در حالی که مایکروسافت میزان فروش کپی‌های ویندوز ویستا را در ماه فوریه ۲۰‌میلیون اعلام کرد، تحلیلگران معتقدند ویستا در مقایسه با سیستم عامل قبلی مایکروسافت xp، از فروش بالایی برخوردار نبوده است. به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مایکروسافت ۲۰‌میلیون کپی از سیستم عامل ویندوز ویستا در ماه فوریه در سراسر جهان به فروش رفته، در حالی که ویندوز xp، سیستم عامل قبلی مایکروسافت از زمان عرضه‌اش در سال ۲۰۰۱، در مدت دو ماه ۱۷‌میلیون کپی فروخته شد.

بنا به گفته تحلیلگران، با توجه به اینکه از زمان عرضه xp تاکنون بازار رایانه‌های شخصی دو برابر رشد یافته است،‌ فروش ویستا باید بیشتر از این می‌بود.

براساس این گزارش، فروش جهانی رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۰۲، ۵۱‌میلیون دستگاه بوده است و بنا بر پیش‌بینی گروه تحقیقاتی گارتنر، در سال‌جاری میلادی، ۹۶‌میلیون نفر در خرید رایانه اقدام خواهند کرد.

براساس آمار، نسبت عرضه ویستا به فروشندگان در آمریکا در ماه فوریه در مقایسه با نخستین ماه عرضه xp، کمتر بوده است. مایکروسافت حاضر نشده است شمار کپی‌های به فروش رفته در فروشگاه‌ها را اعلام کند و فقط درگذشته خاطرنشان کرده بود ۸۰‌درصد از درآمد ویندوز از فروش آن به سازندگان رایانه‌های شخصی حاصل می‌شود. هرچند فروشگاه‌ها ممکن است کانال مهمی ‌برای مایکروسافت نباشند، اما تحلیلگران معتقدند کاهش فروش فروشندگان نشان‌دهنده رفتار کلی مصرف‌کننده‌ها است و بخشی از این کاهش را به استراتژی تبلیغاتی مایکروسافت در مورد ویستا مربوط می‌دانند.