بالاخره عدم استقبال از سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی کار دست ارتباطات سیار داد. سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی که از هفته گذشته از سوی فروشندگان بازار و حتی رییس هیات‌مدیره اپراتور اول به کم‌کاری در بخش اطلاع‌رسانی محکوم شده بودند، این هفته را با حجم وسیعی از آگهی‌های مطبوعاتی آغاز کردند، آگهی‌هایی که سعی در جبران خلاء اطلاع‌رسانی گذشته را دارد.

این‌طور که به نظر می‌رسد تعرفه مکالمات اعتباری دولتی کاملا مشابه با تالیا است فقط با چند فرق عمده. نخست آنکه سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی همانند نوع دائمی آن در تمامی ۱۰۱۶ شهر و ۳۲هزار کیلومتر جاده کشور قابلیت آنتن‌دهی دارد. فرق دیگر بین این دو سیم‌کارت نیز به فرصت زمانی فعال‌سازی آنها بازمی‌گردد.

سیم‌کارت‌های تالیا تنها ۶۰روز برای فعال‌سازی فرصت دارند و این در حالی است که سیم‌کارت‌های اعتباری اپراتور اول حداکثر ۶ ماه زمان برای برقراری اولین تماس فرصت دارند.

از نظر تعرفه‌ای هم دقیقه‌ای ۶۷۰ریال برای مکالمات استانی و ۱۱۳۹ریال برای مکالمات بین استانی برای هر دو سیم‌کارت منظور می‌شود. تعرفه محاسبه پیام کوتاه سیم‌کارت‌های اعتباری اپراتور اول هم مانند تالیا ۱۶۰ریال است.

این‌طور که پیدا است با کاهش تعرفه مکالمات ایرانسل بین سه نوع سیم‌کارت اعتباری موجود در بازار رقابت سخت و نفس‌گیری آغاز شده است. رقابتی که به باور بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌شود به دلیل سابقه طولانی اپراتور اول از یک سو و تعداد شهرهای تحت پوشش این اپراتور از سوی دیگر درنهایت منجر به برد اپراتور اول در بازار اعتباری خواهد شد.

از سویی دیگر و به دلیل ایجاد تنوع در بازار سیم‌کارت اعتباری، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از احتمال در کاهش تعهدات تالیا خبر داده است.

تالیا که طبق قرارداد موظف به ارائه دومیلیون سیم‌کارت بود تاکنون تنها ۷۱۰هزار مشترک را جذب خدمات خود کرده و با روی کارآمدن ایرانسل و اعتباری دولتی بعید به نظر می‌رسد که بتواند در آینده‌ای نزدیک بیش از یک‌میلیون مشترک دیگر جذب کند.

با این حال صابر فیضی از ارائه طرح کاهش تعهدات تالیا خبر داد و با اشاره به توسعه شبکه این پیمانکار ابراز امیدواری می‌کند که این شرکت بتواند در آینده به دومیلیون مشترک دست یابد.