م.ر.بهنام رئوف

نزدیک به دو هفته پیش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در دومین نوبت مجمع عمومی خود اقدام به انتشار گزارش عملکرد مالی سازمان کرد. فصل اول این گزارش به مروری بر اهداف و برنامه‌های سازمان و برآیند اقدامات صورت گرفته طی سال گذشته پرداخته است. هر چند که این گزارش حامل نکات بسیاری است، اما بخشی از این عملکرد موضوع این گزارش است. بر اساس این گزارش، دومین هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، در دومین سال فعالیت خود، تعیین استراتژی ساماندهی و رونق بازار کسب و کار بر مبنای رعایت توام حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه ای صنف و حقوق مصرف‌کننده از طریق تعامل هم افزا با دولت و بخش خصوصی و بهره‌برداری از حداکثر قوای صنفی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است. الگوی کلی این اهداف نیز با لحاظ کردن سه وجه تمایز اصلی نسبت به برنامه در هفت محور تدوین شده و این وجوه تمایز عبارت بودند از: ۱- استفاده حتی‌المقدور از تجارب بین‌المللی ۲- تعامل با دولت از منظر کاربرد IT در حل معضلات اقتصادی و اجتماعی ۳- پوشش فراگیر درون صنفی و تشکل‌های تخصصی و حرفه‌ای بیرونی. محورهای هفت‌گانه برنامه نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز بر اساس دفترچه منتشر شده از سوی سازمان عبارت بودند از: تعامل با دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، تقویت کمی و کیفی تقاضا در بازار، اصلاح مقررات و شرایط حاکم بر بازار، تقویت بنیه اعضای سازمان، افزایش توان سازمان و ارتقای جایگاه صنف، مسائل رفاهی و اطلاع رسانی درون و برون سازمانی.

بر مبنای محورهای این برنامه، کمیسیون‌های تخصصی سیزده‌گانه نیز طی چند نشست نسبت به تدوین برنامه کاری خود و تصویب آن با طرح در دستور کار هیات مدیره اقدام کردند که در حقیقت این گزارش در نظر دارد بخشی از اهداف و برنامه‌های برخی از این کمیسیون‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

بر اساس جداول منتشر شده در گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، اعضای هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مجموع در طی یک‌سال گذشته منتهی به ۳۱شهریورماه ۱۳۸۹ با متوسط حضور ۱۷ نفر در هر جلسه در مجموع بیش از ۱۰۲۰ نفر ساعت کار کارشناسی در ۲۰ جلسه، در خصوص مسائل و مشکلات اعضای صنف به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند.

کمیسیون‌های بیکار

اما در میان ۱۳ کمیسیون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، پنج کمیسیون کمترین تعداد جلسات را با کمترین درصد مشارکت در جلسات برگزار کرده‌اند. کمیسیون فروشگاه‌ها در یک سال گذشته فقط با یک جلسه و با مشارکت تنها ۳۰ درصد از اعضای کمیسیون رتبه اول کم کارها را به خود اختصاص داده است.

کمیسیون روابط بین‌الملل با ۶ جلسه و مشارکت ۳۰ درصد از اعضای رتبه دوم، کمیسیون رسانه‌های دیجیتال با ۱۰جلسه و مشارکت ۴۰ درصدی رتبه سوم، کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات با ۱۴ جلسه و مشارکت ۸۰درصدی رتبه چهارم و کمیسیون آموزش و پژوهش با ۱۴ جلسه و مشارکت ۴۰ درصدی رتبه پنجم کم‌کارترین کمیسیون‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

پرویز رحمتی، رییس سازمان نظام صنفی استان تهران در این باره می‌گوید: در رابطه با کمیسیون فروشگاه‌ها به این دلیل که تداخل با مسائل مربوط با اتحادیه‌ها نباشد تعداد جلسات کمتری را شاهد بودیم. او ادامه می‌دهد: بیشتر در این کمیسیون به بررسی طرح آموزش در فروشگاه‌ها و موضوع دیگر مورد علاقه فروشگاه‌ها، یعنی رتبه‌بندی فروشگاه‌ها توجه شده است. فروشگاه‌ها علاقه داشتند که در بین آنها رتبه‌بندی صورت گیرد تا بتوانند از امکانات تعامل و قرارداد با دستگاه‌های دولتی استفاده کنند.

بر همین اساس هماهنگ شد آن دسته از فروشگاه‌هایی که مجوز فعالیت از سازمان دارند بتوانند تا سقف معاملات متوسط با سازمان‌های دولتی قرارداد ببندند که سقفی نزدیک به ۴۵ میلیون تومان دارد.

