دنیای دیجیتال روی شانه‌های  شما

م.ر.بهنام رئوف

اصولا کشف راه‌های مختلف برای حمل و جابه‌جایی اشیا از دیر باز مورد توجه بشر بوده‌است. خیلی‌ها معتقدند مهم‌ترین اتفاق در این زمینه اختراع چرخ بوده که به طبع آن وسایل مختلفی برای حمل و نقل انسان و اشیا به‌وجود آمده است. در گذشته انسان‌ها برای جابجا کردن حداقل مایحتاج خود از بقچه استفاده می‌کردند. وسایل شخصی و ضروری خود را در پارچه‌ای می‌پیچیدند و با یک گره، چوبی از آن رد کرده و به کول خود می گرفتند. بعدها کیف اختراع شد و به تدریج تنوع در این محصول افزایش یافت. بعد از آن انسان خیلی از چیزهای ضروری خود را در کیف قرار می داد و آن را بر دوش یا شانه می‌انداخت و راهی کار و زندگی خود می‌شد.

اما امروزه دیگر از آن همه وسایل مختلف گنده و سنگین که در کیف‌ها و کوله‌ها قرار می‌گرفتند دیگر خبری نیست. فراگیر شدن کامپیوترهای کوچک قابل حمل اعم از لپ‌تاپ، تبلت پی‌سی و کامپیوتر‌های جیبی باعث شده که این روزها تمام کارها و شاید زندگی کاربران در این تجهیزات خلاصه و در یک کیف مخصوص بر روی کول آنها قرار گیرد.

اشتباه نکنید. قرار نیست این بار در مورد لپ‌تاپ و یا هر وسیله دیجیتالی دیگر صحبت کنیم بلکه می‌خواهیم این گزارش را به وسایل حمل و نقل کامپیوترهای پرتابل اختصاص دهیم.

چگونه انتخاب کنیم؟

محمودی، فروشنده ویولا در بازار پایتخت می‌گوید: انتخاب کیف لپ‌تاپ بیشتر سلیقه‌ای است. اون باکلاس‌ها و یا به قولی جنتل من‌ها بیشتر به دنبال مدل‌های کلاسیک و یا بیزینس کلاسش می‌روند. این مدل‌ها بیشتر دسته دارند و با یک بند روی دوش قرار می‌گیرند.

در مدل‌های گرانتر هم که بیشتر به کیف‌های مسافرتی مشهور هستند از چرخ برای کشیدن کیف روی زمین استفاده می‌شود. افرادی هم که بیشتر به تیپ اسپرت تمایل دارند به سراغ کوله پشتی و یا به قول معروف کوله‌های تینیجری می‌روند.

اما مهم‌ترین فاکتوری که در هنگام خرید یک کیف لپ‌تاپ آن هم از هر نوعی باید رعایت شود دقت بر روی دوخت دسته، زیپ و بند کیف است. بعد از این فاکتورها، سبکی و استحکام کیف باید مد نظر قرار گیرد. تا همین چند سال پیش تنوع چندانی در بخش کیف‌‌های کامپیوترهای قابل حمل وجود نداشت.

بسیاری از شرکت‌های عرضه‌کننده لپ‌تاپ برای جذب مشتری به همراه دستگاه‌های خود کیف نیز به مشتری خود می‌دادند. اما این کیف‌های ساده در بیشتر موارد بند دوشی بالشتک‌دار یا جیب‌های داخلی ندارند. به مرور زمان و به دلیل سنگینی شکل ظاهری آن تغییر کرده و به تدریج باعث آسیب دیدن شانه کاربران خود می‌شود.

اما امروزه با فراگیر شدن کامپیوترهای پرتابل ساخت کیف‌های مخصوص و لوازم جانبی نیز به عنوان یک صنایع جانبی در کنار تولیدکنندگان دستگاه‌های دیجیتالی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است.

مارک‌های مطرح

برای آن دسته از کاربرانی که لپ‌تاپ‌هایشان را به عنوان یکی از عزیزترین اعضای خانواده خود به حساب آورده و برای سلامتی‌ آنها ارزش بی‌شماری قائلند، مارک Dicota پیشنهاد می‌شود.

