بازگشت مجدد دوران افت‌وخیز قیمت در بازار لپ‌تاپ

بازار دیجیتال- لپ‌تاپ از دسته کالاهایی است که طی سال‌های اخیر کاربردی عمومی‌تر یافته و هر از چندگاهی شاهد حضور مدلی جدید و پیشرفته از آن در بازار هستیم. طبق اعلام برخی از فعالان بازار، قیمت انواع مختلف این کالا در بازار طی یک هفته اخیر ثابت بوده و تغییر چندانی نکرده است. اما با انتشار خبر ورود مدل‌های جدید لپ‌تاپ به بازار طی دو روز گذشته این احتمال وجود دارد که طی روزهای آینده شاهد رشد مجدد قیمت این کالا در بازار باشیم.

برخی از فعالان بازار نیز معتقدند نرخ برخی از مدل‌های لپ‌تاپ در بازار طی دو هفته اخیر در حدود۲ تا ۵ درصد کاهش یافته است.

علت این امر جلب توجه خریداران به سوی لپ‌تاپ‌های جدید و یا به عبارتی فروش پایین این مدل‌ها نسبت به سایر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار است.

علامه یکی از فروشندگان لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت در این زمینه به افت ۱۰۰هزار تومانی مدل P۱۰۰ از لپ‌تاپ‌های Toshiba اشاره می‌کند و می‌گوید: این لپ‌تاپ که یکی از مدل‌های تقریبا قدیمی Toshiba است، دارای مشخصاتی چون تجهیز به پردازنده Core Duo ۱/۷۳، حافظه ۱۰۰GB و رم ۱۰۲۴MB است که با قیمت یک‌میلیون و ۱۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین مدل‌های VGN N۲۷CH و VGN C۲۲G از لپ‌تاپ‌های تقریبا قدیمی و کم‌فروش Sony هستند که به ترتیب افت ۷۰ و ۲۰هزار تومانی قیمت با نرخ یک‌میلیون و ۱۳۰هزار و یک‌ میلیون و ۲۹۰هزار تومان به فروش می‌‌رسند.

در میان لپ‌تاپ‌های Dell نیز مدل inspiron ۱۵۰۰ با افت ۱۳۰هزار تومانی قیمت با نرخ ۷۲۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

در مقابل مدل XPS ۱۲۱۰ از لپ‌تاپ‌های این شرکت با افزایش ۳۰هزار تومانی قیمت با نرخ یک‌میلیون و ۵۲۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

«ایران نوت‌بوک» یکی از نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ‌های Dell تجهیز به پردازندهCore ۲Duo ۲/۰، حافظه ۱۲۰GB و رم ۲۰۴۸MB را از ویژگی‌های این لپ‌تاپ معرفی می‌کند و می‌گوید: افزایش تقاضا برای این مدل لپ‌تاپ از دلایل رشد قیمت این کالا در بازار است.

در بین لپ‌تاپ‌های HP نیز مدل NX۷۳۰۰ با افت ۲۰هزار تومانی قیمت و مدل‌های DV۶۵۹۹، DV۹۵۸۰ و DV۶۵۷۰ با افزایش ۲۰هزار، ۶۰هزار و ۱۰هزار تومانی قیمت مواجه شده‌اند.

شرکت گسترش همراه، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های HP علت این امر را افزایش تقاضا برای این لپ‌تاپ‌ها و از طرفی جدید بودن این مدل‌ها را از عوامل رشد قیمت این لپ‌تاپ‌ها در بازار عنوان کرد و از ورود مدل‌های DV۲۵۲۰ و DV۲۵۵۰ طی روزهای آینده به بازار خبر داد. نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های SONY (ایران رهجو) نیزمدل‌های VGN-CR۱۳G، VGN-FZ۱۸G و VGN-FZ۱۵G را از لپ‌تاپ‌های

جدید خود معرفی کرد که به ترتیب با قیمت یک میلیون و ۵۳۰هزار، دو میلیون و ۴۸۰هزار و یک میلیون و ۷۸۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند.

این نمایندگی می‌گوید: به رغم ورود مدل‌های جدید به بازار هیچ تغییر قیمتی در نرخ لپ‌تاپ‌های خود اعمال نکرده است.

شایان یک فروشنده لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت در مورد قیمت لپ‌تاپ در بازار می‌گوید: برخی از فروشندگان با بالا بردن ظرفیت لپ‌تاپ، تغییر نوع پردازنده و ... نرخ برخی از مدل‌ها را افزایش می‌دهند که این موضوع باعث سردرگمی برخی از خریداران به ویژه آن دسته از خریدارانی که اطلاع درستی از مدل‌های مختلف و قابلیت‌های یک لپ‌تاپ ندارند، می‌شود.

از طرفی شرکت‌های گارانتی‌کننده لپ‌تاپ که این کالا را با گارانتی‌های شرکتی به فروش می‌رسانند، انواع لپ‌تاپ را با قیمتی سلیقه‌ای به فروش می‌رسانند.

این فروشنده به خریداران توصیه کرد هنگام خرید لپ‌تاپ به گارانتی آن توجه کنند تا هنگام بروز مشکل برای این کالا سردرگم نشوند.