هر سال با فرا رسیدن یا حتی نزدیک شدن به سال کاری جدید، بازار پیش‌بینی و پیشگویی درباره وضعیت بازار در سال جدید گرم می‌شود. مریم عسگری

هر سال با فرا رسیدن یا حتی نزدیک شدن به سال کاری جدید، بازار پیش‌بینی و پیشگویی درباره وضعیت بازار در سال جدید گرم می‌شود.

پیش‌بینی‌های بدبینانه یا خوش‌بینانه‌ای که با وجود مشخص نبودن صحت و سقم آنها نمی‌توان منکر تاثیر آنها بر بازار شب عید و حتی سال جدید شد.

در بازار کالاهای حوزه فناوری اطلاعات هم اوضاع به همین منوال است و هر سال از اوایل اسفند ماه با انبوه پیش‌بینی‌های کارشناسی شده و نشده درباره وضعیت بازار در سال جدید مواجه می‌شویم.

امسال نیز با وجود اتفاقاتی که در یک سال اخیر در بازار کالاهای فناوری اطلاعات رخ داده است (رشد شدید قیمت، کاهش موجودی، تغییر ذائقه خریداران کالاهای این حوزه، کاهش تنوع محصولات حوزه ‌آی تی و دیجیتال و...) و پیش‌بینی وضعیت بازار را سخت کرده است،اما فعالان صنفی در دو گروه تولید و واردکننده پیش‌بینی‌هایی در مورد وضعیت بازار این کالاها در سال ۹۲ ارائه داده اند. پیش‌بینی‌هایی که در این گزارش ما قصد داریم به آنها بپردازیم. پس اگر به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش را بخوانید:

بازار در سال پیش رو

اگرچه دو گروه واردکننده و تولیدکننده وضعیت بازار کالاهای گوناگون و ازجمله بازار کامپیوتر و لوازم دیجیتالی را به عواملی چون،تغییرات نرخ دلار آزاد، تصمیمات جدید دولت مبنی بر ارائه یا عدم ارائه ارز مرجع و مبادلاتی به برخی از گروه‌های کالایی و حتی احتمال تک نرخی شدن ارز و... وابسته می‌دانند، اما هر کدام پیش‌بینی‌های خاصی در مورد شرایط بازار در سال کاری جدید داشته و معتقدند باید پیش زمینه‌ای از بازار آینده را برای خود در نظر گرفته و بر پایه آن استراتژی‌های جدیدی برای ادامه حیات در چنین فضای پر خطری را در سال جدید در نظر گیرد. پیش‌بینی‌های فعالان این حوزه که در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه واردکننده و تولیدکننده تقسیم‌بندی می‌شوند از جهاتی با هم مشابه و از جهاتی نیز متفاوت است.

به عبارتی گروه واردکننده پیش‌بینی بدبینانه‌تری به وضعیت بازار چه از لحاظ میزان واردات و روند قیمت‌ها و حجم تقاضا در بازار دارند تا گروه تولید کننده.اما در کل هر دو گروه چشمشان به تغییرات ارزی و همچنین تصمیم‌های جدید دولت در رابطه با موضوع ارز است!

پیش‌بینی بازار کالاهای وارداتی

در میان کالاهای حوزه کامپیوتر تنها بخش کوچکی به کالاهای تولیدی تعلق دارد (مانیتور، تعداد محدودی تبلت، موس و کیبورد و...) و مابقی نیاز بازار یا بهتر بگوییم نیاز اصلی بازار از طریق واردات تامین می‌شود.کالاهایی نظیر لپ‌تاپ، تبلت، قطعات کامپیوتری، انواع پخش کننده‌های موسیقی و... همه و همه وارداتی بوده‌اند و به همین دلیل است که نوسانات نرخ ارز سریع‌تر روی قیمت انها تاثیر می‌گذارد.

به همین دلیل است که پیش‌بینی واردکنندگان این کالاهای وارداتی در مورد بازار امسال این کالاها به شدت به نوسانات نرخ ارز بستگی دارد. به گفته واردکنندگان کالاهای این حوزه، با توجه به متغیر بودن نرخ ارز نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت بازار داشت، ولی در کل به بازار پیش رو خوش بین نیستیم.

سهیل ترکان، مدیر اجرایی و قائم مقام مدیرعامل شرکت فراسو در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: حجم عرضه و تقاضای کالا در بازار کامپیوتر سال ۹۱ حدود یک سوم بازار سال ۹۰ بوده است و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود در خوش‌بینانه‌ترین حالت همین میزان کاهش را در سال ۹۲ نسبت به سال قبل شاهد باشیم. وی افزود: در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضای محدودی که در بازار وجود خواهد داشت مربوط به کالاهای کانفیگ پایین (قابلیت فنی پایین) و ارزان باشد. به عبارتی تقاضا در بازار به سمت کالاهایی خواهد رفت که حداقل نیاز خریدار را رفع کند.

