تحقیقاتی که به تازگی انجام شده نشان داده دانشجویان دانشگاه‌ها به استفاده از تلفن‌های همراه سر کلاس درس بیش از سایرین علاقه دارند. دانشجویان در حالی از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند که کاربرد این دستگاه‌ها سر کلاس درس ممنوع است. بر اساس تحقیقات دانشگاه نیوشایر، دانشجویان به طور میانگین یک تا پنج بار سر کلاس درس گوشی خود را چک می‌کنند.

۵۱ درصد این دانشجویان اعلام کرده‌اند که استفاده از تلفن همراه در کلاس درس روی توانایی تمرکز آنها و میزان اطلاعاتی که آنها در طول کلاس دریافت می‌کنند، تاثیر می‌گذارد. ۴۹ درصد دانشجویان اعلام کرده‌اند که در طول کلاس درس به شکل پنهانی و مکررا از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. اغلب دانشجویان اعلام کرده‌اند که بیشتر ساعت را چک می‌کنند یا پیامک ارسال می‌کنند. بر اساس این گزارش دانشجویان رشته‌های تجاری کاربران فعال‌تر تلفن‌های همراه هستند و این قشر نسبت به سایرین بیشترین آمار تلفن‌های هوشمند را دارند.

این تحقیقات همچنین نشان داده که دختران دانشجو هفت درصد بیشتر از پسران از سرویس پیامک در کلاس درس استفاده می‌کنند و ۱۳ درصد بیشتر به استفاده پنهانی از گوشی خود در طول کلاس درس می‌پردازند.