بازار دیجیتال - قیمت انواع سی‌دی و دی‌وی‌دی رام نسبت به دو ماه گذشته در حدود ۲ تا ۵درصد کاهش یافته است. فعالان بازار افت تدریجی قیمت این کالاها را یک جریان طبیعی دانسته و معتقدند، با ورود مدل‌های جدید به بازار قیمت مدل‌های قدیمی‌تر نه تنها افت می‌کند، بلکه تقاضا برای آنها کاهش می‌یابد. در‌حال‌حاضر ایسوز، سونی و پایونیر جزو پرفروش‌های بازار سی‌دی و دی‌وی‌دی رام هستند که نسبت به مارک‌های متفرقه‌ای چون سوزوکی، ال.جی، سامسونگ و ان یو از فروش و قیمت بالاتری برخوردارند.

احمدی یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری می‌گوید: در بازار ایران قطعاتی پرفروش هستند که علاوه بر کیفیت مطلوب از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشند و سی‌دی و دی‌وی‌دی رام‌هایی که قیمت بالاتری دارند هر چند کیفیتی به مراتب بالاتر از سایر مارک‌ها داشته باشند، فروش کمی دارند.

وی به برند پلکس تور اشاره می‌کند و می‌گوید: دی‌وی‌دی رایترهای این مارک که برای انجام امور حرفه‌ای به کار می‌روند جزو گران‌ترین‌‌های بازار هستند که قیمتی حدود ۷۰ تا ۷۵هزار تومان دارند اما خریداران تهیه دی‌وی‌دی رایترهای سونی و ایسوز را که با قیمتی حدود ۴۰ تا ۴۵هزار تومان به فروش می‌رسند را ترجیح می‌دهند.

امانی یک فروشنده دیگر قیمت سی‌دی رام، دی‌وی‌دی رام و دی‌وی‌دی رایترهای سونی و ایسوز را به ترتیب در حدود ۱۴هزار و ۵۰۰، ۲۶هزار و ۴۰ تا ۴۵هزار تومان اعلام می‌کند و معتقد است این قیمت‌ها نسبت به دو ماه گذشته در حدود ۴ تا ۵هزار تومان کاهش یافته‌اند.

نرخ نمونه‌های متفرقه این کالاها نیز در بازار حدود ۴ تا ۵هزار تومان پایین‌تر از انواع اورجینال این کالاها است. فعالان بازار به افت شدید قیمت سی‌دی و دی‌وی‌دی رام‌های ال.جی اشاره می‌کنند و می‌گویند: در میان مارک‌های متفرقه برند ال.جی با بیشترین درصد افت قیمت (در حدود ۱۰درصد) مواجه بوده است.

در‌حال‌حاضر سی‌دی و دی‌وی‌دی رام و رایترهای برند سونی و ایسوز جزو پرفروش‌ترین و برند پلکس تور در ردیف با کیفیت‌ترین، گران‌ترین و کم‌فروش‌ترین‌های بازار قرار دارد.

برخی فروشندگان به کاهش فروش انواع سی‌دی‌ رام اشاره می‌‌کنند و معتقدند با ورود انواع پیشرفته دی‌وی‌ رایتر میزان تقاضا برای انواع سی‌دی و دی‌وی‌دی رام کاهش یافته است.

می‌توان گفت این موضوع یک جریان طبیعی است. چرا که شاهد هستیم با ورود مدل‌های جدید کارآمد در عرصه انواع کالاها مانند لوازم صوتی و تصویری، تجهیزات کامپیوتری و ... استقبال برای مدل‌های قدیمی‌تر کاهش می‌یابد.