فانتزی‌های بازار دیجیتال

ندا لهردی

فرقی نمی‌کند، زیبایی و تنوع بین تکنولوژی و مقوله‌های دیگر تفاوتی قائل نمی‌شود. ما هم که انسانیم و طبیعت زیبایی دوستمان بالاخره در هر جایی و هر چیزی رنگ، تنوع و زیبایی را جست‌وجو می‌کند. به تمام این دلایل و موارد دیگری مثل سلیقه و مد روز، بازار تکنولوژی و محصولات دیجیتال هم ناچار به تجربه رونق حضور لوازم و تجهیزات تزیینی شده‌اند.

در واقع این موضوع باعث شده است که بازار لوازم تزیینی کامپیوتر همیشه رونق داشته باشد تا جایی که این روزها دیگر به حضور دستفروش‌هایی که کنار پیاده‌رو یا پشت چراغ قرمزها این محصولات را می‌فروشند هم عادت کرده‌ایم.

به هر حال بازار پررونق این تجهیزات آن قدر اغوا کننده است که دستفروش‌ها را هم به این کار جذب می‌کند.

کافی است از خانه یا محل کارتان خارج شوید تا انواع کیف و جای CD، کاور کامپیوتر، ماوس پد، سیم‌جمع کن و محصولات هم‌خانواده‌شان در خیابان‌ها و فروشگاه‌ها را ببینید.

عروسک‌های دوست‌داشتنی با دلی پر از CD

فانتزی‌ترین بخش بازار لوازم تزیینی کامپیوتر در حقیقت در دستان همین عروسک‌ها است.

به دنبال گسترش دستگاه‌های ضبط پخش انواع CD با فرمت‌های مختلف، هر روز به تعداد CDهای روی میز کامپیوتر کاربران هم اضافه شد تا جای که CDها به این آشفتگی نظم بیشتری بدهند.

صرف‌نظر از مدل‌های متنوع به طور کلی جای CDها به دو بخش قابل حمل یا کیف‌های CD و ثابت یا جعبه‌های CD رومیزی تقسیم می‌شوند.

کیف‌های CD معمولا در انواع ۱۰، ۱۲، ۲۴، ۴۰، ۴۸، ۵۹، ۷۶، ۱۳۶ و ... تا ۳۲۰تایی (براساس تعداد CD که می‌توانند در خودشان جا بدهند) در بازار موجود هستند. اما علاوه بر تعداد CDهایی که در این کیف‌ها جا می‌گیرند مدل و طرح این محصولات هم یکی دیگر از عوامل مهم در خرید آنها است.

در این مورد مدل‌های عروسکی و همبرگری که فانتزی‌تر هم هستند پرطرفدارترند.

این مدل‌ها با وجود آنکه CD‌های کمتری را هم در خود جا می‌دهند (حداکثر ۴۰ تا) گران‌ترند.

از طرفی طرح‌های دیگر مانند طرح جین، چرم و نقشه جهان که ارزان‌تر هم هستند طرفداران خاص خودشان را دارند.

نکته مهم اما توجه به جنس محافظ CD‌ها که باید ضدخش باشد، است. به طور کلی اما کیف‌های CD ایرانی که حدود نیمی از این بازار را در اختیار دارند، با قیمتی از حدود ۸۰۰ تا ۲۰۰۰تومان به فروش می‌رسند.

در مقابل قیمت محصولات خارجی که معروف‌ترین برند آنها iDataوDr. Data هستند، از ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰تومان متغیر است.

البته در این بازار کیف‌های CD آفتاب‌گیر که مخصوص خودرو هستند که همیشه پرطرفدارند. قیمت این محصولات هم از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان نوسان دارد.

نوبتی هم باشد، نوبت به بانک‌های CD رومیزی متنوع می‌رسد. این محصولات که به گفته امین‌فر یکی از فعالان بازار کامپیوتر تا ۹۹درصد از کشور چین وارد می‌شوند، در مدل‌های مختلف در بازار موجود هستند. ویژگی مهم بانک‌های CD رومیزی در واقع ظرفیت زیاد آنها برای جا دادن انواع CD است.

قیمت این محصولات که این روزها با طرح‌های قوطی نوشابه، تاس و صندوقچه‌های قفل‌دار بیشتر طرفدار دارند، از ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰تومان متغیر است.

حجابی برای کامپیوتر

سال‌ها است که کاربران برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به دستگاه دوست‌داشتنی‌شان، آنها را با پوشش‌هایی از جنس پارچه و پلاستیک می‌پوشانند.

