نتایج تازه ترین اطلاعات یک موسسه تحقیقاتی درخصوص سهم مرورگرها، سیستم عامل ها و موتورهای جست‌وجو در بازار فناوری اطلاعات منتشر شد. به گزارش «مهر»، تازه‌ترین گزارش موسسه NetApplication نشان می‌دهد که در ماه مه مرورگر فایرفاکس ۵۴/۱۴درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است که این رقم در ماه آوریل ۴۲/۱۵درصد بوده است.

با این وجود مرورگر اینترنت اکسپلورر در این ماه با ۶۴/۰‌درصد رشد، ۶۷/۷۸‌درصد از بازار را در دست دارد و سافاری با ۸۲/۴‌درصد سهم بازار رقم خود را ۳/۰‌درصد ارتقا بخشیده است. پس از سافاری مرورگرهای «نت‌اسکیپ»، «اپرا» و دیگر مرورگرهای کوچک جای گرفته‌اند.

براساس گزارش پایگاه خبری وب‌نیوز، این ارقام نشان می‌دهد که فایرفاکس ۲ با استقبال کمتری نسبت به نسخه ۵/۱ خود مواجه و درعوض نسخه اینترنت اکسپلورر۷ با رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به نسخه ۶ روبه‌رو شده است.

این درحالی است که کارشناسان امیدوارند نسخه بتای مرورگر سافاری ۳ که به تازگی در دسترس قرار گرفته و با سیستم عامل ویندوز نیز سازگار است، نسبت به سافاری ۲ با استقبال بیشتری روبه‌رو شود. همچنین رشد فروش سیستم عامل‌های سازگار با این مرورگرها به شرح زیر است: استقبال از سیستم عامل Mac OS X از۷۴ /۳‌درصد به ۹۵/۳‌درصد، «مک‌اینتل» از ۳۲/۲‌درصد به ۵۱/۲‌درصد و ویندوز ویستا از ۰۲/۳‌درصد به ۸۹/۳‌درصد رسیده است.

با این حال ویندوز ۲۰۰۰ همچنان روی ۳۱/۴‌درصد باقی مانده است و ویندوز ایکس پی به عنوان رهبر جهانی سیستم عامل‌‌ها ۸۲‌درصد از بازار را در اختیار دارد.

در سطح موتورهای جست‌وجو، گوگل در آمریکا رشد خود را از دست داده است و تنها در انگلیس علائم مثبتی را به ثبت رسانده است و یاهو با بازگشت به سطح خود در ماه ژانویه، در ماه مه نسبت به ماه آوریل تنها نیم‌درصد رشد داشته است.