«آی‌بی‌ام» سریعترین تراشه نوری جهان را ساخت

شرکت «آی‌بی‌ام» اعلام کرد محققان این شرکت موفق به تولید «مدار- تراشه» (چیپ‌ست) نوری جدیدی ویژه انتقال اطلاعات شده‌اند که به کمک آن می‌توان حجمی از اطلاعات به اندازه حجم یک فیلم ویدیویی کامل را در مدت یک ثانیه از رایانه‌ای به رایانه دیگر منتقل کرد. به گزارش سایت اینترنتی «نیوزفکتور»، شرکت «آی‌بی‌ام» اعلام کرده است با کمک این «چیپ‌ست» جدید می‌توان اطلاعات را با سرعت ۱۶۰گیگابیت در ثانیه، یعنی هشت بار سریعتر از سریعترین تراشه‌های نوری فعلی جهان، منتقل کرد. این «چیپ‌ست» اطلاعات را به جای سیگنال‌های الکترونیکی، به شکل سیگنال‌های نوری ارسال و دریافت می‌کند و از آنجا که امکان تولید انبوه آن وجود دارد می‌توان تا سال ۲۰۱۰آن را با قیمت مناسب به بازار داد.

تراشه جدید «آی‌بی‌ام» با ابعاد ۲۵/۳میلی‌متر در ۲۵‌/‌۵میلی‌متر دارای هر دو نوع مدار فرستنده و گیرنده اطلاعات است و در تولید تارها و اجزای نوری به کار رفته در آن از مواد «فسفید ایندیوم» و «آرسنید گالیوم» استفاده شده است.

پیش از این محققان شرکت «اینتل» و نیز محققان دانشگاه «کالیفرنیا» در «برکلی» نیز به موفقیت‌های مهمی در زمینه تولید سخت‌افزار نوری ویژه انتقال بسیار سریع اطلاعات دست یافته‌اند، اما کارشناسان عقیده دارند «چیپ‌ست» جدید «آی‌بی‌ام» می‌تواند سبب تحول بزرگی در این فناوری شود.

جزییات مربوط به این تراشه در هفته جاری و در همایش «فیبر نوری»۲۰۰۷ در «آناهایم» کالیفرنیا ارائه خواهد شد. بخشی از هزینه طراحی تراشه نوری جدید را سازمان «طرح‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا» (DARPA) تامین کرده است.