حسین غروی رام، نایب‌رییس کمیسیون آی تی مجمع عالی واردات و مدیر عامل شرکت انفورماتیک گستر نیز در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: امسال انتخابات را نیز در پیش داریم و همین موضوع منجر به این می‌شود که توجه‌ها از بازار و خرید و... کم شود. از سویی فرد جدیدی که انتخاب می‌شود قطعا در اولین مرحله سیاست‌های اقتصادی جدیدی را اعمال می‌کند که این موضوع بازخورد زیادی در بازار داشته و باعث می‌شود که بازار و گروه‌های مختلف خریدار، فروشنده، واردکننده و تولید کننده در خرید یا عدم خرید مردد شوند.مهدی بکائی، مدیرعامل شرکت سیب گستران پارسیان (اپل ایران) هم در این باره گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جدید بازار روی تبلت و گوشی موبایل بچرخد و تقاضا برای لپ‌تاپ و دسکتاپ کمتر از سال قبل شود. وی همچنین به کاهش شدید تنوع، رشد قیمت‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی نظیر مالیات، دستمزد و... اشاره کرد و گفت: امید چندانی به بازار نداریم اما فکر می‌کنم اگر اتفاقی هم بیفتد در شش ماه دوم سال و پس از اعمال سیاست‌های مدیریتی کشور رخ خواهد داد.

به طور کلی واردکنندگان صنف آی‌تی امید چندانی به بازار نداشته و کاهش حجم واردات و تقاضا، کاهش تنوع کالا و کمیاب شدن کالاهای گران و باقابلیت، جلب تقاضا به سمت کالاهای ارزان و کانفیگ پایین و... را برای بازار سال ۹۲ کامپیوتر پیش‌بینی کردند.

پیش‌بینی بازار تولیدات داخلی

تولیدکنندگان کالاهای آی‌تی و دیجیتال نگاه خوش‌بینانه‌تری به وضعیت بازار در سال ۹۲ دارند تا صنف واردکننده. البته این گروه هم وضعیت بازار را به نوسانات نرخ ارز و همچنین ارائه ارز مبادلاتی بابت واردات قطعات تولیدی و... منوط دانسته‌اند. محسن سمیرانی، مدیر فروش شرکت ارتباط همراه گویا اروند تولیدکننده ایرانی تبلت در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: اگر دولت به کمک‌های خود به تولیدکنندگان ادامه دهد و ارز مبادلاتی بابت واردات قطعه به ما تعلق گیرد رشد کیفی و کمی کار در سال ۹۲ امکان دارد. وی با بیان این مطلب که تمرکز روی کیفیت و رعایت بیشتر استانداردهای جهانی را از برنامه‌های سال ۹۲ قرار داده‌اند، گفت: به نظر می‌رسد امسال سال تولید داخلی باشد و فکر می‌کنم اقبال خوبی در بازار داخلی داشته باشیم. وی در رابطه با روند قیمت‌ها نیز گفت: سعی در ثبات قیمت داریم. اما ثبات قیمت از جانب تولیدکنندگان منوط به ارائه یک سری تسهیلات دولتی به این گروه از لحاظ گمرکی و مالی است.

برخوردار مدیرعامل شرکت سام الکترونیک نیز با بیان این مطلب که مانند سال قبل ۹۹ درصد نیاز بازار تلویزیون را از تولید داخلی تامین خواهیم کرد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: روند قیمت‌ها در سال ۹۲ نیز مانند سال قبل تابع نرخ دلار است. وی گفت: پیش‌بینی ما در مورد بازار تلویزیون رشد این بازار است و احتمالا رشد قیمت نیز خواهیم داشت. اما در مورد بازار مانیتور پیش‌بینی می‌کنیم بازار کوچک‌تر از سابق شود و بر خلاف سال قبل که حجم تولید سالانه بازار یک هزار و ۵۰۰ دستگاه بود،امسال این رقم به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کند. شهیدی، رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری هم در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: پیش‌بینی ما این است که حجم تولیدات داخلی امسال به یک میلیون و ۸۰۰ دستگاه برسد که تمام این میزان تولیدات مربوط به تلویزیون‌های دیجیتال است و هیچ تولیدی در زمینه آنالوگ‌ها نخواهیم داشت. وی همچنین افزود: روند قیمت‌ها در بازار نیز تابع نرخ ارز است، اما تلاش می‌کنیم قیمت‌ها را افزایش ندهیم.

استراتژی‌های شرکتی در سال ۹۲

اگر چه نگاه دو گروه تولیدکننده و واردکننده به وضعیت بازار در سال ۹۲ همسو نیست. اما هر دو گروه سیاست کاهش هزینه‌های جانبی در سال جدید را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند. به گفته آنها کاهش حجم تبلیغات، کاهش حجم پرسنل، تمرکز روی واردات و تولید کالاهای پر مخاطب و ارزان و در مقابل کاهش یا عدم واردات و تولید کالاهای کم مخاطب، کاهش تنوع محصولات، سرمایه‌گذاری در بخش‌های زود بازده و کم ریسک و... برخی از سیاست‌های مشترک دو گروه تولید و واردکننده در سال جدید است. کاهش حجم ضایعات، کاهش تعداد پرسنل خارج از خط تولید، استفاده از ماشین‌های تولیدی به جای نیروی کار و... نیز برخی از استراتژی‌های خاص صنف تولیدکننده است.