رشد سریع بازار جهانی پردازنده‌های کامپیوتری

بازار دیجیتال‌- بازار پردازنده‌ها هم به دنبال تحول بزرگی که در بازار محصولات دیجیتال شخصی ایجاد شده، حسابی رونق گرفته است. آمار و تحقیقات اخیر این موضوع را ثابت می‌کنند. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی در فصل اول سال ۲۰۱۱، رشد فصلی ۶/۱ درصدی و رشد سالانه ۴/۷ درصدی داشته است.

به این ترتیب است که کارشناسان و تحلیل‌گران بازار پردازنده‌ها، پیش‌بینی خودشان را از آینده این بازار تا پایان سال ۲۰۱۱ افزایش داده‌اند. آنها معتقدند که صادرات جهانی پردازنده‌های کامپیوتری تا پایان سال ۲۰۱۱ رشد سالانه ۳/۱۰ درصدی را تجربه خواهد کرد و درآمد سالانه این بازار با رشد ۶/۱۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۰ به ۴۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

«شان رائو» یکی از تحلیل‌گران IDC در این زمینه می‌گوید: «فصل اول سال که معمولا فصل نه‌چندان خوبی برای فروش در بازار است، رشد خوبی را برای بازار پردازنده‌های کامپیوتری به ثبت رسانده است. هر دو شرکت‌های بزرگ Intel و AMD هم رشد فصلی را در صادراتشان به ثبت رسانده‌اند که این رشد نشان از موفقیت پردازنده‌های جدید در بازار دارد. به این ترتیب پردازنده‌های Sandy Bridge و Fusion این دو شرکت که مبتنی بر پردازنده‌های گرافیکی هم هستند، رشد ۵۰ درصدی را برای خودشان در این فصل به ثبت رسانده‌اند.»

با تمام اینها اما سهم بازار شرکت‌های تولیدکننده پردازنده‌ها به طور کلی ثابت مانده است. شرکت Intel با سهم ۸/۸۰ درصدی در صدر قرار دارد و بعد از آن به ترتیب شرکت‌های AMD و VIA Technologies با سهم بازار ۹/۱۸ درصدی و ۲/۰ درصدی رتبه‌های بعدی را به خودشان اختصاص داده‌اند.

بر اساس دسته‌بندی فرم‌های مختلف پردازنده‌ها هم Intel سهم ۳/۸۶ درصدی را در بازار پردازنده‌های کامپیوترهای قابل حمل دارد؛ در حالی که این رقم برای شرکت AMD تنها برابر ۴/۱۳ درصد است. در بخش پردازنده‌های سرورها هم دو شرکت Intel و AMD به ترتیب سهم ۹/۹۳ درصدی و ۳/۰ درصدی را در اختیار دارند. در بخش پردازنده‌های کامپیوترهای رومیزی هم Intel با سهم ۴/۷۲ درصدی بازار را در اختیار دارد و بعد از آن AMD با سهم ۴/۲۷ درصدی قرار دارد.

با این همه اما گویا بازار پردازنده‌های مخصوص کامپیوترهای قابل حمل رونق بیشتری دارد و انتظار می‌رود روند رشد سریع‌تری نسبت به بازار پردازنده‌های دیگر داشته باشند.