مشارکت همگانی در خدمت WEB 2.0

بازار دیجیتال- وب ۲ (WEB ۲.۰) تحولی جدید در دنیای مجازی است در حالی که بدون تکنولوژی خاصی بلکه براساس ایده‌ای نوین رخ داده است. وب ۲ دنیای اسناد نیست بلکه دنیای داده‌ها است، داده‌هایی که توسط همه افراد و از طریق مشارکت کاربران به وجود می‌آیند.

شاید برای درک بهتر وب ۲ به دایره‌المعارف ویکی‌پدیا بتوان اشاره کرد که هم اکنون در اینترنت به شکلی موفق حاضر است. ایده راه‌اندازی ویکی پدیا نیز بر مشارکت جمعی بوده چنانچه تمامی محتویات این دایره‌المعارف توسط کاربران اینترنت تولید می‌شود و در اختیار همه افراد قرار می‌گیرد.

به راحتی بنویسیم همانطور که می‌خوانیم

وب ۲ گونه جدید و تکنولوژی جدیدی بر خلاف آنچه برخی ادعا می‌کنند، نیست بلکه چیزی است که به صورت برجسته در ذهن‌ها بوده است.

به گفته Robert cailliau از کنسرسیوم World wide web ایده ما برای وب این بود که به راحتی در آن نوشته شود همانطور که به راحتی در آن خوانده می‌شود.

در کنفرانس اخیر وب ۲ که توسط کارگاه‌های آموزش تکنولوژی‌های تعاملی پیشرفته نومار (NATIW) در ژنو برگزار شد، تمامی شرکت‌کنندگان در خصوص مفاهیم وب ۲ حیرت‌زده و متعجب بودند و مکررا سر خود را می‌خاراندند.

در بین شرکت‌کنندگان این کنفرانس، قدیمی‌های اینترنت از جمله تیمی از مرکز پژوهش‌های هسته‌ای اروپا (Cern) که در واقع مخترع وب ۲ بوده‌اند، حضور داشتند.

خرد جمعی در وب ۲

هم اکنون ما در جایی هستیم که مردم کنترل وب را به دست گرفته‌اند و داده‌های خود را به آن می‌دهند.

در واقع این همان چیزی است که از ایده راه‌اندازی وب ۲ برخاسته است. وب ۲ فضای تغییرات، سیال بودن و انعطاف‌پذیری است و این در حالی است که وب ۲ فرقی میان آماتورها و متخصص‌ها نمی‌گذارد.

ما همگی می‌توانیم در وب ۲ حضور داشته باشیم و در ساختن یک چیز باارزش حتی حقیقت مشارکت کنیم که نام آن خرد جمعی است. تغییر عمده‌ای که در وب ۲ رخ داده این است که شما در این تجارت می‌توانید از منابع مردم بهره‌مند باشید.

به گفته Jeffrey Huany، مدیر آزمایشگاه طراحی و رسانه در انستیتو تکنولوژی فدرال سوییس در شهر لوزان دلیل اینکه تعداد زیادی از کسانی که در (وب یک) شروع به تجارت کرده بودند شکست خوردند هزینه بسیار بالا و زیاد استفاده از وب یک بود که در آن خود بنگاه مجبور به انجام فعالیت‌های فراوانی نیز بود.

این در حالی است که در وب ۲ مشتری‌ها خود محتویات لازم را تولید می‌کنند و این تجارت بسیار ارزان‌تر اداره می‌شود.

یکی از بهترین مزایای وب ۲ این است که خود ترافیک لازم را جذب و ایجاد می‌کند تا ارزش افزوده برای سایت ایجاد

شود.

در این حالت ارزش مشاهده کردن سایت از طریق تعداد کاربران وب ۲ افزایش می‌یابد.

دلیل مهمی که کاربران احساس خوبی نسبت به وب ۲ دارند برتری دادن کاربران عادی نسبت به متخصصان و ماهران اینترنت است که از سوی وب ۲ انجام می‌پذیرد و اشتیاق بیشتری را در کاربران و آماتورها ایجاد می‌کند.

آنچه که در کنفرانس ژنو جالب توجه همگان قرار داشت تاثیر فراوان وب ۲ بر اینترنت و زندگی واقعی مردم بود.

حباب وب یک ترکیده و وب ۲ به وجود آمده است، وب ۲ آثار متفاوتی دارد که روی رفتارهای اجتماعی و فرهنگی نیز تاثیر می‌گذارد.

خمیرمایه وب ۲ مشارکت با دیگران برای انجام دادن چیزهایی است که به تنهایی امکان انجام دادن آن برای هر فرد وجود ندارد.

به همین دلایل است که هم‌اکنون وب ۲ برای کاربران معمولی و متخصص در اینترنت، فضایی هیجان‌انگیز و راحت است و اشتیاق برای مشارکت جستن در آن از سوی مردم و کاربران وجود دارد.