دنیای‌اقتصاد- تغییرات و افزایش قیمت کالاهای دیجیتالی طی یک‌سال گذشته در مورد کالاهای گران و میان‌قیمت محسوس‌تر است تا کالاهای ارزان‌قیمت!
همین موضوع موجب شده است تا بازار برخی از کالاها به سمت نمونه‌های ارزان قیمت پیش رود. نمونه‌اش همین بازار دوربین‌های کامپکت دیجیتال که طی یکسال اخیر با رشد شدید تقاضا برای نمونه‌های کامپکت و به ویژه کامپکت‌های حرفه‌ای مواجه شده است. این اتفاق در حالی در بازار دوربین‌های دیجیتال کامپکت رخ داده است که برخی از کارشناسان به کاهش محبوبیت دوربین‌های دیجیتال عکاسی به دلیل عرضه گسترده گوشی‌های موبایل با دوربین‌هایی با وضوح تصویر بالا خبر می‌دهند.
به گفته فعالان بازار در پی این اتفاق که پس از افزایش شدید نرخ دلار آزاد و رشد قیمت دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای رخ داد، شرکت‌های تولید و عرضه‌کننده در صدد حفظ بازار با عرضه نمونه‌های ارزان و باقابلیت برآمدند. نتیجه این شد که کامپکت‌های باقابلیت که اکثرا قابلیت فیلمبرداری FULL HD و HD داشته و به سنسورهای قوی مجهزند به بازار عرضه شدند. به گفته آنها در این بین برندهایی که اقدام به تولید و عرضه کامپکت‌های باقابلیت کردند، در بازار سهم فروش بیشتری داشته و همین موضوع سبب شد در بازار دوربین‌های دیجیتال عکاسی شاهد یک تغییر و تحول اساسی از لحاظ سهم فروش و محبوبیت برند باشیم.
بر اساس اعلام فعالان بازار دوربین‌های دیجیتال، در شرایط فعلی دوربین‌های کامپکتی با برندهای مطرحی چون کانن، سونی، فوجی، سامسونگ و... در بازار موجودند که دارای قابلیت‌های فنی بالایی هستند و نیازهای کاربر را به خوبی رفع می‌کند. این دوربین‌ها که معمولا قیمتی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ و نهایتا ۸۰۰ هزار تومان دارند علاوه بر عکاسی، قابلیت فیلمبرداری با کیفیت بالا نیز داشته و امکانات ارتباطی مطلوبی نیز برای انتقال عکس‌ها به کاربر ارائه می‌دهند. آنها همچنین اعلام کردند، کانن یکی از برندهایی است که در این زمینه محصولات بی‌شماری را وارد بازار کرده است و با توجه به همین اقدام به موقع همچنان در صدر برندهای محبوب در بازار دوربین ایستاده است. یکی از فعالان بازار نیز در این باره گفت: بازار کامپکت‌ها در شرایطی رونق گرفته است که برخی از کارشناسان از کوچک شدن بازار این کالا به دلیل عرضه گوشی‌های موبایل که قابلیت عکاسی و فیلمبرداری با کیفیت بالا را دارند خبر می‌دهند. به گفته این فعال بازار، البته که ورود موبایل‌های هوشمند گران قیمت با دوربین‌هایی با مگاپیکسل بالا روی بازار دوربین‌های عکاسی تاثیر گذاشته است، اما در هر حال فعلا بازار دوربین‌های کامپکت رونق دارد.
همچنین گزارش باشگاه فعالان ای سی تی هم گویای این امر است که با وجود اینکه گوشی‌های موبایل با دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری قدرتمند در بازار حضور دارند، اما بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال همچنان سرپا است.
بر اساس اعلام این باشگاه، در بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال برند CANON به دلیل عرضه نمونه‌های کامپکت باقابلیت در صدر محبوب‌های بازار دوربین دیجیتال ایستاده است. بر اساس این گزارش سهم محبوبیت دوربین‌های دیجیتال این برند در بازار در حدود 9/31 درصد است. پس از این برند هم سونی با کسب سهم محبوبیت 3/25 درصد در رده دوم محبوب‌های بازار دوربین دیجیتال ایستاده است.
برند نیکون هم که سال‌ها در رده دوم محبوب‌های بازار دوربین دیجیتال ایستاده بود به دلیل عرضه محدود نمونه‌های کامپکت در رتبه سوم محبوب‌های بازار دوربین‌های دیجیتال ایستاده است. سهم محبوبیت دوربین‌های دیجیتال این برند در بازار در حدود 7/14 درصد
است.
سامسونگ برند دیگری است که در بازار دوربین‌های دیجیتال با کسب 8/11 درصد از سهم محبوبیت بازار در رتبه چهارم محبوب‌های بازار ایستاده است. فوجی نیز با کسب 5 درصد از سهم محبوبیت بازار دوربین در رتبه پنجم محبوب‌های بازار دوربین‌های دیجیتال ایستاده است.
برندهای دیگر نظیر پاناسونیک، المپیوس و... نیز در رتبه‌های بعدی بازار با سهم فروش کمتری ایستاده‌اند.