دیگر کسی pc نمی خرد

بازار دیجیتال- طی سال‌های اخیر با توجه به رشد عرضه و تقاضا برای لپ‌تاپ، نت‌بوک و این اواخر تبلت‌ها، این تصور نزد بسیاری به وجود آمده است که عمر استفاده از PCها به سر آمده است و تجهیزات و قطعات کامپیوتری دیگر مانند سابق بازار پررونقی ندارند و رفته‌رفته بازار آنها رو به نابودی می‌رود. برخی از فعالان بازار با اشاره به این مطلب می‌گویند، این روزها با ورود مینی لپ‌تاپ و لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت و همچنین تبلت‌های کم حجم و کوچک کمتر کسی به سمت استفاده از pcها می‌رود. این درحالی است که گروهی معتقدند رایانه‌های شخصی نمی‌توانند جایگاه pcها را به طور کامل بگیرند و نمی‌توان گفت عمر pcها رو به پایان است.

در رابطه با این موضوع گفت‌وگوی کوتاهی با علی مفلح، مدیر بخش قطعات دفتر اسوس در ایران داشتیم که می‌خوانید:

طی مدت اخیر اخباری در رابطه با اینکه مینی لپ‌تاپ‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها، جایگاه pcها را گرفته‌اند و این اتفاق بازار قطعات کامپیوتری را تحت تاثیر قرار داده است. نظر شما چیست؟

بله درست است. چند سالی است که بازار نوت‌بوک، بازار کامپوننت را تحت تاثیر خود قرار داده است. اما نمی‌توان گفت این تاثیرپذیری در حدی بوده است که بازار تجهیزات کامپیوتری را به نابودی بکشاند؛ زیرا بازار تجهیزات کامپیوتری و pc تحت تاثیر عواملی چون، ورود تکنولوژی‌های جدید، وجود کاربران ویژه pcها و... قرار دارد و به حیات خود ادامه می‌دهد.

میزان تاثیرپذیری بازار pc از عرضه کامپیوترهای همراه چقدر بوده است؟

می‌توان گفت با بررسی‌های صورت گرفته توسط شرکت اسوس امسال میزان تقاضا برای تجهیزات و قطعات کامپیوتری نسبت به سال قبل در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

کاهش تقاضا تاثیری در روند قیمت‌ها داشته است؟

تاثیر در حد قابل توجه نبوده است. البته این را هم اضافه کنم که در شرکت‌های بزرگ که تکنولوژی لیدر هستند و قطعات را به سایر تولیدکنندگان می‌فروشند، تغییرات قیمتی محسوس نیست؛ ولی برای سایرین شاید کاهش قیمت‌ها شدیدتر باشد.