دردسرهای شرکت در نمایشگاه الکامپ مشکل ارزی - ریالی حل نمی‌شود؟

سونیتا سراب‌پور

بحث بر سر پرداخت ارزی و ریالی هزینه غرفه‌های نمایشگاه الکامپ شانزدهم یکی از بحث‌هایی است که در هر دوره از برگزاری این نمایشگاه مطرح می‌شود و هیچ گاه هم به سرانجام مشخصی نمی‌رسد. حتی برخی از مسوولان برگزاری این نمایشگاه در مقابل انتقاداتی که در این زمینه مطرح می‌شود شانه خود را بالا انداخته و معتقدند که این یک مساله عادی است .مشکلی است که در تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی که در کشور برگزار می‌شود با آن مواجه هستیم و باید برای حل و فصل آن یک عزم جدی صورت بگیرد. به گفته مسوولان سازمان نظام صنفی بحث بر سر ارزی ریالی یکی از مناقشات اصلی سازمان با شرکت سهامی‌نمایشگاه و اعضای سازمان نظام صنفی با خود سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است و به دلایل مختلف تاکنون سازمان نتوانسته آن را حل کند. در این زمینه با مهدی حیدری، از اعضای سازمان نظام صنفی و رییس هیات مدیره مجتمع پایتخت گفت و گویی انجام دادیم که می‌خوانید:

جریان ارزی ریالی نمایشگاه الکامپ شانزدهم به کجا رسید؟

بحث ارزی ریالی، بحثی است که در صنعت آی سی تی یا بهتر بگویم آی‌تی در ایران مصداق پیدا نمی‌کند...

چرا؟

به دلیل اینکه اساسا فلسفه وجود هزینه‌ای به عنوان ارزی به دو منظور طراحی شده است. اول حمایت از تولید داخلی و دوم واردات کردن کالا از گمرکات نمایشگاهی. ما در رابطه با کالای داخلی، تولیدی نداریم که رقمی‌پنج یا شش برابری را برای خرید غرفه لحاظ کنیم. حالا فرض بگیریم که مانیتوری به نام مادیران ال جی وجود دارد که به عنوان تولید داخلی حساب می‌کنم. آنقدر تولیدکنندگان ما چتر حمایتی دارند که اصلا نیازمند این تحمیل هزینه به غرفه نیستند. برای مثال تعرفه واردات برای مانیتور چهل یا پنجاه درصد است؛ یعنی اگر فرض بگیریم یک شرکت خارجی بخواهد بیاید و زمینه فعالیتش هم مانیتور باشد، و ما هم فرصت هزینه‌ای‌اش را بالا ببریم که توان رقابت با محصولات داخلی را نداشته باشد؛ اولا آن هزینه بسیار ناچیز است در ثانی شرکت تولیدکننده

یک جایی شیر را آن‌قدر سفت کرده که برای طرف خارجی اصلا به صرفه نیست که بخواهد وارد این بازار شود. پس در بحث آی تی ما تولیدی نداریم که با این هزینه‌های سنگین تاوان پرداخت کنیم.

پس شما معتقدید که کلا باید بحث ارزی و ریالی از این نمایشگاه برداشته شود؟

به اعتقاد من باید فلسفه و ریشه این مساله شناسایی شود و بعد بگوییم براساس این استاندارد باید سیستم ارزی و ریالی نمایشگاه این گونه باشد. باید ریشه یابی شود که با ریشه یابی که ما انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که وقتی شرایط گفته شده وجود ندارد پس وجود ارزی و ریالی هم بی معنی است.

در رابطه با گمرکات نمایشگاهی چه طور؟

اصلا چنین اتفاقی از سوی گمرکات نمی‌افتد پس برای چی باید از غرفه هزینه ارزی - ریالی گرفته شود.

اما با توضیحاتی که دادید شما همچنان از شرکت‌ها این مبالغ را دریافت می‌کنید؟

ما اگر این مبلغ را می‌گیریم به خاطر ظلمی‌است که از سوی شرکت سهامی‌نمایشگاه‌ها به ما می‌شود.

در حال حاضر مشکل شما با شرکت سهامی‌نمایشگاه‌ها چیست؟

شرکت سهامی‌نمایشگاه بر این باور است که ما باید اجاره هزار متر مربع غرفه را ارزی پرداخت کنیم که این هزار متر ارزی؛ یعنی اینکه اگر من به عنوان یک شرکت‌کننده در غرفه خود محصولات سونی، اچ پی و ... را گذاشتم ، غرفه من ارزی می‌شود که این اشتباه است. وقتی من لپ تاپ سونی، دل، توشیبا، اچ پی و ... را در غرفه می‌گذارم به این دلیل است که در این زمینه تولیدکننده داخلی وجود ندارد...

بسیاری از فعالان بر این باورند که در زمینه ارزی ریالی اصلا مشخص نیست که چه شرکتی داخلی و چه شرکتی خارجی است و هیچ تقسیم‌بندی وجود ندارد؟

درست است و ما هم همین انتقاد را داریم که این به این دلیل است که در این زمینه تعریف درستی وجود ندارد. اگر تعریف شرکت سهامی‌این است که تعرفه ارزی ریالی برای حمایت از تولید داخلی است با توجه به شرایط موجود این تعریف منتفی است. همچنین اگر تعریف یا ریشه ارزی ریالی این بوده است که یکسری کالاها از طریق گمرکات نمایشگاه وارد شود که این هم منتفی است، چرا که چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است. تنها زمانی این ارزی ریالی معنا پیدا می‌کند که به طور مثال شرکتی مانند apple به ایران بیاید و محصولات خود را به نمایش بگذارد که این اتفاق هم نمی‌افتد. در واقع با روندی که پیش رو گرفتیم موانع را بیشتر می‌کنیم.

سازمان نظام صنفی پیوسته در مقابل انتقاداتی که به بحث ارزی و ریالی می‌شود این پاسخ را می‌دهد که از حق خودش گذشته است، اما این حق آنقدر چشمگیر نیست که شرایط را تغییر دهد. در واقع این تخفیف در حدود ۳۵ یورو از ۲۴۵ یورو برای هر مترمربع برای شرکت کنندگان خارجی است.

شرکت سهامی‌نمایشگاه به ما گفته است که باید ۱۹۰ یورو غرفه بخریم و ۲۳۵ یورو آن را بفروشیم حق ما قسمت سود است که از آن گذشتیم.

این سودی که به آن اشاره می‌کنید آن‌قدر بالا نیست که کمکی به شرکت‌ها بکند.

بله درست است، ولی ناچار هستیم. شرکت نمایشگاه به ما گفته است اگر شما پوستر خارجی گذاشتید و شرایط ارائه خدمات محصولات خارجی را مهیا کردید باید به صورت ارزی مبالغ را پرداخت کنیم پس فعلا جایگاهی نداریم که بخواهیم با شرکت سهامی‌نمایشگاه مقابله کنیم.

استدلال شرکت سهامی‌نمایشگاه برای پافشاری روی این مساله چیست؟

استدلالشان روی آیین نامه موجود نمایشگاه است. مسوولان نمایشگاه معتقدند باید این آیین نامه عوض شود و تا عوض نشود نمی‌توانند کاری کنند و مشخص نیست این اتفاق چه زمانی رخ دهد.