شلیک E3 به جهان سرگرمی‌های دیجیتالی
ندا لهردی
عکس: AFP
یک بار دیگر فرصتی برای گرد هم آمدن بزرگان صنعت بازی‌های کامپیوتری به وجود آمد تا مثل تمام سال‌های یک دهه گذشته در مرکز همایش‌های شهر لس‌آنجلس دور هم جمع شوند. به این ترتیب با آمدن ماه ژوئن نمایشگاه بزرگ و بین‌المللی E3 برگزار شد تا توجه طرفداران و علاقمندان به بازی‌های کامپیوتری و اخبار جدید آن را از سرتاسر دنیا به خودش جلب کند.

E۳ امسال از روز ۱۴ تا ۱۷ ماه ژوئن برگزار می‌شود و میزبان شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بزرگ جهان در صنعت بازی‌های کامپیوتری است. این نمایشگاه، اما به تدریج از حالت قدیمی‌خودش خارج شده و با دنیای رسانه‌ای و مدرن امروز هماهنگ شده است تا دیگر تنها محلی برای ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و خریداران نبوده و به یک رویداد رسانه‌ای بزرگ تبدیل شود. درست به همین دلیل هم تمام اخبار جدید مربوط به کنسول‌های بازی در سال‌های اخیر معمولا در این رویداد منتشر می‌شود.
اخبار روی شبکه‌های اجتماعی
با این اوصاف رقبای بزرگ صنعت بازی‌های کامپیوتری هر سال با آغاز این نمایشگاه تلاش می‌کنند اقداماتی جدید برای جلب توجه کاربران و البته علاقه‌مندان به این صنعت بکنند. در نمایشگاه امسال هم سه تولیدکننده رقیب و بزرگ این صنعت یعنی Microsoft، Sony و Nintendo در همان روز افتتاحیه؛ یعنی روز ۱۴ ژوئن سه کنفرانس خبری بزرگ را برگزار کردند تا اخبار مربوط به محصولات جدیدشان را منتشر کنند. این در حالی است که شرکت Microsoft و EA در این نمایشگاه سه روزه، کنفرانس‌های خبری روزانه را در عصر هر روز برگزار می‌کنند. بعضی از کارشناسان معتقدند که این کنفرانس‌های خبری در واقع نتیجه زندگی در عصر رونق شبکه‌های اجتماعی است که حالا خودشان به عنوان یک خبرگزاری عمل می‌کنند. به این ترتیب این شرکت‌ها سعی دارند اخبار خودشان به صورت لحظه به لحظه روی شبکه‌های اجتماعی قرار بدهند.
این در حالی است که نمایشگاه E3 امسال بازدیدکننندگان بسیاری را از سرتاسر جهان به لس‌آنجلس کشانده است. بر اساس آمار منتشر شده توسط بنیاد نرم‌افزارهای سرگرمی‌که برگزار کننده این نمایشگاه است، E3 امسال حدود 45 هزار نفر بازدیدکننده را به خودش جذب کرده است؛ در حالی که تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه سال گذشته برابر 40 هزار نفر بوده است. این بازدیدکنندگان برای تماشای جدیدترین محصولات و خدمات ارائه شده توسط بیش از 250 شرکت‌کننده مختلف به مرکز همایش‌های شهر لس‌آنجلس می‌آیند.
با این همه، اما گویا بسیاری از بازدیدکنندگان پشت کامپیوترشان نشسته و منتظرند تا از طریق شبکه‌های اجتماعی این رویداد را دنبال کنند.
پدیده‌های جدید کنترل بازی
هر سال در این نمایشگاه شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های کامپیوتری جدیدترین پیشرفت‌های خودشان را به نمایش می‌گذارند.
در E3 امسال اما به نظر می‌رسد که رقابت اصلی برای روش‌های مختلف کنترل بازی‌های کامپیوتری و بازی‌های سه بعدی است. در واقع شرکت‌های تولید کننده به تدریج به استفاده از کنترلرهای حرکتی برای بازی رو آورده‌اند تا به این ترتیب بازیکنان با حرکت تمام اجزای بدنشان بازی کنند تا بازی‌های کامپیوتری به یک ورزش جدید تبدیل شوند.
در این نمایشگاه شرکت Microsoft پروژه کنترل بازی جدید خودش را با نام Natal رونمایی کرده است. این تکنولوژی با سیستم عکاسی توسط دوربین‌های کوچک می‌تواند حرکات بدن بازیکن را به بازی منتقل کند. این ابزار که به عنوان یکی از لوازم جانبی کنسول Xbox ۳۶۰ به فروش خواهد رسید، توجه بسیاری از کاربران و کارشناسان این صنعت را به خودش جلب کرده است.
این در حالی است که Microsoft محصول جدید دیگری را هم در این نمایشگاه رونمای کرده است. این محصول در واقع نسخه‌ای جدید از کنسول Xbox 360 با نام Slim است. این کنسول طراحی بسیار باریکی دارد و به همین دلیل هم این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. این کنسول با‌ هارددیسک 250 گیگابایتی قرار است با قیمت 299 دلار به بازار عرضه شود. Kinect هم محصول دیگر Microsoft در این نمایشگاه است که از ماه نوامبر آینده به بازار می‌آید. این دستگاه امکان انجام بازی‌های کامپیوتری با فرمان صوتی و حرکات دست و بدن بازیکن را می‌دهد.
