صادرات نرم‌افزار از صادرات کشمش واجب‌تر است

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در ۱۰ ماهه‌ گذشته صادرات نرم‌افزار حدود ۸۰ میلیون دلار بود که تا پایان اسفند ماه این رقم به ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که میزان صادرات و مبادله نرم‌افزار در جهان از ۱۰۰ میلیارد دلار گذشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان اسد‌الله عسگراولادی در سومین همایش ملی توسعه‌ تولید و صادرات نرم‌افزار اظهار کرد: کل صادرات غیرنفتی ایران ۲۰ میلیارد دلار است این درحالی است که در دنیای امروز و قرن ۲۱، صادرات نرم‌افزار واجب‌تر از صادرات محصولاتی مثل کشمش و پسته است. وی با اشاره به میزان صادرات نرم‌افزار در سال گذشته ادامه داد: سال گذشته ۷۰ میلیون دلار صادرات نرم‌افزار داشتیم و طبق قولی که داده شده بود این رقم باید دو برابر می‌شد. اگر در سال آینده این رقم به ۲۰۰ میلیون دلار نرسد در همایش سال آینده شرکت نخواهم کرد.

عسگراولادی با انتقاد از وثیقه‌های سنگین بانک‌ها گفت: نمی‌توان از صادرکنندگان نرم‌افزار توقع داشت که برای دریافت وام و تسهیلات از بانک‌ها وثیقه‌های سنگینی مانند ملک را وثیقه بگذارند و این برای توسعه‌ صادرات و اهداف ۱۴۰۴ مطلوب نیست. وی با اشاره به اینکه پروانه گمرکی در صادرات نرم‌افزار قیمت ندارد، پیشنهاد کرد: سازمان توسعه تجارت باید برای قیمت‌گذاری روی پروانه گمرکی این صادرات کمیسیونی را تشکیل دهد که در این صورت آمار صحیح تری هم خواهیم داشت.

زارع‌پور، رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات نیز ضمن اعلام اینکه از ابتدای سال بعد صدور پروانه‌ انتشار و گواهی‌نامه‌ ثبت انجام خواهد شد، گفت: تاکنون چهار نمایشگاه استانی برگزار شده است و در آینده هم هر ۴۰ روز در یک استان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شود.

وی افزود: تا سال آینده برای ۵۰۰ نقطه شبکه‌ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با محوریت کتابخانه‌های عمومی و موسسات فرهنگی راه‌اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه موسسه‌ای برای مشاوره دادن در خصوص صادراتی شدن نرم‌افزارها و ارائه‌ وام‌های بلاعوض تشکیل می‌دهیم، گفت: در حال حاضر هشت هزار عنوان نرم‌افزار برای گرفتن مجوز به ما مراجعه کرده‌اند که ۲۰ درصد از آنها قابلیت صادرات دارند.