ندا لهردی
در روزهایی که همچنان سایه رکود بر بازارهای مختلف سنگینی می‌کند و تنها امید شرکت‌های تولیدکننده به بازار پایان سال میلادی یا به اصطلاح بازار کریسمس است، گویا بازار بعضی از محصولات دیجیتال شخصی قرار است این رکود را بشکند.

با این اوصاف بازار گوشی‌های موبایل به خاطر رونق همیشگی و البته حجم بالای تقاضای خریداران می‌تواند یکی از این بازارها باشد. در این میان، اما گویا بازار موبایل‌های هوشمند در ماه‌های اخیر آنقدر رونق پیدا کرده است که کارشناسان و فعالان بازار را به تغییر شرایط بحران اقتصادی امیدوارتر کرده است. در حقیقت افزایش تمایل کاربران به داشتن موبایل‌های هوشمند به عنوان ابزاری مدرن برای انجام امور مختلف، ارتقای سطح آگاهی و دانش کاربران از کاربری‌های مختلف و متنوع این محصولات و کاهش قیمت‌ها به دنبال رکود اقتصادی و البته رقابتی بودن این بازار عواملی هستند که در رونق بازار موبایل‌های هوشمند نقش موثری داشته‌اند. به این ترتیب است که هر روز سلیقه کاربران این محصولات همراه با سلیقه بازار ارتقا پیدا کرده و با تکنولوژی‌های روز حرکت می‌کند. درست به همین دلیل هم هست که این روزها دیگر کاربران علاوه بر کاربری‌های مختلف در این محصولات، به دنبال کیفیت و البته سرعت اجرا و انتقال اطلاعات در آن‌ها هستند و این عامل را به عنوان یکی از معیارهای خرید خود در نظر می‌گیرند. این روزها دیگر عکس‌ها، موسیقی و ویدئوها تنها چیزهایی نیستند که کاربران انتظار اجرا و نمایش آن‌ها را از یک گوشی موبایل دارند. آن‌ها می‌خواهند گوشی موبایلشان به اندازه‌ای که کارآیی دارد، در پردازش اطلاعات سریع هم باشد. در واقع شاید پردازنده به کار رفته در گوشی‌های موبایل همان چیزی باشد که در این مورد موثر است. این پردازنده‌ها که نقش موتور یک گوشی را بازی می‌کنند امکان اجرای چندین دستور کار را در هر ثانیه به کاربران می‌دهند. اغلب این پردازنده‌ها که معمولا توسط شرکت‌هایی مانند Texas Instrument و Qualcomm تولید می‌شوند، سرعتی متغیر از 300 تا 620 مگاهرتز دارند. با این وجود، اما تنها پردازنده‌ها نمی‌توانند معیار سرعت یک موبایل هوشمند باشند؛ حافظه‌ها هم می‌توانند نقش زیادی در سرعت پردازش اطلاعات این محصولات داشته باشند. با این همه اما اخبار جدید نشان از افزایش سرعت پردازنده‌های جدید در موبایل‌های آینده دارند تا جایی که شرکت Qualcomm در این مورد اعلام کرده است که موبایل‌های هوشمند جدید و مجهز به پردازنده‌هایی با سرعت یک گیگاهرتز قرار است تا پایان سال 2009 روانه بازار شوند.
این در حالی است که شرکت‌های تولیدکننده برای کسب سهم بیشتر از این بازار رقابتی سعی دارند با سلیقه و تقاضای کاربران و خریداران همراه شوند و به این ترتیب است که انتخاب برای خریداران کمی مشکل‌تر می‌شود. به این دلیل هم مجله معتبر فوربس به تازگی فهرستی از برترین و قدرتمند‌ترین موبایل‌های هوشمند در بازار جهانی منتشر کرده است که می‌تواند به کاربران برای تصمیم‌گیری بهتر و دقیق‌تر کمک کند.
قدرتمندترین‌ها یا سریع‌ترین‌ها
در بازار رقابتی موبایل‌های هوشمند انتخاب محصولی به عنوان بهترین کار سختی است چون موبایل‌های مختلف در کاربری‌هایشان با هم متفاوتند. با این همه اما جدیدترین فهرست مجله فوربس از قدرتمندترین یا سریع‌ترین موبایل‌های هوشمند عبارتند از:
مدل P565 از ASUS: این گوشی که در واقع قابلیت‌های یک دستیار دیجیتال شخصی یا PDA را دارد مجهز به یک پردازنده 800 مگاهرتزی بوده و ظرفیت رم آن به 128 مگابایت می‌رسد. این تولیدکننده تایوانی که این گوشی را در اوایل ماه نوامبر به بازار معرفی کرده، لقب سریع‌ترین گوشی موبایل را به آن داده است.
مدل Bold از Blackberry: این گوشی به عقیده بسیاری از کارشناسان، سریع‌ترین مدل Blackberry در بازار است. این گوشی دارای پردازنده‌ای با سرعت ۶۲۴ مگاهرتزی بوده و از رمی با ظرفیت ۱۲۸ مگابایت بهره می‌برد. این در حالی است که مدل‌های دیگر تولید شده توسط این شرکت دارای پردازنده‌های ۵۲۸ مگاهرتزی هستند.
