نوامبر نیز مدل‌های جدید لپ‌تا‌پ‌های سونی وارد بازار خواهند شد که با ورود این محصولات جدید، بازار تا حدودی رونق می‌گیرد.

بهنامی با بیان اینکه برخلاف اظهار نظر اکثر فروشندگان ماه رمضان هر سال با رکود در بازار رایانه همراه نبوده است، گفت، معمولا در ماه رمضان هر سال مردم بعد از افطار برای خرید به مراکز خرید‌‌وفروش رایانه مراجعه می‌کردند و بازار آن طورها که برخی از فعالان اظهار می‌کردند راکد نبود، ولی امسال بازار به دلیل شرایط خاصی که بازار از ماه‌ها قبل با آن مواجه بود راکد بود و نمی‌توان گفت ماه رمضان موجب بی‌رونقی بازار می‌شود.

سهیل اسکندری، یکی دیگر از فعالان بازار رایانه در این مورد نظر دیگری دارد و می‌گوید، هر سال با فرا رسیدن پاییز بازار گرم و پر رونق می‌شود و دانش‌آموزان و دانشجویان برای خرید لپ‌تاپ، انواع حافظه فلش،‌ هارد، رایتر، انواع ریکوردر و پخش‌کننده موسیقی و... به مراکز خرید‌‌وفروش رایانه مراجعه می‌کنند.

عضو هیات‌مدیره شرکت ایران رهجو، عرضه‌کننده لپ‌تاپ‌های سونی نیز پیش‌بینی کرد همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، بازار این کالای دیجیتالی رونق می‌گیرد.

مسعود فیضی در این باره گفت: هر ساله بعد از سپری شدن فصل تابستان بازار لپ‌تاپ با افزایش تقاضا روزهای پررونقی را سپری می‌کند.وی افزود: بازار انواع لپ‌تاپ‌های موجود در بازار در پنج ماه ابتدایی سال به دلیل کاهش تقاضا روزهای بی‌رونقی را سپری کرد که کاهش نقدینگی و تورم از مهم‌ترین دلایلی بود که باعث شده تا حضور مشتریان برای خرید این کالای دیجیتالی کاهش یابد.

به گفته وی، در حال حاضر لپ‌تاپ‌هایی که میانگین قیمت آنها از ۷۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان است، بیشترین میزان تقاضا را در بازار به خود اختصاص داده‌اند.

بازار همیشه گرم کنسول‌های بازی

کنسول‌های بازی و نرم‌افزارهای آنها ابزارهای چهار فصلی هستند که در اکثر فصول سال متقاضیان زیادی دارند.

عباس مطلبی، یکی از فعالان بازار کنسول و نرم‌افزارهای بازی با اشاره به کاهش شدید قیمت‌ها در بازار کنسول‌های بازی گفت، طی مدت اخیر کنسول‌های بازی و البته نرم‌افزار‌های آنها به ویژه انواع قفل شکسته، بازار گرم و پررونقی داشتند و معمولا در فصل درس و مدرسه نیز بازار همچنان پررونق است، زیرا در ماه‌های ابتدایی به ویژه مهرماه دانش‌آموزان تجربه خود را از بازی‌های جدید در اختیار یکدیگر می‌گذارند و بازار این کالا گرم می‌شود و این روند تا آغاز فصل امتحانات ادامه دارد.

محسن ملکی یکی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گوید، اگر چه در شرایط فعلی بازار در حالت رکود به سر می‌برد، اما این امیدواری وجود دارد که طی روزهای آینده بازار شاهد عرضه کالاهای جدید و افزایش تقاضا باشد.

این فانتزی‌های اغواکننده

به غیر از این محصولات، بازار خرید‌‌وفروش تجهیزات کامپیوتری فانتزی نیز در فصل بازگشایی مدارس گرم و پر رونق می‌شود.فعالان بازار معتقدند این کالاها که در اشکال مختلفی به بازار عرضه شده‌اند و قیمت کمی هم نسبت به محصولات غیرفانتزی دارند در فصل پاییز توجه دانش‌آموزان و دانشجویان را جلب می‌کنند.

البته این محصولات با برندهای نه چندان معروفی به بازار عرضه می‌شوند و برخی نیز فاقد مارک هستند، اما از نظر زیبایی می‌توانند توجه برخی از کاربران را جلب کنند.

