در حالی که بازار و مشتریان تلفن‌همراه در ایران بالاترین قیمت‌های این وسیله ارتباطی را در بازار شاهد هستند، یک مقام مطلع از راه‌اندازی اولین خط تولید گوشی تلفن‌همراه تا پایان تیرماه خبر داده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند، گوشی‌هایی که به این طریق در ایران مونتاژ می‌شوند، عملا تولید داخلی محسوب نمی‌شوند اما به هر حال مرغ یک پا دارد و کسی به حرف آنها گوش نمی‌دهد.

از سوی دیگر در کیفیت این موبایل‌ها هم تردید وجود دارد و فروشندگان و کارشناسان می‌گویند، این دستگاه‌ها از کیفیت قابل قبولی نسبت به مدل‌های تولیدشده در خارج برخوردار نیستند.

به هر حال ظاهرا مشتری ایرانی به زور تعرفه قیمت بالا و رجیستر نشدن محصولات خارجی هم که شده باید موبایل وطنی استفاده کند.

بد نیست نظر آقای ابراهیم مطلع مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر مشاهده کنید: گوشی‌های ایرانی چیزی از محصولات خارجی کم نخواهند داشت و حتی قابل رقابت با محصولات خارجی موجود در کشور هم خواهند بود.

وزیر ارتباطات: مشکل رجیستر حل شد

وزیر ارتباطات که چندی است مصاحبه اختصاصی با یکی دو خبرگزاری به با جلسه مطبوعاتی با سایر رسانه‌ها ترجیح می‌دهد، از رفع مشکل ثبت گوشی تلفن در کشور خبر داد.

سلیمانی گفت با موافقت دولت ثبت سریال به صورت رنج (محدوده) صورت می‌گیرد و دیگر شرکت ارتباطات سیار ثبت گوشی تلفن‌همراه را به صورت تک‌تک انجام نخواهد داد.

وزیر اطمینان داده که با این کار مشکل ثبت سریال گوشی در کشور برطرف می‌شود و پیش‌بینی شده افرادی که گوشی تلفن مسافری وارد کشور کرده‌اند، می‌توانند با فضای ایجاد شده برای ثبت شماره سریال گوشی خود اقدام کنند.

با توجه به پر شدن ظرفیت تجهیزات EIR (فضای ثبت سریال گوشی‌همراه) موجود شبکه که از دو شرکت نوکیا و زیمنس است در اوایل اسفند سال گذشته مشخصات فنی تجهیزات مورد نیاز برای افزایش ظرفیت EIR به چندین شرکت چون زیمنس، نوکیا و ZTE ارسال شد.

در یک مورد شرکت ZTE چین پیشنهاد کرده در صورت برطرف کردن اشکالات در مدت یکسال تجهیزات مورد نیاز را تامین می‌کند که ۴۰ میلیون یورو هزینه خواهد داشت.