حضور پررنگ سه‌بعدی‌های هوشمند

دنیای‌اقتصاد- در میان کالاهای دیجیتالی و تکنولوژیک، بازار تلویزیون از معدود بازارهایی است که از حدود یک ماه مانده به سال جدید با تغییر و تحولات چشمگیری چه از لحاظ میزان تقاضا و چه از لحاظ محبوبیت تکنولوژیک مواجه شده است. تغییر و تحولاتی که شرکت‌های عرضه‌کننده مدت‌ها به امید آن تلاش‌های بسیاری کرده بودند و در سال گذشته بنا به دلایلی چون رشد قیمت‌ها و... از تحقق آنها نا امید شده بودند. اما گویا تلاش‌های آنها در زمانی که آنها انتظارش را نداشتند نتیجه داده و بازار بی‌رونق و کم‌سود آنها را دستخوش تحولاتی اساسی کرده است.

رشد تقاضا با وجود افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت‌ها در بازار، رشد توجه به سمت محصولات مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین و همچنین سایز‌های بزرگ‌تر و.... برخی از تحولات است. در هر حال بازار تلویزیون در روزهای پایانی سال با وجود رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت‌ها روزگار بهتری را نسبت به سایر کالاهای حوزه دیجیتال سپری کرده است.

به گفته فعالان بازار حتی در روزهای آغازین کاری در سال ۹۲ بازار این کالا با رونق نسبی مواجه بوده است و جالب اینجا است که اکثر خریداران به سراغ نمونه‌های سه بعدی و هوشمند یا بهترین بگوییم گران قیمت‌های بازار که تا پیش از این مخاطب چندانی نداشته‌اند، رفتند.

به گفته آنها اینطور که به نظر می‌رسد امسال سال فروش سه‌بعدی‌ها در بازار است و سه بعدی‌ها حرکتی رو به جلو برای کسب سهم فروش بیشتر در بازار داشته و دیگر مانند سابق LEDهای معمولی، ال‌سی‌دی‌ها و حتی پلاسماها پرفروش نیستند. یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد، با وجودی که قیمت پایه تلویزیون‌های سه بعدی از حدود سه میلیون تومان و قیمت پایه ال ای دی‌های معمولی از حدود ۵/۱ میلیون تومان آغاز می‌شود.اما باز هم گروه بزرگی از خریداران که قصد نونوار کردن خانه‌های خود را دارند و جوانانی که قصد تشکیل خانواده دارند به نمونه‌های جدید گرایش نشان می‌دهند. به گفته وی، همچنین با وجودی که با مشکلات زیادی در زمینه اتصال به اینترنت و... کندی اینترنت مواجه هستیم، اما بازار نمونه‌های هوشمند غیرسه بعدی هم رونق دارد.اما در کل سه‌بعدی‌های هوشمند بازار پررونق‌تری دارند.

این فعال بازار افزود: ارائه محتوای سه‌بعدی برای این تلویزیون‌ها و همچنین ارائه هدایای ضمن خرید برای این محصولات (اگر چه نسبت به سال قبل تا حدودی کمتر شده است) باعث جلب توجه‌ها به سمت نمونه‌های گران‌قیمت تلویزیون شده است.

یکی از عرضه‌کنندگان محصولات صوتی و تصویری سامسونگ هم با بیان این مطلب که ال سی دی‌ها دیگر جایگاهی در بازار ندارند، گفت: در حال حاضر در مورد برند سامسونگ رقابت بین سه‌بعدی‌ها و پلاسماهاست. به گفته وی، اگر چه سه‌بعدی‌های هوشمند به دلیل امکانات زیادی که دارند فروش بالایی دارند؛ اما پلاسماها نیز به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب جایگزین LEDهای معمولی شده‌اند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که از حدود سه ماه گذشته تقاضا برای تلویزیون‌های سایز بزرگ بیشتر از قبل شده است، گفت: برخلاف گذشته که سایزهای کوچک‌تر از ۴۰ در بازار پر مخاطب بودند، تقاضا برای تلویزیون‌های ۴۶ و ۴۷ اینچی بسیار بیشتر از قبل شده است.

حضور پررنگ سه‌بعدی‌های هوشمند