Sony هم با یک دستگاه کنترلر جدید به نمایشگاه E۳ امسال آمده است. این دستگاه که Sony Playstation Move نام دارد، عملکردی بسیار شبیه به کنترلر کنسول wii شرکت Nintendo دارد. تنها تفاوت کنترلر Sony با wii آن است که Move با سیستم وضوح تصویر بالا یا HD کار می‌کند. این دستگاه قرار است در پاییز امسال به بازار بیاید. از طرف دیگر مسوولان Sony در یک کنفرانس خبری در اولین روز برگزاری این نمایشگاه از قابلیت جدید Playstation۳ برای نمایش بازی‌های کامپیوتری به‌صورت سه ‌بعدی خبر دادند. به این ترتیب قرار است این قابلیت تا آخر سال ۲۰۱۰ به این کنسول بازی اضافه شود.
شرکت بزرگ Nintendo هم در نمایشگاه امسال دستگاه جدید قابل حملی را برای بازی‌های کامپیوتری معرفی کرد. این دستگاه با نام 3DS معرفی شده و امکان انجام بازی‌های کامپیوتری سه بعدی را بدون نیاز به عینک به کاربرانش می‌دهد. این محصول مجهز به تکنولوژی Parallax Barrier است که باعث می‌شود کاربران برای تماشای افکت سه بعدی نیازی به استفاده از عینک ویژه نداشته باشند. 3DS همچنین دارای دو نمایشگر لمسی با دوربین‌های دوقلو در بدنه بیرونی دستگاه است که امکان عکاسی به صورت سه بعدی را هم به کاربرانش می‌دهد. با این حال؛ اما مسوولان Nintendo اطلاعاتی درباره زمان و قیمت عرضه این دستگاه جدید را اعلام نکردند.
‏ ‏بعضی‌ها معتقدند که این روش‌های جدید برای کنترل بازی احتمالا در میان افراد معمولی طرفدار بازی‌های کامپیوتری محبوب خواهد شد. در حالی که احتمالا بازیکنان حرفه‌ای به دنبال دنیای سه بعدی خواهند رفت.
بازی‌های جدید و آنلاین‌های پرطرفدار
این روزها تمایل کاربران به بازی‌های کامپیوتری آنلاین افزایش پیدا کرده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران صنعت بازی‌های کامپیوتری در سال‌های اخیر بازی‌های آنلاین، محتواهای قابل دانلود، بازی‌های آنلاین رایگان، بازی‌های موبایل و به خصوص بازی‌های مخصوص iPhone و از همه مهم‌تر بازی‌های کامپیوتری روی شبکه‌های اجتماعی مانند Facebook طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده‌اند.
همین موضوع صنعت بازی‌های کامپیوتری در بخش نرم‌افزار را با مشکل جدی رو به رو کرده است. در واقع به همین دلیل هم بازار بازی‌های کامپیوتری ایالات متحده که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای این صنعت در جهان است، سال میلادی گذشته را با کاهش میزان فروش و درآمد مواجه کرده است.
با تمام این‌ها؛ اما همچنان بسیاری از کاربران بازی‌های کامپیوتری به انجام بازی‌های نرم‌افزاری علاقه دارند و به همین دلیل هم به دنبال محصولات جدید در این بازار هستند. به این ترتیب شرکت‌های بزرگ تولید کننده بازی مانند EA نسخه‌های جدیدی از بازی‌های نرم‌افزاری را در نمایشگاه امسال رونمایی کردند.
در این نمایشگاه EA نسخه‌های جدیدی از بازی‌های پرطرفداری مانند Need for Speed و The Sims را معرفی و رونمایی کرده است. این شرکت همچنین بازی جدیدی را به نام Crysis 2 در این نمایشگاه رونمایی کرده است که برای بازی در کنسول‌های PS3، Xbox 360 و کامپیوترهای شخصی مناسب است. این بازی که نسخه قدیمی‌آن در سال 2004 رونمایی شده بود، به صورت سه بعدی است و تا پایان سال 2010 به بازارهای جهانی عرضه شود.
در این میان؛ اما گویا بازی «مایکل جکسون» در نمایشگاه E۳ امسال بیشترین توجه بازدیدکنندگان را به خودش جلب کرده بود. این بازی را شرکت Ubisoft طراحی و تولید کرده است. به این ترتیب بازیکنان می‌توانند در این بازی با روح مایکل جکسون بازی کرده و یک بازی جالب و هیجان انگیز مبتنی بر موسیقی را تجربه کنند. آن‌ها در واقع با انجام این بازی می‌توانند خودشان را به جای مایکل جکسون بگذارند. این بازی با همکاری خانواده جکسون طراحی و تولید شده و برای بازی با کنسول‌های Wii و DS شرکت Nintendo، PSP و PS۳ شرکت Sony و Xbox ۳۶۰ شرکت Microsoft مناسب است.

Nintendo کنسول بازی قابل حمل جدید

شرکت بزرگ Nintendo هم در نمایشگاه امسال دستگاه جدید قابل حملی را برای بازی‌های کامپیوتری معرفی کرد. این دستگاه با نام ۳DS معرفی شده و امکان انجام بازی‌های کامپیوتری سه بعدی را بدون نیاز به عینک به کاربرانش می‌دهد. این محصول مجهز به تکنولوژی Parallax Barrier است که باعث می‌شود کاربران برای تماشای افکت سه بعدی نیازی به استفاده از عینک ویژه نداشته باشند. ۳DS همچنین دارای دو نمایشگر لمسی با دوربین‌های دوقلو در بدنه بیرونی دستگاه است که امکان عکاسی به صورت سه بعدی را هم به کاربرانش می‌دهد.