دیکوتا از مطرح‌ترین مارک‌های بازار کیف لپ‌تاپ به حساب می‌آید و به قول فروشندگان این صنف حرف اول را در این بخش می‌زند.

محمودی در باب تفاوت‌ها و خصوصیات این برند می‌گوید: مدل‌های جدید این مارک به دلیل تجهیز به کپسول‌های هوا (Air Bag) و تسمه‌کشی‌های منحصر به فرد از استحکام بیشتری برخوردار است، به‌طوری که اگر از ارتفاع سه متری به زمین بیافتد هیچ خطری وسیله داخل کیف را تهدید نمی‌کند. همچنین نوع جنس چرم به کار رفته در بدنه این کیف از طول عمر زیادی برخوردار بوده و در برابر سرما، گرما و رطوبت مقاوم است.

فروشنده ویولا به کیف‌های تقلبی با همین برند در بازار نیز اشاره کرده و می‌گوید: در مدل‌های تقلبی که متاسفانه توسط تولید‌کنندگان چینی ساخته و در بازار ایران عرضه شده است، کپسول‌های هوای به کار رفته عمدتا پلاستیکی و جنس چرم بدنه نیز بسیار نامرغوب است به طوری که بعد ازمدت کوتاهی این چرم چروک شده و بعضا‌ترک می‌خورد.

او در بحث خرید کیف لپ‌تاپ به گارانتی اشاره کرده و تاکید می‌کند برای متقاضیان کیف لپ‌تاپ توصیه می‌شود که به سراغ مارک‌هایی بروند که گارانتی مادم العمر (LifeTime) دارند.

تارگوس (Targus) دومین برند مطرح در بازار است. این مدل بیشتر به داشتن بدنه سخت و مقاوم و کپسول‌های هوا مطرح است. تارگوس هم مانند سایر مارک‌ها هم در تولید کیف‌های کلاسیک و هم اسپرت ید طولایی دارد.

بلکین (Belkin) اما به گفته فروشندگان بازار سومین مارک از نظر فروش است با یک تفاوت عمده در سایر مارک‌ها. بلکین بیشترین توان خود را بر روی تولید مدل‌های اسپرت صرف کرده به طوری که تنوع محصولات اسپرت این مارک از سایر مارک‌های موجود در بازار بیشتر است. کیف‌های اسپرت و یا همان تینیجری بلکین از استحکام خاصی برخوردارند.

اما فروش این مارک در بازار هم با مشکلاتی همراه است. محمدی در این باره می‌گوید: چون در حال حاضر بلکین فقط از سوی یک شرکت به بازار ایران وارد می‌شود در نتیجه در بخش قیمت از سوی فروشندگان با قیمت‌های متفاوتی ارایه می‌شود. او به افرادی که به دنبال این مارک هستند پیشنهاد می‌کند برای خرید کوله‌های بلکین خیلی عجله نداشته و سعی کنند قبل از خرید از چند فروشنده مختلف استعلام قیمت داشته باشند. لکسون (Lexon) اما از دیگر برندهای موجود در بازار است.

این تولید کننده بیشتر در تولید مدل‌های کلاسیک، بیزینس کلاس و مدل‌های رولینگ مسافرتی فعالیت دارد. همچنین این کمپانی کیف‌های چند منظوره یا دوبل هم تولید می‌کند که علاوه بر حمل لپ‌تاپ، می‌توان پرینتر، اسکنر و یا دوربین‌های دیجیتال نیز در آن جا داد.

جنس خوب

یکی از مرسوم‌ترین سوالات متقاضیان کیف‌های لپ‌تاپ به جنس کیف بر می‌گردد. محمدی در این باره می‌گوید: امروزه تنوع در کیف‌های لپ‌تاپ زیاد است. کیف‌‌های برزنتی، چرمی و آلومینیومی اصلی‌ترین کیف‌های موجود در بازار هستند. در این بین طبیعی است که برخی از اجناس از کیفیت بالایی برخوردار نباشند، در نتیجه تنها توصیه‌ای که در این زمینه می‌توان برای کاربران داشت این است که فقط به سراغ مارک اصلی (Original) بروند. البته قیمت نیز در این بخش مطرح است. هرچه بودجه شما برای تهیه یک کیف بیشتر باشد طبیعتا می‌توانید جنس بهتری هم خرید کنید.