احمد ورزدار، یکی از عرضه‌کنندگان این کالاها می‌گوید، تجهیزات فانتزی کامپیوتری که شامل انواع اسپیکر، هدست، رم‌ریدر، وب‌‌کم، کیف و قاب سی‌دی، موس و... است در فصل پاییز مورد توجه کاربران جوان رایانه قرار می‌گیرد.

وی JBL، ALTECK، LOGITECH را از برندهای پرفروش اسپیکرهای فانتزی، EBOXE را از برندهای پرفروش کیف سی‌دی و A۴TECH را از وب‌کم‌های پرفروش‌ فانتزی بازار معرفی کرد که هر کدام بسته به مارک و سایر قابلیت‌ها قیمت‌های مختلفی دارند.تقی منوری، یک فروشنده دیگر نیز برند KIDDY Mouse را از برندهای پرفروش‌ موس‌های فانتزی معرفی کرد که مدل‌های آن در طرح‌های قورباغه، سیب و... با قیمت حدود ۸ تا ۱۵هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند.

رضا آجیلی، یک فروشنده دیگر نیز در بازار موس و وب‌کم‌های فانتزی از برندهای A۴tech، logitech، farassoo نام می‌برد و می‌گوید، در بین برندهای مذکور، محصولات فانتزی برند Logitech گران‌قیمت‌تر است. چرا که این برند یک برند شناخته شده در سطح جهانی است و محصولات فانتزی تولیدی این شرکت از کیفیت بالایی برخوردارند. البته صولتی یک فروشنده دیگر در مورد قیمت بالای محصولات Logitech به تحریم ایران از طرف آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید: از آنجا که محصولات این برند آمریکایی هستند به سختی وارد ایران می‌شوند، در نتیجه با قیمت بالاتری نسبت به سایر برندها به فروش می‌رسند.این در حالی است که سایر فروشندگان معتقدند، محصولات این برند در چین و تحت لیسانس آمریکا تولید می‌شوند و مساله تحریم ایران از طرف آمریکا نقش چندانی در قیمت محصولات این برند ندارد.

در زمینه حافظه فلش و انواع پلیر نیز، تجهیزات دیجیتالی بازار پررونقی دارند. به طوری که طی یک سال اخیر شاهد عرضه فلش دیسک‌های فانتزی ZYRUS به بازار هستیم که در اشکال مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. سایر برندها نیز فلش دیسک‌های فانتزی را با مدل‌های مختلفی به بازار عرضه کرده‌اند که اکثرا ظرفیت‌های کمی دارند و قیمتی حدود ۷ تا ۱۵‌هزار تومان دارند. MP۳ Playerهای Play Skool Mode For me، iriver، Hello Kitty و... نیز که در طرح‌های مختلفی چون گربه، مرد عنکبوتی، موش و... به بازار عرضه شده‌اند، گروه دیگری از کالاهای دیجیتال فانتزی هستند که با قیمتی حدود ۳۵ تا ۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

خریدهای دولتی راه نجات بازار

خریدهای دولتی که معمولا در ماه‌های پایانی سال صورت می‌گیرد به عنوان یکی از ابزارهای کمکی بازار به حساب می‌آیند که البته فعالان بازار معتقدند طی یکی دو سال اخیر با کاهش بودجه شرکت‌های دولتی این خریدها در حد قابل‌توجهی کاهش یافته‌اند.

فعالان بازار می‌گویند، طی سال‌های گذشته شرکت‌های دولتی در نیمه دوم سال برای خرید اقدام می‌کردند و کالاهایی مانند مانیتور، چاپگر، دستگاه‌های فتوکپی و ... بازار پررونقی داشتند، اما ظرف یکی دو سال اخیر خریدهای دولتی در حد قابل‌توجهی کاهش یافته است به همین دلیل چشم امید فعالان بازار به کاربران شخصی رایانه است.

این درحالی است که برخی از فعالان بازار این ادعا را قبول ندارند و می‌گویند، خریدهای دولتی اگرچه کم شده‌اند، اما همچنان اهرم کمکی بازار به حساب می‌آیند.

محمد نیکو، مدیر فروش شرکت رئال در این باره می‌گوید، از هفته آینده خریدهای دولتی آغاز می‌شوند و بازار تا حدودی از حالت رکود خارج می‌شود.

وی افزود، به طور کلی در شش ماهه دوم سال بازار خود را برای خریدهای دولتی آماده می‌کند و محصولات خود را به وفور به بازار عرضه می‌کند.