رحمتی در مورد کمیسیون روابط بین‌الملل می‌گوید: در بخش روابط بین‌الملل با تمام مشکلاتی که وجود داشت، توانستیم چند تعامل سازنده داشته باشیم. او در ادامه به کمیسیون رسانه‌های دیجیتال اشاره می‌کند و می‌افزاید: رسانه‌های دیجیتال یک مشکل دارد. قبلا این بخش در کمیسیون نرم‌افزار پیگیری می‌شد. اما بعد‌ها از این کمیسیون تفکیک شد؛ اما به نظر می‌رسد که همچنان باید به عنوان کارگروهی در زیر مجموعه کمیسیون نرم‌افزار قرار داشته باشد.

اما به هر حال ضعف در برگزاری جلسات این کمیسیون بیشتر به این موضوع برمی‌گردد که سازمان طرحی برای حمایت از مالکیت معنوی داشت؛ اما متاسفانه به‌رغم مراجعه به چند دستگاه مختلف نتوانست برای پیگیری این موضوع موفقیت داشته باشد و به همین دلیل عمده مسائل این کمیسیون هم‌اکنون در کمیسیون نرم افزار در درست پیگیری است.

رحمتی، عملکرد دو کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات و آموزش و پژوهش را نیز مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات بحث‌های استانداری را به شکل جدی در دست پیگیری قرار داده است. به طوری که کمیته فنی استاندارد آی تی را در سازمان ایجاد کرده که دبیرخانه آن در سازمان مستقر است و بحث‌های جدی را دنبال می‌کند.

او ادامه می‌دهد یک پروژه هم با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در ارتباط با استانداردهای بین‌المللی حوزه آی تی داریم.

بر اساس آن بررسی می‌شود که استانداردهایی که دارای اولویت برای ما هستند چه استانداردهایی است و اینکه اگر قرار باشد استانداردسازی حوزه آی تی در برنامه قرار گیرد با چه منطقی باید پیگیری شود و کار را پیش برد.

او در مورد علت کم کاری این کمیسیون می‌گوید: کم کاری این کمیسیون به این دلیل است که جنس کار این کمیسیون با سایر کمیسیون‌ها فرق دارد و بعضا ممکن است همپوشانی با برخی از کمیسیون‌ها داشته باشد. به عنوان مثال قوانین و مقررات‌های مربوط به حوزه اینترنت در کمیسیون اینترنت در دست پیگیری است، به همین دلیل کم کار به نظر می‌رسد.

اما در صورتی که کمبودهایی در حوزه کلان احساس شود این کمیسیون موظف است تشکیل جلسه داده و آنها را بررسی کند.

به اعتقاد رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران عملکرد کمیسیون آموزش و پژوهش نیز با توجه به تعداد جلساتی که داشته است، معقول به نظر می‌رسد. چرا که ماهیت این کمیسیون آموزشی است و به نظر می رسد که فعالیت‌هایی که انجام داده است هم مثبت بوده است.

اهداف قابل پیگیری

اما بر اساس دفترچه منتشر شده از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، کمیسیون روابط بین‌الملل با هدف‌گذاری حرکت تحت محور رونق بازار ۱۲ محور را به عنوان برنامه کاری خود در نظر داشت که از این تعداد می‌توان به تعامل و همکاری و ارتباط مستقیم با نهادهای فعال در حوزه صادرات و بین‌الملل مانند وزارت امورخارجه و وزارتخانه‌های مسوول، تعامل با سازمان توسعه تجارت، تعامل با اتاق بازرگانی جهت ارتباط با تشکل‌های صادراتی کشورهای مختلف و تعیین بازارهای هدف و کشورهای مورد نظر جهت توسعه بازار اشاره کرد. کمیسیون رسانه‌های دیجیتال نیز اهدافی همچون، رونق کسب و کار این حوزه، ارتقای توان فنی و مالی شرکت‌ها، اشتغالزایی، ایفای نقش در حرکت به سمت جامعه دانش بنیان و فراگیر شدن و ارتقای موقعیت صنف در آی تی را در دستور کار خود داشته است.

کمیسیون آموزش به شکل کلی در سه محور تعامل با دولت، بخش خصوصی و دیگر کمیسیون‌های سازمان را در نظر داشته و کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات هم در دو بخش استانداردها و قوانین و مقررات ۱۶ محور را به عنوان هدف پیش‌بینی کرده است که ماموریت این کمیسیون شناسایی و تامین نیازهای بخش فاوا در زمینه استانداردها و مقررات در جهت افزایش کیفیت محصولات و خدمات و توسعه پروتکل‌های ارتباطی میان بازیگران بخش فاوا عنوان شده است.