مردم منتظر موبایل‌های ما هستند

بازار دیجیتال- معرفی سیستم عامل جدید Microsoft برای گوشی‌های موبایل هوشمند به عقیده بسیاری از کارشناسان پاسخی بود به رهبری iPhone در بازار. با این حال، اما حالا این کارشناسان منتظر آن هستند تا ببینند پاسخ غول نرم‌افزاری دنیا برای iPad چه خواهد بود. در مقابل اما «استیو بالمر» مدیر عامل این شرکت در مراسم معرفی ۷ Windows Phone اعلام کرده است: «به زودی شاهد ابزارهای مختلفی برای این سیستم عامل از سوی شرکای ما خواهید بود. جایگاه Microsoft با ورود پردازنده جدید Oak Trail شرکت Intel در سال میلادی آینده محکم‌تر می‌شود». به همین دلیل هم وب‌سایت CNET News به تازگی مصاحبه‌ای با استیو بالمر درباره این سیستم عامل جدید، تبلت‌ها و به‌طور کلی بازار کامپیوترهای شخصی انجام داده است که آن را در زیر می‌خوانیم.

شما قبلا عملکرد Google در فضای آندرویید را آشفته و بی نظم ارزیابی کردید. آیا فکر می‌کنید که شرکت شما یک غول تکنولوژی است؟

من چنین حرفی نزدم. ما می‌توانیم خودمان را شرکتی منسجم و موفق، اما انعطاف پذیر بخوانیم. ما همیشه با پشتوانه تجربه‌هایمان موفقیت‌های منحصر به فردی داشته‌ایم.

این روزها کامپیوترهای تبلت برای کاربران جذاب و مهم هستند، اما چیزی که iPad را از تبلت‌های دیگر متمایز می‌کند، ویژگی‌هایی مانند عمر باتری طولانی و کاربری آسان آن است. آیا فکر می‌کنید رشد محصولات مبتنی بر سیستم عاملWindows Phone بیشتراز رشد iPad دربازار است؟

فکر می‌کنم ابزارهایی که فردا استفاده می‌شود و ابزارهایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نظر کاربرانشان بهترین هستند. با این حال اما، ما در حال حاضر فقط روی سیستم عامل جدید و رشد آن در بازار متمرکز هستیم.

شما در سفر هفته گذشته‌تان به اروپا گفتید می‌توانید به یک اتاق نگاه کنید و بگویید چند iPad، چند کامپیوتر MAC و چند کامپیوتر شخصی در آن قرار دارد. آیا شما نگران تعداد iPadها هستید؟

شما مطمئنا بیشتر از آنکه من دوست دارم، می‌بینید. با این حال این تعداد بستگی دارد به اینکه مردم می‌خواهند چه کاری با آن انجام بدهند. این دستگاه قطعا برای شما که مصاحبه می‌کنید و می‌خواهید به راحتی نت بردارید، کاربری راحتی ندارد که مهم‌ترین دلیل آن هم کوچک بودن صفحه نمایشگر آن است. با این همه ما با اینکه Apple دارد چکار می‌کند کاری نداریم و بیشتر به کارهای خودمان فکر می‌کنیم.

در آستانه ورود به فصل تعطیلات سال نو قرار داریم . من حدس می‌زنم بازار مانند هر سال در این زمان رونق بگیرد. شما بازار کامپیوتر را در این فصل چطور می‌بینید؟

نمی‌خواهم هیچ پیش‌بینی بکنم. فاکتورهای زیادی مانند سهم بازار و شرایط اقتصادی در این بازار موثر هستند، اما به‌طور کلی بازار کامپیوترهای شخصی در وضعیت خوبی قرار دارد. اغلب تحلیل‌گران هم پیش‌بینی کرده‌اند که بازار این محصولات رشد دو رقمی را بر اساس صادرات جهانی ۳۵۰ میلیون دستگاهی تجربه می‌کند. از طرف دیگر ما رقابت بیشتری را نسبت به سال‌های گذشته در این بازار دنبال می‌کنیم.

سیستم عامل جدید شما برای موبایل‌های هوشمند قرار است در فصل تعطیلات به بازار بیاید. شما برای تبدیل کردن آن به یک تجارت میلیارد دلاری چه تصمیمی دارید؟

جایی که نقطه شروع ماست، این است که این اتفاق جالب در بلند مدت می‌افتد. در این مدت کوتاه ما می‌توانیم دست‌هایمان را به هم بمالیم، چون می‌دانیم مردم موبایل‌های مبتنی بر این سیستم عامل جدید را می‌خواهند.

شما از شکست پروژه گوشی موبایل Kin (محصولی از Microsoft که امسال بلافاصله بعد از عرضه به بازار، متوقف شد) چه درسی گرفتید؟

اولین پیام این ماجرا آن بود که شما باید ابزارهای ارتباطی زیادی را در یک موبایل هوشمند در اختیار کاربران قرار بدهید و نگاهتان به آینده باشد. پیام بعدی این بود که Kin نتوانست به قدر کافی مسیر حرکت بازار را شناسایی کند و با آن همراه شود. به عقیده من این پروژه نامتمرکزی در مقایسه با سیستم عامل Windows Phone بود.

مدتی قبل «اریک اشمیت» مدیر عامل Google گفته بود که Apple و Facebook رقیب شرکتش محسوب نمی‌شوند، اما موتور جست‌وجوی Bing را رقابتی نامیده بود. نظرتان در این مورد چیست؟

موتور جست‌وجوی Bing رقیب شماره یک Google است؛ این حرفی است که اریک اشمیت گفته و من خودم آن را امروز خواندم.