پیروزی چیپ‌های «ای‌ام‌دی» بر ریزپردازشگرهای اینتل

توشیبا اعلام کرده است که از این پس به جای استفاده از چیپ‌های اینتل، در نوت بوک‌های خود از ریزپردازشگرهای «ای ام دی» استفاده خواهد کرد. به گزارش مهر، توشیبا ضمن اعلام این خبر اعلام کرد، با این اقدام قصد دارد ۲۰درصد از بازار رایانه‌های قابل حمل ژاپن، اروپا و آمریکا را به خود اختصاص دهد.

این اقدام می تواند باعث نگرانی اینتل، مهم‌ترین رقیب «ای ام دی» شود. نوت‌بوک‌های با چیپ «ای ام دی» تا پایان تابستان عرضه می‌شوند.

به گفته مقامات توشیبا، استفاده از چیپ «ای ام دی» باعث کاهش ۸۲ دلاری هزینه‌های نوت بوک شده که این مساله به معنی کاهش قیمت کلی عرضه محصول و در نتیجه جذب مشتریان بیشتر است.

براساس گزارش واشنگتن پست، توشیبا تا پایان سال ۲۰۰۱ از چیپ‌های «ای ام دی» استفاده می‌کرد، اما از این تاریخ چیپ‌های اینتل را وارد خط تولید رایانه‌های قابل حمل خود کرد.

پس از این تصمیم، «ای ام دی» اینتل را به استفاده از متدهای رقابت ناسالم متهم و از این شرکت به دادگاه فدرال «دل آور» شکایت کرد. این دادگاه از شرکت‌های دل، سونی، توشیبا، گیت وی و هیتاچی در خصوص صحت این اتهام توضیح خواست و دراین حال اینتل این اتهام را رد کرد.