کم‌ظرفیت‌ها در بازار هارددیسک محبوب‌ترند
دنیای‌اقتصاد- رشد قیمت‌ها در بازار هارددیسک‌های اکسترنال طی دو سال گذشته، موجب شده است تقاضا برای هارددیسک‌های با ظرفیت حافظه بالا کاهش یابد و بر خلاف سال‌های قبل بیشترین میزان تقاضا به سمت نمونه‌های 500 گیگابایتی رود.
به گفته فعالان بازار، این درحالی است که در سال‌های قبل، بیشترین تقاضا برای نمونه‌هایی با ظرفیت بالاتر از ۵۰۰ گیگابایت و به ویژه‌ نمونه‌های یک ترابایتی بوده است. اما اینک با وجود عرضه گسترده نمونه‌های یک ترابایتی مبتنی بر تکنولوژی USB ۳.۰، بازار این کالا کم رونق است و گویا افرادی که قصد دارند کالایی برای انتقال اطلاعات خریداری کنند به تکنولوژی‌های قدیمی روی آورده‌اند.
علی سلیمان‌زاده، یکی از فعالان بازار هارددیسک در این باره می‌گوید: علاوه بر این اتفاق در بازار، شاهد عرضه نمونه‌های مبتنی بر تکنولوژیUSB ۳.۰ هستیم که این موضوع منجر به رشد بیشتر قیمت‌ها شده است، چرا که نمونه‌های USB ۲.۰ در بازار کمیاب شده و خریداران در برخی از موارد ناچارند نیاز خود را از نمونه‌های گران‌قیمت موجود در بازار تامین کنند.
یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر با اشاره به رشد دو برابری و حتی در مورد برخی از برندها و محصولات ۵/۲ تا ۳ برابری قیمت هارددیسک طی دو سال اخیر می‌گوید: علاوه بر رشد قیمت‌ها در مورد برندهایی نیز در بازار شاهد تحولات چشمگیری هستیم. به‌عنوان مثال تا قبل از این برندهایی نظیر سی‌گیت، وسترن دیجیتال بزرگ‌ترین سهم فروش بازار هاردهای HDD داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده بودند.
اما رفته‌رفته با کاهش شدید حجم واردات این هاردها به بازار، هاردهای این برند در بازار کمیاب و کمیاب‌تر شدند و اکنون که نمونه‌های جدید این برندها به‌طور محدود وارد بازار شده‌اند به دلیل بهای گزاف چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.
به گفته فعالان بازار، در حال حاضر اکثر مخاطبان بازار به سمت حافظه‌های فلش با ظرفیت حافظه ۳۴ گیگابایت و... بیشتر رفته‌اند یا اینکه بازار هارد به سمت خریدهای کارکرده پیش رفته است که این موضوع اصلا خوب نیست، چرا که مانند هر قطعه دیگری هارددیسک نیز طول عمر مشخصی دارد و اکثر نمونه‌های کارکرده موجود در بازار طول عمری کمتر از یک‌سال دارند. به گفته فعالان بازار، بهتر است خریداران اندکی بیشتر هزینه کرده و هارددیسک آکبند که آنها را دچار دردسر کمتری کند، خریداری کنند.