نایب رییس و عضو هیات‌مدیره انجمن‌ ایرانی مطالعات جامعه‌ اطلاعاتی با تاکید بر اینکه معضلات پایتخت با توسعه ICT قابل حل است، گفت: بهتر بود مجمع تشخیص مصلحت نظام به جای طرح انتقال پایتخت بر توسعه ICT در کشور تاکید می‌کرد. دکتر شهیندخت خوارزمی‌ در گفت‌وگو با «مهر» با بیان اینکه تایید و رد چنین پروژه‌هایی نیاز به بررسی اهداف کلی آنها دارد، افزود: اگر طرح انتقال پایتخت در جهت کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و بهبود زندگی مردم باشد اقدام شایسته‌ای است، با این حال اجرایی کردن این طرح نیاز به اشراف دقیق بر مساله دارد.

وی با تاکید بر اینکه انتقال پایتخت پروژه عظیمی ‌است، اظهار داشت: اجرایی کردن این طرح هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند؛ ضمن آنکه مشکلات دیگری را برای ساکنان پایتخت ایجاد خواهد کرد.

خوارزمی، تراکم جمعیت، ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست و ناکارآمدی خدمات را از معضلات پایتخت نام برد و ادامه داد: حل این معضلات در گرو توسعه ICT در کشور است، ولی از آنجا که جامعه اطلاعاتی در کشور ما توسعه نیافته، حل این مشکل در انتفال پایتخت دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در کشور از ICT درست استفاده شود و زیرساخت‌های دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیک و خدمات الکترونیک فراهم شود بسیاری از مشکلات و معضلات خود به خود حل خواهد شد.

نایب‌رییس انجمن‌ ایرانی مطالعات جامعه‌ اطلاعاتی با طرح این سوال که چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام در این برهه از زمان طرح انتقال پایتخت را به تصویب رسانده است، اضافه کرد: با توجه به شرایط بحرانی کشور و وجود مسائل اولویت دار دیگری که در کشور وجود دارد بهتر بود که این نهاد بر توسعه ICT در کشور تاکید و زمینه‌های ورود کشور به این عرصه را فراهم می‌کرد.