دخترونه، پسرونه

در بخش کیف‌های لپ‌تاپ همان طور که پیش‌تر هم توضیح داده شد، زمانی تنوع محصول بسیار محدود بود. بیشترین کیف‌های موجود فقط با رنگ‌های تیره عرضه می‌شد و به دلیل لوکس بودن لپ‌تاپ، کیف‌های موجود از تنوع دخترانه و یا پسرانه برخوردار نبودند.

اما این روزها یکی دیگر از ملاک‌های موجود در بازار دخترانه و پسرانه بودن کیف‌ها است. هرچند که به گفته فروشندگان استفاده از مدل‌های اسپرت، دختر و پسر ندارد اما شرکت‌هایی همچون دلسی (Delsey) تولید کیف‌های لپ‌تاپ زنانه را در خط تولید خود قرار داده‌اند.

در حال حاضر تنوع رنگی کیف‌های موجود در بازار نیز بیشتر بر روی رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای، کرم، سبزیشمی و آبی خلاصه می‌شود. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که در بسیاری از مد‌ل‌های اسپرت از دو یا چند رنگ در طراحی کیف استفاده شده است.

دزدگیری برای همراهان دیجیتال

خاصیت ضد سرقت بودن نیز از دیگر سوال‌های رایج از فروشندگان کیف‌های لپ‌تاپ است. محمدی در این باره می‌گوید: تجربه ثابت کرده‌است که بیشتر کیف‌های کلاسیک که به‌طور معمول با گرفتن دسته و یا انداختن بر روی شانه حمل می‌شوند مورد توجه سارقان قرار می‌گیرد. او در این زمینه به آن دسته از طرفداران کیف‌های کلاسیک توصیه می‌کند که بیشتر از بند رو دوشی استفاده کرده و آن را هم به شیوه ضربدری بروی دوش خود بیاندازند. به گفته فروشندگان، کوله‌های موجود به دلیل دارابودن بندها و بست‌های مختلف و به دلیل اینکه بر روی دو شانه قرار می‌گیرند به ندرت مورد سرقت قرار می‌گیرند. همچنین استفاده از قفل در زیپ کیف‌ها از دیگر موارد امنیتی است که فروشندگان بازار به آن اشاره می‌کنند. در حال حاضر ۸۰درصد کیف‌های موجود روی زیپ خود قابلیت استفاده از قفل را دارند ولی روی هیچ‌کدام از کیف‌های به‌فروش رفته قفل وجود نداشته و کاربر باید آن را به‌طور جداگانه خریداری کند. قیمت قفل‌های موجود نیز بین ۵ تا ۲۵هزار تومان است.

شست و شو

از دیگر موارد مطرح در کیف‌‌های حمل تجهیزات الکترونیکی قابلیت شست و شوی آنهاست. از آنجا که در بدنه بیشتر این کیف‌ها از ابر و اسفنج‌های فشرده برای بالابردن مقاومت کیف استفاده شده است قرار دادن مستقیم کیف در آب از سوی فروشندگان توصیه نمی‌شود، چرا که این کار به تدریج باعث خراب شدن و یا به‌قولی شل شدن کیف شده و به‌تدریج استحکام کیف را از بین می‌برد.

بهترین توصیه در این بخش که از سوی فروشندگان به متقاضیان ارایه می‌شود استفاده از شامپو فرش و ابر برای تمیز کردن کیف‌های لپ‌تاپ است. اما قیمت کیف‌های موجود در بازار از ۱۰هزار تومان آغاز ونا ۳۵۰هزار تومان ادامه دارد. ارزان‌ترین کیف‌های موجود بیشتر قابلیت کاور بودن را دارند و گران‌ترین‌ها هم همان کیف‌های چندمنظوره مسافرتی است.