رشد چشمگیر بازار تلویزیون‌های سه بعدی همراه با برگزاری بازی‌های جام جهانی

بازار دیجیتال- کمتر از یک هفته از آغاز دور نوزدهم بازی‌های جام جهانی فوتبال آفریقای جنوبی نمی‌‌گذرد؛ زمانی که نگاه تمام طرفداران و علاقه‌مندان به فوتبال را هر شب هنگام برگزاری بازی‌ها به جعبه‌های جادو می‌دوزد. در حقیقت تلویزیون‌ها حالا به تنها راه ارتباطی افراد مختلف با این بازی‌های تبدیل شده است. هر چه باشد بسیاری از طرفداران فوتبال به دلایل مختلف نمی‌توانند خودشان را به استادیوم‌های محل برگزاری بازی‌های برسانند.

درست به همین دلایل نسل جدید تلویزیون‌ها خیلی زود در میان کاربرانشان پذیرفته شدند و به خانه‌‌هایشان راه پیدا کردند. تلویزیون‌های سه بعدی که از ماه مارس امسال به صورت رسمی به بازارهای جهانی معرفی شدند، حالا آنقدر در میان کاربران سرتاسر دنیا به محبوبیت رسیده‌اند که انتظار می‌رود فروش خوبی را نصیب شرکت‌های تولیدکننده‌شان بکنند.

به این ترتیب موسسه تحقیقاتی iSuppli در این مورد پیش‌بینی کرده است که صادرات جهانی تلویزیون‌های سه بعدی تا پایان سال ۲۰۱۰ به ۲/۴ میلیون دستگاه برسد.

این کارشناسان معتقدند که همزمانی عرضه این تلویزیون‌ها با جام جهانی فوتبال باعث شده است تا این محصولات فراز و نشیب‌های متداول هر محصول جدید در بازار را کمتر تجربه کنند و خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌شد در میان کاربران سطح دنیا به محبوبیت برسند.

این در حالی است که بر اساس این تحقیق جدید، صادرات جهانی این تلویزیون‌ها تا پایان سال ۲۰۱۱ به سه برابر رسیده و برابر؛ با ۶/۱۲ میلیون دستگاه خواهد بود. این پیش بینی همچنین نشان می‌دهد که صادرات این تلویزیون‌ها تا سال ۲۰۱۵ هم افزایش پیدا کرده و حتی به بیش از دو برابر یعنی حدود ۱/۷۸ میلیون دستگاه می‌رسد. این رشد در واقع با نرخ رشد سالانه ۸۰ درصد از سال ۲۰۱۰ آغاز می‌شود.

البته این تحقیقات نشان می‌دهند که بیشترین حجم فروش این تلویزیون‌های سه بعدی در سال ۲۰۱۰ در بازار کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، ژاپن و کشورهای اروپای غربی اتفاق می‌افتد. در مقابل اما بازار کشورهای در حال توسعه همچنان با تلویزیون‌های قدیمی LCD سرگرم هستند و طبق پیش بینی‌ها خیلی دیرتر از بازار کشورهای دیگر به فکر جایگزینی تلویزیون‌های قدیمی‌شان با تلویزیون‌های سه بعدی می‌افتند.

iSuppli همچنین پیش‌بینی کرده است که بازار تلویزیون‌های سه بعدی هرچند رشد خوبی را تجربه می‌کند، اما تنها بخش کوچکی از بازار کلی تلویزیون‌ها را به خودش اختصاص خواهد داد. به این ترتیب این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که تلویزیون‌های LCD چیزی در حدود ۱۷۰ میلیون دستگاه و تلویزیون‌های LED هم ۲۶ میلیون دستگاه از کل فروش بازار جهانی تلویزیون را به خودشان اختصاص

خواهند داد.

از طرف دیگر، کارشناسان این موسسه درباره بازار تلویزیون‌های سه بعدی و احتمال رکود ناگهانی آن هشدار دادند. این افراد معتقدند مسائلی مانند تولید محتوای سه بعدی می‌توانند بازار این تلویزیون‌ها را با مشکل رکود ناگهانی مواجه کنند و به همین دلیل هم شرکت‌های تولیدکننده باید به فکر راهکارهای جدی برای حل این مشکلات باشند.