مدل Imagio از HTC: شرکت HTC که تولیدکننده موبایل‌های هوشمندی با سیستم عامل‌های ویندوز موبایل یا آندروئید است، معمولا روی انتخاب پردازنده‌های به کار رفته در محصولاتش تمرکز زیادی دارد. اغلب موبایل‌های تولید شده توسط این شرکت مانند جدیدترین مدل آن یعنی Imagio که مبتنی بر قابلیت‌های چند رسانه‌ای است، از پردازنده 528 مگاهرتزی شرکت Qualcomm استفاده می‌کنند.
مدل iPhone ۳GS از Apple: این گوشی که در ماه ژوئن امسال به بازار معرفی شده است طبق اعلام شرکت تولید‌کننده‌اش در پایان نام خود حرف S را به عنوان نمادی از سرعت دارد. درست به همین دلیل هم هست که این گوشی از پردازنده‌ای با سرعت ۶۰۰ مگاهرتز و رم ۲۵۶ مگابایتی بهره می‌برد. در حالی که مدل قبلی iPhone دارای پردازنده‌ای با سرعت ۴۱۲ مگاهرتز و رم ۱۲۸ مگابایتی بود.
مدل Palm Pre از Palm: بهترین موبایل هوشمند شرکت Palm که به خاطر قابلیت انجام چندین کار همزمان با اجرای چند نرم‌افزار در میان کاربران محبوبیت پیدا کرده است، دارای پردازنده 600 مگاهرتزی OMAP 3 شرکت Texas Instrument است. جدیدترین مدل موبایل این شرکت که با مدل Pixi معرفی شده است هم از همین پردازنده بهره می‌برد.
مدلH۱و۳۶۰ از Samsung: این گوشی که توسط اپراتور Vodafone عرضه شده، در واقع با هدف کاربران علاقه‌مند به کار با شبکه‌های اجتماعی مانند Yahoo ۳۶۰ و Facebook طراحی و تولید شده است. درست به همین دلیل هم این گوشی از یک پردازنده ۶۰۰ مگاهرتزی بهره می‌برد تا امکان انتقال سریع اطلاعات را به کاربرانش بدهد.
مدل Jet از Samsung: مانند iPhone 3GS که با تمرکز روی سرعت طراحی شده، نام این گوشی هم یادآور سرعت است. در واقع این گوشی دارای یک پردازنده 800 مگاهرتزی است که امکان مرور صفحات وب و نمایش فایل‌های ویدئویی را با سرعت بیشتر در اختیار کاربرانش می‌گذارد.
مدل Omnia HD از Samsung: این گوشی که مبتنی بر ارائه قابلیت‌های متفاوت چند رسانه‌ای است، وقتی در اواخر ماه فوریه به بازار معرفی شد اولین موبایل مجهز به امکان فیلمبرداری با کیفیت HD در بازار بود. این گوشی برای اجرای قابلیت‌های مختلف چند رسانه‌ای خودش از پردازنده ۶۰۰ مگاهرتزی بهره می‌برد.
مدل Satio از SonyEricsson: موبایل هوشمند پر طرفدار این تولیدکننده بیشتر به خاطر داشتن دوربین 1/12 مگاپیکسلی در بازار شناخته می‌شود. این گوشی برای انجام فرآیند‌های پیچیده تصویری خودش از پردازنده 600 مگاهرتزی استفاده می‌کند.
مدل TG۰۱ از Toshiba: این گوشی که به عقیده بسیاری از کارشناسان در حال حاضر سریع‌ترین موبایل هوشمند در بازار جهانی است. از پردازنده ‌Snapdragon شرکت Qualcomm با سرعت یک گیگاهرتزی بهره می‌برد. این گوشی که در حال حاضر تنها در بازار ژاپن و اروپا عرضه شده است، به زودی رقبای جدی خواهد داشت. دلیل این موضوع هم به اعلام شرکت Qualcomm درباره ورود موبایل‌های هوشمند مجهز به پردازنده‌های یک گیگاهرتزی تا پایان سال ۲۰۰۹ مربوط می‌شود.
بازاری رقابتی و رو به رشد
بازار موبایل‌های هوشمند این روزها در شرایط خوبی قرار دارد. این موضوع را آمار به خوبی تایید می‌کنند. بر اساس این آمار که اخیرا توسط موسسه تحقیقاتی IDC ارائه شده است، بازار در فصل سوم سال ۲۰۰۹ توانسته به رکورد جدیدی در میزان صادرات جهانی دست پیدا کند. به این ترتیب حجم صادرات جهانی انواع موبایل‌های هوشمند در این فصل برابر ۳/۴۳‌میلیون دستگاه بوده که این میزان از صادرات ۵/۴۱‌میلیون دستگاهی این محصولات در فصل سوم سال ۲۰۰۸ تا ۲/۴ درصد و از صادرات ۹/۴۱‌میلیون دستگاهی در فصل دوم سال ۲۰۰۹ هم تا ۲/۳ درصد افزایش داشته است. در این میان گویا تولیدکننده بزرگ بازار موبایل یک بار دیگر هم توانسته بیشترین سهم را از بازار موبایل‌های هوشمند در اختیار بگیرد و بعد از آن به ترتیب شرکت‌های Samsung و HTC، Apple ،RIM قرار گرفته‌اند.