در حقیقت استفاده از کاور‌ها همزمان با ورود کامپیوتر‌ها رایج شد و این محصولات همچنان هم خریدارانشان را حفظ کرده‌اند تا جایی که معمولا با خرید هر کامپیوتر یک کاور هم خریده می‌شود.

کاورها که در بازار لوازم تزیینی کامپیوتر تنها محصولاتی هستند که کاملا در داخل کشور تولید می‌شوند، دو نوع کاورهای چادری و تکه‌ای را در برمی‌گیرند.

کاورهای چادری هر چند به دلیل پوشش دادن تمام دستگاه مناسبند اما به خاطر ظاهر نه چندان خوشایندشان طرفدار کمتری دارند. پرطرفدارترین کاورهای بازار اما کاورهای تکه‌ای هستند که معمولا شامل ۳ کاور کیس، کیبورد و مانیتور هستند. در این میان اما مانیتور‌های LCD، پرینتر‌ها و اسکنر‌ها کاور‌های جداگانه‌ای دارند.

کاور‌های ۳ تکه‌ که قیمتی از حدود ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰تومان دارند در دو مدل تمام پارچه (که معمولا نقره‌ای هستند) و پارچه‌ای - پلاستیکی (که فقط قسمت روی دستگاه را با لایه پلاستیکی شفاف می‌پوشانند) در بازار به فروش می‌رسند.

سیم‌جمع‌کن‌های منظم

سیم‌های کوتاه و بلند و رنگارنگ پشت کامپیوتر که همیشه منظره شلوغ و آشفته‌ای داشتند مدتی است که منظم شده‌اند. سیم‌جمع‌کن‌ها که به شکل یک کاور بلند، تمام سیم‌ها را در بر می‌گیرند در رنگ‌های صدفی، سفید، نقره‌ای و مشکی و البته در سایزهای مختلف در بازار به فروش می‌رسند. به این ترتیب کاربران می‌توانند حتی رنگ سیم‌جمع‌کن‌هایشان را هم با دیگر دستگاه‌ها هماهنگ کنند.

قیمت این محصولات معمولا از ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان متغیر است.

تله‌موش‌های بی‌خطر

یکی از پرکاربردترین محصولات بازار لوازم تزئینی کامپیوتر در واقع همین تله‌موش‌های بی‌خطرند که ما آنها را با نام ماوس‌پد می‌شناسیم.

ماوس‌پدهای بازار سه مدل مختلف دارند که شامل مدل‌های ساده، طبی و فرشی هستند.

مدل‌‌های ساده معمولا قیمتی از ۲۵۰ تا ۱۰۰۰تومان دارند، در حالی که قیمت مدل‌های طبی و فرشی به ترتیب در حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ و ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰تومان متغیر هستند.

در این میان اما ماوس‌پدهای طبی که قسمتی برای قرار گرفتن مچ دست دارند پرطرفدارترند و معمولا کاربران حرفه‌ای که زمان بیشتری را پشت کامپیوتر صرف می‌کنند، خریداران پروپاقرص این ماوس‌پدها هستند.

صرفنظر از انواع ماوس‌پدها، این محصولات تنوع چندانی در طرح نداشته و به خاطر حضور پررنگ ماوس‌های نوری (اپتیکال) در بازار معمولا همه در رنگ‌های تیره به فروش می‌رسند.

دستانی برای نگهداشتن کاغذهای سیاه

Copyholderها در واقع همان ابزارهایی هستند که معمولا روی میز کار اغلب تایپیست‌ها قرار دارند. این محصولات که برای نگهداشتن کاغذ متن‌ها و سرعت بخشیدن به کار تایپ به‌کار می‌روند در دو نوع اصلی پایه‌دار و چسبی در بازار عرضه می‌شوند.

در این بین اما به گفته بابایی یکی از فعالان بازار پایه‌دارها از مدل‌های چسبی که روی کیس یا مانیتور نصب می‌شوند، پرطرفدارترند.

دلیل این موضوع هم نداشتن محدودیت مکانی برای استفاده از Copyholderهای پایه‌دار است.

خریداران این محصولات برای خرید آنها باید از حدود ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان هزینه کنند.

با تمام اینها یادتان نرود در بازار لوازم تزئینی نباید انتظار حضور برندهای شناخته‌شده را داشته باشید. آنهایی هم که نامی را روی بدنه‌شان دارند در واقع تنها یک محصول تبلیغاتی هستند.